چگونه در ویندوز 10 و 11 از هر تصویر آیکن بسازیم؟

به گزارش دوست بلاگ، اگرچه برای ویندوز، آیکن های فراوانی در دسترس قرار دارند که می توانید از آن ها استفاده و دسکتاپ خود را از حالت یکنواختی خارج کنید، اما آیا تا به امروز به این فکر نموده اید که خودتان، از تصاویری دلخواه، برای ویندوز آیکن بسازید؟ اگر به این کار علاقه دارید اما نمی دانید باید چگونه آن را انجام دهید، این مطلب را از دست ندهید چرا که قصد داریم در آن، روشی ساده را برای ساخت آیکن در ویندوز 10 و 11 آموزش دهیم.

چگونه در ویندوز 10 و 11 از هر تصویر آیکن بسازیم؟

معمولا برای ساخت یک آیکن در ویندوز که همه جوره جالب و مجذوب کننده باشد، به صرف زمان زیادی احتیاج است. گاهی اوقات آیکنی که برای یک اپلیکیشن در ویندوز انتخاب می گردد، خیلی خوب و جالب از آب در نمی آید. بنابراین کاربر باید خودش دست به کار گردد و ظاهری به ویندوز بدهد که از دیدنش لذت ببرد.

انتخاب تصویر مورد نظر

تصویر آیکن شما می تواند از هرچیزی که می خواهید باشد. هم می توانید یک آیکن را از نو طراحی کنید و هم می توانید از گوگل، یک سری از آن ها را بدون دردسر پیدا کنید. اما از آن جایی که در این مطلب قصد داریم به آموزش انتخاب یک آیکون بپردازیم، به گوگل رفته و یک تصویر آماده را انتخاب کردیم. در کوشش نخست، سعی کنید تصویری را انتخاب کنید که از گرافیک ساده تری برخوردار است تا بتوانید با ساز و کار ساخت آیکن آشنا شوید. اما به خاطر داشته باشید هر تصویری را که قصد دانلود آن را دارید، بیشترین کیفیت را داشته باشد که برای یک آیکن، بالای 256 × 256 پیکسل، کافی به شمار میرود. توجه داشته باشید تصویر هرچه کیفیت بیشتری داشته باشد، آیکن شما هم زیباتر و باکیفیت تر خواهد شد.

آماده سازی تصویر

مرحله بعدی ساخت آیکن برای ویندوز، پاک سازی بخش هایی از تصاویر است که در طراحی آیکون به کارتان نمی آید. برای اعمال تغییرات مورد احتیاج، ما از ابزار GIMP استفاده می کنیم که یک اپلیکیشن متن باز و رایگان برای ویرایش تصاویر به شمار میرود. اما شما محدود به استفاده از این اپلیکیشن نیستید و می توانید یک ابزار دیگر را در صورت تمایل بهره ببرید. اما توجه داشته باشید که مراحل انجام کار، کاملا مشابه است.

البته تصویری که در این آموزش انتخاب شده به اندازه کافی خوب و با جزئیات هست و پس زمینه ساده ای هم دارد. بنابراین خیلی احتیاجی نیست که تغییراتی در آن ایجاد کنید. به همین دلیل استفاده از چوب جادویی یا همان Magic Wand در فتوشاپ می تواند کار شما را راه بیندازد. اگر تصویر انتخابی شما از پس زمینه پیچیده ای برخوردار است، به ابزار حرفه ای تر و مراحل سخت تری برای اعمال تغییرات احتیاج خواهید داشت.

در مرحله نخست باید اطمینان حاصل کنید تصویر مورد نظر یک کانال آلفا دارد. منظور از کانال آلفا این است که تصویر بتواند حالت شفاف به خود بگیرد و هیچ پس زمینه ای نداشته باشد. منظور از هیچ پس زمینه ای نداشته باشد این نیست که پس زمینه آن سفید باشد، بلکه پس زمینه آن کاملا خالی باشد.

  • تصویر مورد نظر را در GIMP باز نموده و در منوی سمت راست، در پی بخش Layer بگردید.
  • به صورت پیش فرض فقط یک لایه موجود است مگر اینکه خودتان لایه های دیگری را دانلود نموده باشید.
  • روی لایه مورد نظر راست کلیک نموده و گزینه Add Alpha Channel را انتخاب کنید. اگر این گزینه غیرقابل انتخاب باشد، تصویر مسئله ای ندارد و پس زمینه آن در حالت عادی از کانال آلفا برخوردار است.
  • حالا روی ابزار شبیه به Magic Wand در قسمت بالای برنامه کلیک و کادر Show Mask یا Draw Mask را هم تیک دار کنید. البته ماسک خیلی ضروری نیست اما می تواند به شما یاری کند، چرا که نقاط انتخابی را هایلایت می نماید. این نقاط هنگام نگه داشتن کلیک چپ، به رنگ صورتی پر رنگ در می آیند تا ببینید چه قسمت هایی را هایلایت می کنید.
  • با رها کردن کلیک چپ، ماسک صورتی غیب می گردد اما همچنان انتخاب شده باقی می ماند تا بتوانید آن قسمت ها را پاک کنید.
  • در این تصویر، یک بار کلیک روی پس زمینه سفید کفایت نمی نماید چرا که خطوط مشکی دور ماریو، با گوشه های تصویر تلاقی دارند. در این صورت شما سه راه خواهید داشت.
  1. پاک کردن ذره ذره پس زمینه سفید تا زمانی که کاملا محو گردد.
  2. نگه داشتن شیفت و همزمان با آن، چپ کلیک روی منطقه های که خطوط مشکی دور ماریو با لبه های تصویر تلاقی دارند و بعد، پاک کردن تمام آن ها.
  3. تنظیم قلم جادویی به طوری که بتوانید کل منطقه ها مورد نظر را به یک باره انتخاب و پاک کنید.

توجه: برای این تصویر، روش سوم بسیار آسان تر و سرراست تر است. با قلم جادویی، روی یک بخش تصویر کلیک چپ کنید و آن را به سمت راست یا پایین بکشید تا تمام بخش های سفید انتخاب شوند. به خاطر داشته باشید که نباید نشان گر ماوس را روی هواپیما یا خود کرکتر بکشید چرا که در این صورت آن ها نیز انتخاب می شوند.

  • بعد از انجام این کار، می بینید که پس زمینه تصویر به صورت کامل حذف شده و کرکتر و هواپیمایش در یک پس زمینه شطرنجی و کاملا خالی قرار دارند.

نکته: برای پاک کردن پس زمینه تصویر می توانید از هم یاری بگیرید اما شاید نتیجه خیلی مورد قبول شما نباشد. چون این وب سایت ها در بعضی مواقع به اشتباه بخشی از تصویر را نیز به عنوان پس زمینه تشخیص می دهند.

  • حالا روی گزینه File و سپس Export کلیک کنید تا تصویر به صورت یک فایل PNG ذخیره گردد. به خاطر داشته باشید که تنظیمات باید به همان شکل پیش فرض باشند اما می توانید نام فایل خروجی را هرچه که دوست دارید انتخاب کنید.

ساخت آیکن در ویندوز

حالا که تصویر هیچ پس زمینه ای ندارد، باید آن را در اندازه ای که برای ساخت یک آیکن مناسب است، خروجی بگیریم. آیکن ها اندازه مختلفی دارند اما همواره مربعی شکل هستند. اندازه های معمول برای آیکن ویندوز 10 و 11 معمولا 256 × 256، 48 × 48، 32 × 32، 24 × 24 و 16 × 16 هستند. البته اندازه های دیگر هم وجود دارند اما موارد یادشده، مرسوم تر هستند.

  • نخستین کاری که باید انجام دهید این است که اندازه تصویر را با نگه داشتن کلیدهای ترکیبی شیفت + S یا رفتن به بخش Tools و سپس Transform Tools و Scale، تغییر دهید. در باکسی که به نمایش در می آید، می توانید دو گزینه Width و Height را مشاهده کنید.
  • روی آن ها کلیک نموده و روبروی عددی که بزرگ تر است، 256 قرار دهید. با این کار، عدد بعدی هم ممکن است تغییر کند و تصویر مربع بدست نیاید، اما نگران نباشید.
  • توجه داشته باشید که معیار باید روی px یا همان پیکسل باشد.
  • روی Scale کلیک کنید.
  • حالا باید تصویر را در اندازه درست 256 × 256 خروجی بگیریم.
  • برای این کار به بخش Image رفته و روی Canvas Size کلیک کنید.
  • اندازه Canvas را روی 256 × 256 قرار دهید و گزینه Resize کلیک کنید.
  • اگر تصویر مورد نظر دقیقا 256 × 256 نشد، به درستی در مرکز قرار نمی گیرد. برای اینکه این مشکل به وجود نیاید، با ابزار Move، سعی کنید آن را درست در مرکز قرار دهید.
  • می توانید برای تنظیم درست و دقیق، از خطوط راهنما هم بهره ببرید. برای این کار کافی است وارد Image شوید و در بخش Guides، روی Guides By Percent کلیک کنید. عدد مربوط به راهنما را روی 50% قرار دهید.
  • اگر تصویر شما از لحاظ عمودی در مرکز قرار ندارد، از راهنمای افقی بهره ببرید و برعکس.

توجه: قرار دادن تصویر در مرکز را می توانید با فتوشاپ هم انجام دهید که بسیار فرایند ساده تری دارد.

فقط کافی است یک لایه نو با اندازه 256 × 256 ایجاد نموده و تصویر را در آن تغییر اندازه دهید.

در اپلیکیشن استفاده شده به وسیله وب سایت منبع، خطوط راهنما به شکل آبی در می آیند و می توانید با یاری آن ها، تصویر مورد نظر را در مرکز تنظیم کنید.

  • وقتی فرایند انجام این کار به خاتمه برسد، باید اندازه های دیگر را هم درست کنید. روی لایه اصلی کلیک راست نموده و گزینه Duplicate Layer را انتخاب کنید تا از همان لایه با همان تنظیمات، تصاویر مختلفی درست گردد. در این مثال، 4 کپی از تصویر اصلی می خواهیم.
  • آن ها را با نام های مختلف نظیر 256 × 256، 48 × 48، 24 × 24 و … ذخیره کنید. حالا هر تصویر را انتخاب نموده و متناسب با اندازه دلخواه، آن ها را ویرایش کنید. درست مثل کاری که برای نخستین تصویر انجام دادید.

ساخت خطوط راهنمای اضافی برای هر یک از آیکن های شما با اندازه های مختلف می تواند فرایند ویرایش را بسیار آسان تر کند. یعنی هم خطوط افقی و هم عمودی روی تصویر نمایان شوند. برای این کار کافی است مراحل زیر را انجام دهید.

  • وارد بخش Image شده و روی Guide و سپس New Guide به جای Guide By Percent کلیک کنید. اگر تصویر شما 48 × 48 پیکسل باشد، اندازه مربوطه روی 24 قرار می گیرد. حالا ابزار Move را انتخاب کنید تا بتوانید تصویر را در مرکز قرار دهید.
  • روی گزینه File و سپس Save کلیک و کل فایل خود را با فرمت XCF ذخیره کنید. اگر مسئله ای در این فرایند وجود دارد یا می خواهید چیزی را بعدا تغییر دهید، نگه داشتن فایل کاری می تواند واقعا مفید باشد.
  • بعد از این کار، باید به قسمت فایل بروید و روی گزینه Export As کلیک کنید.
  • حالا گزینه Select File Type را انتخاب نموده و روی ico. کلیک کنید.
  • نام دلخواهی را برای فایل خود انتخاب نموده و روی گزینه Export کلیک کنید. تنظیمات باید روی پیش فرض قرار داشته باشند. بنابراین بار دیگر در پنجره به نمایش درآمده، روی گزینه Export کلیک کنید.
  • ساخت آیکن، سخت ترین بخش ماجرا بود. تمام کاری که به جای مانده این است که از این تصویر برای استفاده به عنوان آیکن مورد نظر بهره ببرید.
  • کافی است به تنظیمات ویندوز رفته و در بخش Personalization، روی گزینه Themes کلیک کنید.
  • در سمت راست بالا، Desktop Icon Settings را مشاهده می کنید که باید روی آن کلیک نموده تا بتوانید آیکن اپلیکیشن مورد نظر خود را تغییر دهید.
  • کافی است در قسمت آدرس، جهت تصویر مورد نظر خود را وارد کنید تا تغییرات اعمال گردد.
  • در نهایت یک پیش نمایش هم برایتان به نمایش در می آید تا ببینید در صورت اعمال تغییرات، چه اتفاقی می افتد. روی گزینه OK کلیک کنید تا نتیجه، نهایی گردد.

همانطور که گفته شد، شما می توانید با استفاده از فتوشاپ و سایر اپلیکیشن های ویرایش تصویر هم به ساخت آیکن برای ویندوز بپردازید. فقط باید دقت کنید اندازه ها درست باشند، فایل درست در مرکز قرار بگیرد، فرمت آن درست باشد و پس زمینه آن هم کاملا خالی باشد.

منبع: How-To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 تیر 1401 بروزرسانی: 9 تیر 1401 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 14281

به "چگونه در ویندوز 10 و 11 از هر تصویر آیکن بسازیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در ویندوز 10 و 11 از هر تصویر آیکن بسازیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید