هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه تهران-شمال چقدر است؟
به گزارش دوست بلاگ، خبرنگاران: معاون ساخت آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: در حال حاضر هزینه احداث هر یک کیلومتر آزادراه در مسیرهای با شرایط عادی، 20 میلیارد تومان است.
به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرآنلاین, جلال بهرامی درباره آخرین شرایط نرخ عوارض آزادراه تهران-شمال گفت: هنوز نرخی معین نشده و تنها یکی از مسئولان ذی ربط، یک رقم را اعلام کرده؛ ولی مسئولی دیگر آن را رد کرده است و بنابراین، تا به امروز هیچ نرخی قطعی نیست؛ بلکه قرار است تا روز سه شنبه 6 اسفند که روز افتتاح آزادراه با حضور رئیس جمهور است، نرخ عوارض آزادراه نیز قطعی و اعلام شود.
بهرامی شرح داد: آزادراه تهران-شمال راستا تردد به استان های شاقتصادی را یک ساعت و نیم کوتاه تر کرده است که اگر این راستا را معادل 11 لیتر مصرف سوخت در نظر بگیریم، به ازای هر خودرو، 33 هزار تومان کاهش هزینه سفر در پی خواهد داشت که آن هم بدون در نظر دریافت صرفه جویی در استهلاک خودرو و دیگر آیتم های اقتصادی است؛ بنابراین ساخت آزادراه به سود اقتصاد کشور است؛ اما برخی نمی خواهند در کشور سرمایه گذاری شود؛ ضمن اینکه بازگشت سرمایه گذاری ها در راهسازی از طریق اخذ عوارض منجر به رشد پروژه های عمرانی خواهد شد که هم به سود مردم است و هم اقتصاد کلان کشور را رونق دوباره ای می دهد.
قطعه 4 آزادراه تهران-شمال در 9 سال حتی یک تصادف فوتی نداشته
وی با اشاره به اینکه 80 درصد قطعه یک آزادراه تهران-شمال را پیمانکاران ایرانی صرفاً ظرف 4 سال ساختند، گفت: بنا به اعلام فرمانده پلیس راه کشور، قطعه 4 آزادراه تهران-شمال از زمان بهره برداری از آن در دولت دهم تا کنون که حدود 9 سال است، حتی یک فقره تصادف منجر به فوت هم نداشته است که نشان می دهد ساخت آزادراه باید در صدر پروژه های راهسازی کشور قرار گیرد.
جزئیات 580 کیلومتر آزادراهی که تا سرانجام 1400 احداث می شوند
این مقام مسئول درباره آزادراه های در دست ساخت کشور گفت: بنای ما این است که حدود 580 کیلومتر آزادراه را تا سرانجام این دولت به بهره برداری برسانیم؛ به نحوی که آزادراه های تهران-شمال و همت-کرج که مجموعاً 50 کیلومتر بوده و 500 کیلومتر مابقی نیز سایر آزادراه ها شامل کنارگذر جنوبی تهران (آببیک-چرمشهر) با 160 کیلومتر را شامل می شود که حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته بهرامی، 225 کیلومتر آزادراه اصفهان-شیراز که صحیح تر آن است که به آن شیراز-اصفهان اطلاق شود؛ از ایزدخواست آغاز شده و تا جاده سپیدان فارس ادامه دارد که این پروژه نیز، تک فاز بوده و تا کل 225 کیلومتر آن تکمیل نشود، قابل بهره برداری نیست؛ اما تا به امروز نزدیک 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و کل عملیات ابنیه این آزادراه به اتمام رسیده و روسازی آن در حال انجام است.
به گفته معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، 9 کارخانه آسفالت سازی در کارگاه آزادراه اصفهان-شیراز در حال تولید هستند؛ اما وزارت دفاع و دولت باید هر چه سریع تر آورده خود را به این آزادراه منتقل کنند تا قبل از سال 1400 پروژه آزادراه اصفهان-شیراز به اتمام برسد.
وی ادامه داد: مجموع این دو آزادراه (کنارگذر جنوبی تهران و اصفهان-شیراز) حدود 400 کیلومتر است؛ ضمن اینکه آزادراه اصفهان-شیراز، 135 کیلومتر از راستا فعلی بین اصفهان و شیراز را کوتاه می کند که راستا بسیار زیادی است؛ این دو آزادراه جزو اولویت های اصلی کشور در آزادراه سازی هستند؛ چراکه هم در زمان سفر، هم مسافت و هم مصرف سوخت صرفه جویی به دنبال دارند؛ ضمن اینکه بخشی از کریدورهای ترانزیتی کشور شامل کریدورهای شمال جنوب (اصفهان-شیراز) و غرب به شرق (کنارگذر جنوبی تهران) محسوب می شوند.
هزینه احداث هر 1 کیلومتر آزادراه: 20 میلیارد تومان / تهران-شمال 130 میلیارد تومان
بهرامی در خصوص هزینه احداث هر یک کیلومتر آزادراه شرح داد: هزینه ساخت آزادراه ها در مناطق جغرافیایی مختلف، متفاوت است؛ به عنوان مثال ساخت هر کیلومتر آزادراه تهران-شمال حدود 130 کیلومتر هزینه در بر دارد که 4 هزار و 200 میلیارد تومان هزینه تمام شده آن است؛ در حالی که ارزش فعلی آن، به بیش از 10 هزار میلیارد تومان می رسد که اگر به 32 کیلومتر تقسیم شود، هر یک کیلومتر آن 130 میلیارد تومان هزینه داشته است؛ این در شرایطی است که در قطعه یک آزادراه تهران-شمال، آنچه احداث شد، راه نبود، یک ساختمان بود که مجموعه ای از پل ها، تونل، گالری ها و نهایتاً راه است؛ ضمن آنکه رشته کوه البرز از نقطه نظر زمین شناختی و نیز ساخت و ساز، جز کوه های سخت محسوب می شود.
وی شرح داد: در حال حاضر هزینه هر یک کیلومتر آزادراه در راستاهای با شرایط عادی و مستقیم که نیازی به احداث تونل ها یا پل های متعدد ندارد، به 20 میلیارد تومان می رسد؛ اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که هزینه احداث با هزینه تمام شده متفاوت است؛ چون به هزینه تمام شده، مواردی چون تملک اراضی، شرکت های مشاور، آزمایشگاه مکانیک خاک و طراحی آن هم اضافه می شود.
تورم بخش راهسازی، 180 درصد در 2 سال / 200 میلیون لیتر صرفه جویی مصرف سوخت با ساخت 2 آزادراه
معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه گفت: از سال 96 تا کنون، بیش از 180 درصد تورم در بخش راهسازی داشته ایم که تعدیل آن، در فهرست بهای پروژه ها وارد شده است.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی شرح داد: اگر دو آزادراه کنارگذر جنوبی تهران و اصفهان- شیراز راه بیفتند، به تنهایی حداقل 200 میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت سالیانه دارند که معادل مصرف سوخت سه روز کشور است یا میزان صرفه جویی ای که بهره برداری از آزادراه تهران-شمال در مصرف سوخت دارد، معادل یک روز مصرف سوخت کشور است؛ بنابراین اگر 50 پروژه آزادراه سازی در کشور به راه بیفتد، می توانیم معادل مصرف 50 روز سوخت در کشور، صرفه جویی داشته و بنزین مازاد را صادر کنیم که ارزش افزوده بسیار بالایی دارد.
وی درباره توجیه پذیری اقتصادی آزادراه کنارگذر جنوبی تهران گفت: به طوری کلی روزانه 2 هزار و 500 دستگاه کامیون از مرز ترکیه وارد کشور می شود که در کریدور ترانزیتی ما، عدد مهمی نیست؛ بنابراین توجیه اقتصادی احداث آزادراه کنارگذر جنوبی، صرفاً ترانزیت کامیون های ترکیه ای به کشورهای آسیای میانه و CIS یا بالعکس نیست؛ بلکه توجیه اقتصادی احداث این آزادراه، اتصال 14 استان غربی و شمال غربی به شرق و شمال شرق کشور است.
هزینه احداث 50 کیلومتر رمپ و لوپ کنارگذر، بیشتر از هزینه ساخت 160 کیلومتر آزادراه
معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، با بیان اینکه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران (آبیک-چرمشهر) که طول آن 160 کیلومتر است، 50 کیلومتر دیگر نیز رمپ و لوپ برای دسترسی به آزادراه های متقاطع (قم و ساوه) و دیگر محورهای اصلی و فرعی واقع در طول این راستا دارد، بیان داشت: هزینه احداث آنها بالاتر از هزینه ساخت خودِ آزادراه است.
منبع: اقتصادنیوزایرانیرو: ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد
dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری
بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما