ورق استیل ، لوله استیل و لوله مانیسمان قیمت گذاری بازار

به گزارش دوست بلاگ، رپرتاژ آگهی- ورق استیل بر پایه آهن فراوری می گردد با این تفاوت که بسیار عناصر متغیر در ساخت آن استفاده می گردد و همین عناصر موجب می گردد تا میزان مقاومت در برابر خوردگی، انعطاف پذیری، استحکام و … افزایش یابد. قیمت ورق استیل در انواع گریدها در ادامه این نوشته آورده شده است.

ورق استیل ، لوله استیل و لوله مانیسمان قیمت گذاری بازار

ماده به کار رفته در ورق استیل

ماده اولیه به کار رفته در ساخت این نوع ورق با توجه به درصد کربن، نیکل و کروم موجود در آن انواع مختلفی دارد، اما ورق های موجود در بازار معمولا از یکی از استیل های 304، 316، 420، 310، 321، 309 و 430 ساخته می شوند.

بهتاک صنعت ارائه دهنده انواع ورق استیل ، لوله استیل ، ورق استیل 316 ، ورق استیل 310 ، میلگرد استیل و کلیه محصولات مرتبط با استیل میباشد جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی هر یک کلیک نمایید

استاندارد فراوری لوله استیل

استاندارد فراوری لوله استیل ، این فولاد با استاندارد 8/18 بسیار تطبیق پذیر بوده و در محدوده گسترده تری از محصولات، شکل ها و پرداخت ها نسبت به دیگر رده های فولاد به کارگرفته می شود. ساختار آستنیتی متعادل رده 304 توانایی برای این فولاد ایجاد می نماید که قادر است به طور شدیدی بدون احتیاج به آنیل (بازپخت) میانی کشش عمیق شده که این رده را در بخش فراوری اجزای فولادهای کشیده شده مثل سینک و ادوات فلزی غالب می سازد.

فولاد 304 دو نوع کم کربن و پرکربن نیز دارد. آلیاژ L304 که کم کربن بوده برای محصولات جوشکاری شده ای استفاده می شود که ممکن است در معرض شرایطی قرار گیرد که می تواند باعث خوردگی بین دانه ای در حین ارائه خدمات شود. آلیاژ H304 اصلاح شده آلیاژ 304 است که میزان کربن آن در محدوده 0/04 تا 0/1 به منظور فراهم آوردن استحکام دما بالای بهبود یافته برای بخش هایی که در معرض دمای بالای ℃420 قرار می گیرند، کنترل می شود.

لوله فولاد زنگ نزن آستنیتی به عنوان قابل جوشکاری ترین فولاد پرآلیاژ درنظرگرفته می شود و می تواند از طریق تمام فرایندهای جوشکاری مقاومتی و ذوبی جوشکاری شود.

ویژگی های لوله استیل

دو عامل مهم در فراوری اتصالات جوش در فولادهای زنگ نزن آستنیتی عبارتند از: حفظ مقاومت به خوردگی، جلوگیری از ترک خوردگی. یک گرادیان دمایی در ماده ای که جوشکاری می شود در محدوده بالای دمای ذوب در حوضچه مذاب تا دمای محیط در برخی فواصل از نقطه جوش ایجاد می شود.

میزان کربن بالاتر ماده جوشکاری شده احتمال این که چرخه حرارتی جوشکاری منجر به رسوب کاربید کروم شود را افزایش می دهد که یک اثر مضر برای مقاومت به خوردگی است. فلز جوش با یک ساختار کاملاً آستنیتی در طول عملیات جوشکاری بسیار به ترک خوردگی حساس است.

به همین دلیل آلیاژهای 304 و L304 دارای مقدار کمی فریت به منظور به حداقل رساندن حساسیت به ترک خوردگی طراحی می شوند. آلیاژ 309 یا فلزهای پرنماینده پایه نیکل در اتصال فولادهای آستنیتی 8/18 به فولاد کربنی استفاده می شوند.

فولادهای زنگ نزن آستنیتی به منظور حذف اثرات تغییر شکل سرد یا حل کردن کاربیدهای کروم رسوب شده عملیات حرارتی می شود.

مطمئن ترین عملیات حرارتی به منظور انجام هر دوی الزامات آنیل انحلال است که در محدوده ℃1010 تا ℃1121 اتفاق می افتد. سرد کردن از دمای آنیل باید به اندازه کافی سریع بوده تا از رسوب کاربیدهای کروم جلوگیری کند.

انواع گرید های استیل

ورق استیل سری 300 یا استیل نگیر (غیر مغناطیسی):

آلیاژ آهن , کروم , نیکل با کربن کمتر از 1/0 درصد.

سری 400 یا استیل بگیر (مغناطیسی):

آلیاژ آهن , کروم با کربن کمتر از 1/0 درصد.

سری 300 و موارد کاربرد آن

304 رایجترین گرید استنلس استیل است که همان 8/18 کلاسیک می باشد.

316 بعد از 304 رایجترین گرید است و در صنایع غذایی و جراحی کاربرد دارد , به علاوه آلیاژ مولیبدن موجود در آن از فرسایش جلوگیری می نماید. همچنین بخاطر مقاومت زیاد در بربر کلر در مقایسه با گرید 304 در صنایع دریایی هم بکار می رود.

ورق استیل سری 400

410 مقاوم در برابر سایش است اما در برابر خوردگی مقاومت کمی دارد.

420 گرید مخصوص کارد و چنگال, قابلیت پولیش خوبی دارد.

430 گرید مخصوص دکوراسیون است به عناون مثال در تزئینات داخلی اتومبیل کاربرد دارد. قابلیت شکل پذیری خوبی در درجه حرارت کم دارد و مقاوم در برابر خوردگی است.

فرق استیل 304 و 316 چیست ؟

استیل 304 حاوی 18% کروم و 8% نیکل است در صورتیکه استیل 316 دارای 16% کروم , 10% نیکل و 2% مولیبدن است. مولیبدن برای یاری به مقاومت در برابر خوردگی ناشی ا ز کلراید (مثل آب دریا) به آن اضافه می شود .

استاندارد ورق استیل

استاندارد ورق استیل از نظر استاندارد ورق های فلزی به توضیح زیر میباشد :1- ورق با عرض 1 متر و شیت 2*12- ورق با عرض 1/25 متر و شیت 2/50*1/253- ورق استیل و فولادی با عرض 1/5 متر و شیت 3*1/5 و 6*1/54- ورق استیل و ورق ورق فولادی با عرض 2 متر و شیت های 6*2 در ضخامتهای 0/35 الی 65 میلیمتر.

کاربرد ورق استیل

ورق های استیل برای مصارف گسترده ای از جمله :

مصرف صنعتی : مانند ساخت مخازن ، ساخت استراکچر و…

مصارف تزئینی و دکوراتیو : مانند ورق استیل طرح دار ، ورق استیل طلایی ، ورق استیل براق و…

مصارف دارویی و غذایی مانند : ساخت مخازن نگهداری مواد اولیه خوراکی ، ظروف نگهداری شیر ، انتقال مواد غذایی و دارویی.

مصارف تزئینی و صافی از ورق های استیل پانچ شده (سوراخ کاری شده) و ورق استیل آج دار.

درباره ورق استیل بیشتر بدانیم

فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل به فولادهایی با مقدار عناصر آلیاژی بالا گفته می شود که توانایی مقاومت در برابر خورندگی و محیط هایی دماهای بالا را دارند. فولادهای ضد زنگ معمولی حاوی آهن و کربن به علاوه حداقل 11 درصد است. هر چه میزان کروم بیشتر باشد در این صورت مقاومت به اکسیداسیون و دمای بالا بیشتر می شود. مقاوم در برابر خوردگی و حرارت ،ضاهر جذاب،عمر مفید وقابل بازیافت بودن 100% به خواص استنلس استیل اشاره نمود. استیل به دو سری تقسیم میشوند: سری 300 و سری 400

ورق استنلس استیل سری 300

استیل های سری 300 یا آستنیتی که حدود 26-16 درصد کروم. استینلس استیل های سری 300 که دارای نیکل هستند جذب آهنربا نمی شوند (نگیر) . بدلیل میزان کروم بالا(حداقل 18 ٪) توانایی تحمل دماهای تا 870 درجه سانتی گراد بدون اکسید شدن را دارند. گریدهایی نظیر ورق استیل نسوز 309 تا 980 درجه و ورق استیل نسوز 310 تا 1035 درجه سانتی گراد قابلیت مقاومت در برابر اکسیداسیون را دارا می باشند. کاربرد آن ها مانند مواد شیمیایی، حلال ها ودر ساخت کوره و قطعات هواپیمایی تاسیات دریایی نیز مناسب است استنلس استیل سری 400: استیل های سری 400 یا مارتنزیتی سری 400 که دارای نیکل نبوده و فقط کروم دارند جذب آهنربا می شوند (بگیر).این ورق استیل ها در برابر سایش مقاوم هستند ولی در برابر خورندگی مقاومت کمی نسبت به سری 300 دارند.به همین دلیل بیشتر برای تزئینات و در ساخت لوازم خانگی و دکوراسیون مصرف می شوند.

لوله مانیسمان یا بدون درز

لوله بدون درز یا لوله مانیسمان فراینده ساخت آن به این صورت می باشد که از شمش گرد جامدی ساخته می شوند که برای اولین بار گرم شده سپس اکسترود شده و تحت کشش و نورد قرار می گیرند و در نتیجه یک لوله توخالی حاصل می شود. این فرآیند ، لوله بدون درز صاف و یکنواختی بدون هیچ گونه اتصالات قابل مشاهده را فراوری می نماید

نحوه فراوری لوله های درزدار و بدون درز(لوله مانیسمان)

لوله های فولادی معمولاً به دو صورت ساخته می شوند.

1-لوله های درزدار (welded pipe) یا لوله با درز جوش :

در این روش رول ورق باضخامت مورد نظر و براساس سایز لوله برش خورده و پس عبور از غلطکهای نورد به شکل گرد در می آیند وپس از آن درز بوجود آمده جوشکاری شده وبه مرحله تست وکونیک میروند این روش فراوریاصطلاحاروش نورد نامید می شود این روش بیشتر جهت فراوری انوع پروفیلهای موردمصرف درساختمان وفراوری لوله های شوفاژی ولوله های گازی مورد مصرف درلوله کشی ساختمان بکار میروند

در این روش فراوری اصولا دونوع روش جوش برای جوشکاری درزجوش مورد استفاده قرارمیگیرد:

Electric Resistance Welded- ERW

دراین روش با ایجاد آمپر بالا توسط دستگاه الکتریکی جوش باعث بوجود آمدن حرارت درلبه های درزجوش شده وباعت ذوب شدن این لبه ها شده که منجر به جوش خوردن دولبه اتصال می شود که اصطلاحا به این روش جوشکاری لب به لب نیز می گویند واحتیاجبه هیچگونه الکترود ندارد.

High Frequency Induction (HFI) Welded Pipe

این روش جوشکاری فرکانس بالا می باشد که در این روش عبوری جریان برق با فرکانس بالا از لبه های درزجوش باعث حرارت زیادی شده که منجر به ذوب شدن لبه وجوش خوردن آنها میشود دراین روش کنترل حرارت جوش ودرنتیجه کیفیت آن بیشتر از روش قبلی می باشد در هرصورت این نوع لوله ها عموما جهت مصارف صنعتی وفشار های پایین کارایی دارند وبرای فشارهای بالاتر باید از لوله های مانیسمان استفاده کرد.

2-لوله بدون درز (مانیسمان) seamless pipe :

لوله های بدون درز (لوله مانیسمان) به صورت اکسترودینگ توسط قالب های مختلف فراوری می شود. اصولا فراوری لوله های بدون درز مستلزم فرایندی است که طی آن یک شمش فولادی تبدیل به لوله می شود.لوله های مانیسمان از شمش های فولادی فراوری میشوند آنها عموما با کشش و نورد شمش های گرد فولادی فراوری می شوند البته فراوری از مقاطع چهار گوش نیز امکان پذیر است اما باعث بالا رفتن هزینه فراوری می شود نکته جالب در باره روش فراوری لوله مانیسمان این است که فراوری از سایزهای بزرگتر به کوچکتر می باشد وسایزهای2/1و4/3و1اینچ معمولا به روش سرد می باشد یعنی برای فراوری سایز2/1اینچ ابتدا باید شمش 76 پس از حرارت سوراخ 2/1ایجاد می شود وپس از نورد وکشش درخط فراوری لوله 4/1 1اینچ فراوری شده وپس از آن باروش سرد لوله 4/1 1کشیده شده وپس از اسید کاری وطی چند مرحله کشش به سایز موردنظر2/1اینچ می رسند .این روش اولین بار توسط مهندسی آلمانی بنام مانیسمان بکاررفت و فقط در ایران به این نام خوانده می شود .

مراحل فراوری انواع لوله مانند لوله استیل ، لوله مانیسمان رده 20 (لوله بدون درز) به توضیح زیر است:

1-برش لوله:

در مرحله اول شمش فولادی را بنا به خواسته سفارش دهنده به ابعاد گوناگون برش می دهند(ممکن است این شمش فراوری داخل یا فراوری کشورهایی چون اکراین باشد)

2-مرحله گرمادهی لوله:

شمش را داخل کوره های قوسی که با استفاده از سوخت گاز گرمادهی می شوند گرم می نمایند تا به مرحله سرخ شدن برسد

3-سامانه لخ پرس :

در این مرحله شمش را بوسیله لخ پرس سوراخ می نمایند

4-دستگاه اللنگاتور:

فولاد گرم شده را با دستگاه اللنگاتور گرد مینمایند

5-مرحله شلیک سمبه:

میتوان گفت این مرحله جالب ترین مرحله فراوری می باشد این مرحله مرحله شلیک سمبه به داخل شمش فولادی می باشدکه با سرعتی بالا سمبه ای به طول12 متر راداخل شمش فولادی مینمایند

6-تاب گیری:

در این مرحله اگر لوله مقدار کمی تاب داشته باشد صاف و یکدست می شود

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 9357

به "ورق استیل ، لوله استیل و لوله مانیسمان قیمت گذاری بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورق استیل ، لوله استیل و لوله مانیسمان قیمت گذاری بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید