قایقی که روی آب پرواز می نماید!

به گزارش دوست بلاگ، در استکهلم نسل جدیدی از قایق های برقی بر روی امواج آب حرکت می نمایند. ساکنان مرکز سوئد مجمع الجزایری متشکل از 14 جزیره که به وسیله 57 پل به هم متصل شده است سابقه طولانی در استفاده از وسایل نقلیه آبی برای رفت و آمد دارند.

قایقی که روی آب پرواز می نماید!

به گزارش خبرنگاران به نقل از سی ان ان، با ناوگان تقریبی 756000 قایق و کشتی تفریحی بخش قایقرانی و کشتیرانی تفریحی سوئد یکی از بزرگترین بخش های در سرانه دنیا است.

با این وجود، این موضوع هزینه زیست محیطی زیادی به همراه دارد. امواج قایق های سریع به بستر دریا آسیب می زند، صدای موتور حیات وحش را مختل می سازد و قایقرانی تفریحی بیش از 25 درصد از انتشار دی اکسید کربن سوئد از حمل و نقل دریایی در سال 2020 میلادی را به خود اختصاص داده است.

با این وجود، اکنون یک استارت آپ سوئدی می گوید قایق های باتری دار آن می توانند انتشار گاز های گلخانه ای و زمان سفر را کاهش دهند. استارت آپ Candela هیدروفویل یا قایق باله دار کاملا الکتریکی و بدون کربن را طراحی نموده است. آن شرکت می گوید که بیش از 100 دستگاه از مدل C-8 خود را که یک قایق تفریحی 8.5 متری است ظرف مدت شش ماه پس از راه اندازی در آگوست 2021 فروخته است. انتظار می رود قایق مسافربری آن شرکت که در 22 ژوئن رونمایی شد سال آینده در آب حرکت کند. وستاو هاسلسکوگ بنیانگذار و مدیرعامل Candela می گوید که از خودروساز الکتریکی تسلا الهام گرفته است.

هاسلسکوگ می گوید: کاری که تسلا انجام داد اضافه کردن سبک زیادی به خودرو های الکتریکی بود. ما می خواهیم محصولی بسیار مجذوب نماینده بسازیم، زیرا این امر حرکت به سمت پایداری را به روشی بسیار سریع تری پیش می برد.

فرار از جاذبه

هاسلسکوگ سال ها که از علاقه مندان به قایق بوده است. پیش از راه اندازی Candela در سال 2014 میلادی، او صاحب یک قایق موتوری معمولی بود که به گفته او حدود 15 برابر بیش تر از خودروی مان سوخت مصرف می کرد.

هاسلسکوگ در ماموریتی برای ساختن یک قایق سبزتر و سازگارتر با محیط زیست به یک فناوری قرن گذشته روی آورد. هیدروفویل ها یا قایق های باله دار دارای ساختار های بال مانند هستند که به قسمت زیرین بدنه متصل شده اند. هاسلسکوگ می گوید همان طور که قایق تفریحی سرعت خود را افزایش می دهد این بال ها آن را از آب خارج نموده و سطح اصطکاک را کاهش می دهد، که خود قایق را قادر می سازد سریع تر حرکت کند و کارایی باتری را افزایش می دهد. او اشاره می نماید که بدنه آن قایق که با فیبر کربن کامپوزیت ساخته شده فوق العاده سبک است و برای پرواز کردن قایق در آب ضروری می باشد.

شرکت های دیگر نیز در حال کار بر روی قایق های تفریحی با باتری پیشرفته هستند. Arc Boats که به وسیله مهندسان سابق شرکت اسپیس ایکس تحت مدیریت ایلان ماسک ساخته شده بود قایق آلومینیومی 7 متری خود را تابستان سال جاری عرضه می نماید در حالی که یکی دیگر از استارتاپ های مستقر در استکهلم به نام X Shore بیش از 71 میلیون یورو (74.8 میلیون دلار) برای افزایش فراوری قایق برقی خود جمع آوری نموده است قایق که بردی تا 185 کیلومتر دارد.

با این وجود، هاسلسکوگ می گوید بدان خاطر که هیدروفویل ها موج ایجاد نمی نمایند سواری نرم تری در سرعت های بالاتر ایجاد نموده و تو حس پرواز را خواهی داشت.

یک مشکل خیلی بزرگتر

کربن زدایی قایق های تفریحی مشکل انتشار گاز های گلخانه ای حمل و نقل اقیانوسی را حل نمی نماید. طبق گزارش کمیسیون اروپا، حمل و نقل در سطح دنیا هر سال حدود 1 میلیارد تن دی اکسید کربن فراوری می نماید.

الیز جورجف پژوهشگر در شورای بین المللی حمل و نقل پاک می گوید: سه فراورینماینده بزرگ (انتشار گاز های گلخانه ای) کشتی های کانتینری، محموله های فله و سپس تانکر ها خواهند بود. کشتی ها و قایق های شخصی معمولا کوچک ترین سهم را دارند.

جورجف می گوید برق رسانی برای کشتی های بزرگ تر به علت وزن و برد باتری گزینه ای عملی نیست، اما حمل و نقل می تواند راه های مختلفی برای کربن زدایی از جمله استفاده از سوخت های کم کربن، هیدروژن یا آمونیاک فراوری شده پایدار یا فناوری های کمکی مانند نیروی باد داشته باشد. او می گوید قایق های مسافربری کوچک در راستا های کوتاه و ثابت نامزد های بالقوه برای جابجایی برقی هستند. به همین علت Candela اکنون در حال توسعه فعالیت ها به سوی به قایق های تجاری است. این شرکت در حال توسعه تاکسی های آبی و قایق ها و وسایل نقلیه آبی است که می توانند بین 6 تا 30 مسافر را حمل و جابجا نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 1 مرداد 1401 بروزرسانی: 1 مرداد 1401 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 14584

به "قایقی که روی آب پرواز می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قایقی که روی آب پرواز می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید