وزیر جهاد کشاورزی ایران با هدف توسعه همکاری ها با روسیه وارد مسکو شد

به گزارش دوست بلاگ، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی ایران که صبح روز پنجشنبه در راس هیاتی وارد مسکو شد، هدف از این سفر را توسعه همکاری ها با روسیه در بخش کشاورزی بیان کرد.

وزیر جهاد کشاورزی ایران با هدف توسعه همکاری ها با روسیه وارد مسکو شد

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، خاوازی در بدو ورود به فرودگاه مسکو در گفت و گو با خبرنگاران، تبادل دانش فنی و توسعه همکاری ها با روسیه در زمینه کشاورزی را از مهمترین اهداف این سفر مطرح کرد و اضافه کرد: ایران و روسیه با داشتن قابلیت های فراوان کشاورزی می توانند با یکدیگر همکاری های خوبی داشته باشند.

وی گفت که علاوه بر ملاقات با دیمیتری پاتروشف وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه، از قابلیت ها و ظرفیت های کشاورزی این کشور به منظور بهره گیری در ایران نیز بازدید خواهد نمود.

خاوازی گفت: امکان توسعه تجارت محصولات کشاورزی و مواد غذایی را هم در این سفر مورد آنالیز خواهیم داد.

ملاقات با وزیر کشاورزی روسیه، بازدید از شیلات روسیه و حضور در دانشگاه کشاورزی و ملاقات با شرکت های فعال ایرانی در زمینه کشاورزی در روسیه از جمله برنامه های سفر خاوازی اعلام شده است.

روسیه تقریباً به واردات بعضی محصولات کشاورزی وابسته است. مسئله امنیت غذایی فدراسیون روسیه، افزون بر تامین احتیاج داخلی، مسئله تحریم های غذایی کشورهای مختلف علیه روسیه، همیشه تهدید عظیمی برای مسکو به شمار می رفته است.

چند سال پیش روسیه فهرست احتیاجمندی های غذایی و کشاورزی خود را در قالب بیش از 60 محصول مختلف به ایران بیان کرد. در فهرست ارسالی روس ها به ایران انواع میوه و صیفی جات، موز، هندوانه، سیب طلایی (زرد)، پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، انگور سفید و قرمز، گلابی، هلو، شلیل، انواع گوجه، انواع خیار، آجیل مخلوط، بادام بو داده، سبزیجات شامل گل کلم یخ زده، سبزیجات تابستانی یخ زده، کلم بروکلی، سبزیجات ریشه ای تازه و یخ زده، سبزیجات کنسروی، گوجه فرنگی گیلاسی، روغن زیتون، کنسرو صیفی جات، قارچ به صورت یخ زده و مخلوط، چای و آناناس وجود. داشت.

روسیه سالانه بیش از 20 میلیارد دلار محصولات کشاورزی وارد می نماید؛ اما فراوری پراکنده و فقدان سازمان دهی مناسب باعث شده تا ایران تا به امروز نتواند صادرات محصولات کشاورزی مناسبی به این کشور داشته باشد.

بازار روسیه 250 میلیارد دلار واردات دارد اما ایران برای کسب سهم مناسب از این بازار ناتوان بوده است.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه میزان ارسال کالا از ایران در سال 2020 میلادی به رشد 105 درصدی نسبت به سال گذشته رسیده است، گفت: با این وحود میزان تبادل تجاری ایران و روسیه با توجه ظرفیت های بالای مالی پایین است و ضروری است به سمتی برویم که ترازی تجاری ما در تبادل مالی مثبت گردد یا حداقل نزدیک به هم باشد.

وی اعلام کرد: روسیه 270 میلیارد دلار واردات دارد و ایران می تواند با کوشش و برنامه ریزی و صادرات کالاهای باکیفیت بخشی از بازار روسیه را به خود اختصاص دهد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه مهمترین مانع بر سر تجارت ایران و روسیه را مسائل زیرساخت های ارسال کالا دانست و اعلام کرد: به رغم مرز آبی دو کشور و الزام دارا بودن ناوگان دریایی مناسب، ما در این بخش ضعف عظیم داریم و مبادلات خود را به وسیله کشور واسطه انجام می دهیم.

سفیر ایران در روسیه یکی از عوامل بسیار مهم توسعه نیافتن مبادلات تجاری به روسیه را بحث زیر ساختی مطرح کرد و چنانچه راه های ریلی ما در راستا مالی شمال جنوب تکمیل و همچنین امکانات دریایی ایران نوسازی و بهینه گردد تحول شگرفی در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران رخ خواهد داد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 10143

به "وزیر جهاد کشاورزی ایران با هدف توسعه همکاری ها با روسیه وارد مسکو شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر جهاد کشاورزی ایران با هدف توسعه همکاری ها با روسیه وارد مسکو شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید