سه گانه های عجیب

به گزارش دوست بلاگ، اهرام مصر جزو عجیب ترین آثار باستانی به جا مانده از 2500 سال پیش هستند اهرام مصر از سه هرم بزرگ تشکیل شده است؛ البته درکنار آنها هرم های کوچکی هم دیده می گردد.گردشگرانی که برای اولین بار اهرام مصر را از نزدیک می بینند درنگاه اول به این نتیجه

سه گانه های عجیب

سه گانه های عجیب

اهرام مصر جزو عجیب ترین آثار باستانی به جا مانده از 2500 سال پیش هستند

اهرام مصر از سه هرم بزرگ تشکیل شده است؛ البته درکنار آنها هرم های کوچکی هم دیده می شود.گردشگرانی که برای اولین بار اهرام مصر را از نزدیک می بینند درنگاه اول به این نتیجه می رسند که هرم وسطی ازهمه بزرگتر است ولی این تصور اشتباه است، هرم وسطی به خاطر اینکه روی زمین مرتفع تری بنا شده است بزرگ تر به نظر می رسد. ولی در حقیقت هرم خفو که سمت چپ هرم وسطی نهاده شده از همه بزرگتر است.

همه شما با شنیدن نام اهرام، یاد ساختمان هایی می افتید که از چهار مثلث که دارای یک رأس مشترک هستند ساخته شده اند. برای هزاران سال، بزرگ ترین سازه ها بر روی کره زمین به صورت هرم ساخته می شدند که معروف ترین آنها هرم بزرگ یا هرم خوفو است که در دوران مصر باستان ساخته شد. این هرم تا امروز بزرگ ترین و بلندترین هرمی است که در جهان ساخته شده است.

با این حال اولین و قدیمی ترین ساختمان های هرمی در جهان، زیگورات ها بودند که ابتدا در ایران و بعد به وسیله مردمانی که در بین النهرین زندگی می کردند،ساخته شدند که در طول تاریخ این بناها یا کاملاً ویران شده و از بین رفته اند و یا ویرانه هایی از آن بر جا مانده است که البته هنوز ارزش تاریخی دارند. به عقیده باستان شناسان سابقه ساختن هرم در بیشتر نقاط جهانی قدیم وجود داشته است، همانطور که نمونه هایی ازآن در تمدن های قدیم چین، هند، یونان، بین النهرین، سودان،امپراتوری روم و اروپای قرون وسطایی مشاهده می شود.با این حال اهرام مصر به عنوان شناخته شده ترین نمونه موجود ثبت شده اند.

معمای اهرام

معروف ترین هرم های ساخته شده در طول تاریخ مربوط به دوران مصر باستان هستند.این هرم ها که معروف ترین آنها در دشت گیزا واقع شده است شامل سه هرم بزرگ و چندین هرم کوچک تر در نزدیکی آنهاست که مجموعاً اهرام گیزا را تشکیل می دهند.بزرگ ترین هرم در این ناحیه یعنی دشت گیزا، هرمی است که مربوط به فرعون مصر از دوره پادشاهان قدیم با نام خوفوو یا خئوپس است. دو هرم اصلی دیگر درکناراین هرم بزرگ، هرم های مربوط به پادشاهان همین سلسله با نام خفرن (خفرا) که جانشین و فرعون بعد از خوفو است و جانشینش منکورا یا منکرینوس است.

هرم بزرگ (هرم خوفو)

هرم خوفو یا به تعبیر خئوپس درمصرتنها اثرازاعجایب هفتگانه جهان و قدیمی ترین آنهاست که هنوز بنای آن تا حد بسیار مطلوبی سالم به جای مانده است.به جز این بنا، شش اثر دیگری که جزو عجایب هفتگانه جهان محسوب می شدند به کلی از بین رفته اند.در ساخت هرم خوفو بیش از 2 میلیون و ششصد و هفتاد بلوک که وزن آنها از 2 تن تا 70 تن متغیر است به طرز بسیار دقیقی به کاررفته اند. این هرم برای فرعون سلسله چهارم مصر،خوفو(خئوپس)، ساخته شد تا بعد از مرگ مقبره او باشد. طبق اسناد به جا مانده، ساخت آن حدود 20 سال طول کشیده است.

راهروهای این هرم در پس قرن ها به دلیل زلزله های بزرگ فرو ریخته است و به همین خاطر راهیابی به درون آن و اتاق های اسرارآمیزش حتی برای بشر قرن بیست و یک با این همه امکانات،غیر ممکن است.با این حال به عقیده دانشمندان و باستان شناسان در این هرم، اتاق ها و دالان های تو در تو و حتی اتاق های مخفی زیادی وجود دارد.

هرم خوفو دارای سه اتاق دفن اجساد است.اتاق اول محل دفن شاه،اتاق دوم محل دفن ملکه و اتاق سوم هم احتمالاً برای رد گم کردن دزدان هرم ساخته شده است.

ابهت و شکوه این هرم به میزان ای است که خیلی ها به این نتیجه می رسند که ممکن نیست این هرم به دست انسان ها ساخته شده باشد به همین خاطر شایعات زیادی درباره ساخت آن وجود دارد.بسیاری از مردم و حتی برخی از دانشمندان مصرند که اثبات نمایند این هرم را بیگانگان و فرازمینی ها ساخته اند و عده ای هم بر این باورند که مردمانی بسیار پیشرفته از قاره گمشده آتلانتیس این هرم را ساخته اند.

اولین تصوری که بعد از تماشا این هرم به انسان دست می دهد این است که احتمالاً مصریان باستان این سنگ های بزرگ را بر روی غلطک های بزرگ گذاشته، به نزدیکی هرم رسانده اند اما، امروزه این نظریه به کلی باطل شده است چون بشر امروزی با تمام پیشرفت هایی که نموده و حتی با ساختن ابر جرثقیل ها هنوز نتوانسته سنگ هایی به وزن 70 تن را جا به جا کند.

هرم خفرن(خفرا)

هرم خفرا که با نام خفرن هم شناخته می شود دومین هرم بزرگ از دوران مصر باستان در گیزا و آرامگاه خفرا، فرعون سلسله چهارم است.طول آن 215/5 متر و ارتفاعش 148/5 متر است. این هرم از بلوک های سنگ آهکی که وزن هرکدام به بیش از 2 تن می رسد ساخته شده است. شیب این هرم زاویه ای در حدود 53 درجه است که تقریباً حدود 2 درجه بیشتر از شیب هرم همسایه خود یعنی هرم بزرگ خوفو است. کشف اتاق های درونی این هرم هم مثل هرم بزرگ برای دانشمندان امکان پذیر نیست.

در بین 3 هرم اصلی، کوچک ترین هرم، منکورا نامیده می شود که به عنوان مقبره منکورا ساخته شده است. این هرم 65/5 متر ارتفاع دارد و دارای شیبی با زاویه حدود 51 درجه است.

درباره این سه گانه های عجیب،حرف و حدیث های زیادی وجود دارد،بر این اساس اگر دو خط عمود بر هم از دو منتها الیه شرقی- غربی و شمالی - جنوبی زمین رسم کنیم، محل تلاقی آن دو در محل ساخت اهرام مصر خواهد بود. بعلاوه ابعاد و میزان های اهرام مصر به لحاظ هندسی با برخی فواصل و نسبت های نجومی متناسب است.

برای کشف اسرار این اهرام سه گانه کوشش های زیادی اجرا شده است. برای مثال باستان شناسان در سال 2002 با استفاده از یک روبات پیشرفته به درون بخشی از هرم بزرگ نفوذ کردند که تا به امروز هیچ کس به آن قسمت نه وارد شده بود و نه وسیله ای مجهز به حسگر و یا دوربین به آنجا فرستاده بود.این روبات برای روشن شدن اسرار این بخش از اهرام به درون آن فرستاده شد اما در راهش با یک مانع تازه برخورد کرد.البته این روبات پیروز شد یک تابوت سنگی منقوش را که در یکی از این مقبره ها مهر و موم شده بود باز کند.درون این تابوت اسکلت دست نخورده یکی از مقام های ناظر ساخت این اهرام قرار داشت.جهت نهاده شدن اسکلت در تابوت رو به شرق یعنی طلوع خورشید بود. جمجمه این اسکلت کاملاً سالم به جای مانده است در دورانی که اهرام در حال ساخته شدن بود مومیایی کردن هنوز در مراحل آزمایشی خود به سر می برد و برای همین اجساد سازندگان اهرام معمولاً مومیایی نشده یافت شده اند.در درون این تابوت شیء دست ساز با ارزشی پیدا نشد.

این بخش از اهرام در قرن های گذشته همواره رمز آلود بوده و تا به امروز هیچ کس به آن سوی قطعات ساخته شده از سنگ آهک دسترسی پیدا ننموده است.

دراین اکتشاف، کاشفان مجموعه بزرگ نشنال جئوگرافیک هم شرکت داشتند.آنها در این باره می گفتند:به نظر می رسد که پشت این درچیزمهمی مخفی شده باشد. کارشناسان اهرام مصر می گویند این کشف تازه به وسیله روبات های پیشرفته در 130 سال اخیر بی نظیر بوده است و برای ادامه کار احتیاج به زمان بیشتر و تجزیه و تحلیل عمیق تراست.

باستان شناسان حدس می زنند که این بخش از اهرام حاوی اشیاء دست ساز باارزش نظیر پاپیروس، ابزار مخصوص ساخت اهرام ثلاثه و یا مجسمه فرعون خوفو، سازنده اهرام باشد.البته ممکن است اصلاً درون این بخش از اهرام چیزی پیدا نشود.باستان شناسان می گویند حتی اگر پشت این درهایی که امروز به روی ما بسته هستند هیچ چیز نباشد چندان مهم نیست. اما اگر روشن شود که پشت آن چیزی نیست حداقل خیال همه راحت خواهد شد.

از این استخوان های به دست آمده به دقت و با انواع متدها از جمله اشعه ایکس عکس برداری می شود تا زمان و دلیل مرگ معین شود. این کشف حائز اهمیت است چون اسکلت به دست آمده از یک سازنده عادی است و این اسکلت مربوط به پادشاه یا افراد وابسته و نزدیک به فراعنه نبوده است.

این اسکلت که مربوط به 4 هزار سال پیش است قدیمی ترین تابوت سنگی منقوش دست نخورده ای است که به دست باستان شناسان مدرن معاصر رسیده است.

چه کسانی و چگونه اهرام را ساخته اند؟

درباره نحوه ساخته شدن این بناهای عجیب نظریه های مختلفی وجود دارد.هواداران یکی از این نظریه ها معتقدند که سازندگان اهرام نه برده بوده اند و نه نیروهای فرازمینی.خاک برداری ها و حفاری هایی که در این منطقه ها اجرا شده نشان می دهد که خود مصری ها سازندگان اصلی اهرام بوده اند.در حقیقت مصری هایی که در روستاهای نزدیک اهرام زندگی می کردند، سازندگان این بنا بوده اند.

برخی از این افراد، کارگران و در واقع سازندگانی بودند که همواره و به طورثابت در محل ساخت اهرام حضور داشتند و برخی دیگر هم افرادی بودند که در زمان های مشخص به کار فراخوانده می شدند.البته علی رغم اینکه آنها برده نبودند،اما در حین کاربسیاری از آنها از پا در می آمده اند و یا در زیر بلوک های سنگی کشته می شدند.

تقریبی که درباره تعداد کارگران وجود دارد حدود 20 تا 30 هزار کارگر است که در طول بیش از 80 سال پیروز به ساخت هرم های اصلی در گیزا شده اند.

اما این کارگران چطور پیروز به بالا بردن و نصب بلوک هایی می شدند که وزن آنها گاهی تا 70 تن می رسید؟ در این باره نظریه های زیادی وجود دارد، یکی از این نظریه ها که در زمان مطرح شدنش مورد توجه نهاده شد این بود که رودخانه نیل در آن دوران دچار طغیان های زیادی می شده و سازندگان اهرام از طغیان رودخانه نیل و بالا آمدن سطح آب استفاده می کردند و سنگ های بزرگ را با استفاده از کشتی های متعدد به سمت مکان هایی که قرار بود نصب شوند، راهنمایی می کردند. وقتی هم که آب رودخانه پایین می آمد آغاز به کار کردن بر روی سنگ ها می کردند.البته این نظریه ایرادهای خاص خودش را هم دارد و سؤال های زیادی ایجاد می نماید مثل اینکه رودخانه در آن دوران چند بارطغیان نموده است و یا اینکه هنگام طغیان سطح آب به چه میزانی بالا آمده است؟ با این حال از نظر خیلی از باستان شناسان از درجه منطق بیشتری برخوردار است.

محافظ اهرام

مجسمه ابوالهول یکی دیگر از عجایب شگفت انگیزی است که در نزدیکی اهرام ساخته شده است

اسفینکس یا ابوالهول،یکی دیگر از آثار باستانی و عجایب بجا مانده در مصر است.ابوالهول مجسمه یک موجود اساطیری است که مثل گربه سانان روی زمین خوابیده و با سری انسان نما در زمین مسطح گیزا در ساحل غربی رود نیل در نزدیکی قاهره ساخته شده است.در طول قرون وسطی نام های مختلفی برای این مجسمه گذاشته شده بود اما در دوران تازه خیلی ها این مجسمه بزرگ را با نام ابوالهول می شناسند که معنای خدای ترورو یا خدای وحشت است.این مجسمه که طولش 73/5 متر، عرضش شش متر و ارتفاعش 20/22 متر است به عنوان بزرگ ترین تندیس سنگی یکپارچه جهان شناخته می شود .یعنی کل پیکره مجسمه روی یک سنگ یک پارچه تراشیده شده است.طبق اسناد بجا مانده این مجسمه در بین سال های 2555 تا 2532 قبل از میلاد به دست مصریان باستان ساخته شده است.

هنوز برای دانشمندان معین نشده که سازندگان اصلی ابوالهول در آن دوران چه نامی بر روی مجسمه خود گذاشته بودند،حتی در سنگ نوشته هایی که تا به امروز از دوران پادشاهی قدیم در مصر کشف شده اند هیچ نامی از این مجسمه نیامده است تا از این طریق بتوان به نام اولیه و اصلی این مجسمه و هدف اصلی و چگونگی ساخت آن پی برد.این احتمال وجود دارد که ابوالهول از روی موجودات افسانه ای یونان ساخته شده باشد اما این حیوان اساطیری یونان دارای بدن شیر،سر یک زن و بال های عقاب است؛ در حالی که ابوالهول بزرگ و یا دیگر مجسمه های ابوالهول در مصر دارای سر مرد و بدون بال ساخته شده اند.

با وجود نقطه نظرات مختلف در طول سال های اخیر، باستان شناسان تازه مصری و کسانی که روی تاریخ مصر مطالعه و تحقیق می نمایند،توانسته اند همچنان این نظریه قدیمی را حفظ نمایند که ابوالهول بزرگ به وسیله فرعون آن موقع یعنیخفرا ساخته شده است.

طبق نظریه یکی دیگر از دانشمندان،اسفینکس گذرگاه اهرام بوده است که خفرا آن را در برابر اهرام و برای حفاظت از آنها بنا نموده است.بر طبق افسانه ها اسفینکس حفاظت نماینده و نگهبان اهرام در برابر دشمنان و دزدان بوده است.

بعلاوه طبق یک نظریه دیگر اسفینکس قبل از ساخت هرم های بزرگ ساخته شده است و در آن دوران به احتمال زیاد مرکز پرستش خورشید بوده است.

در این نظریه زمان ساخت اسفینکس را پیش از دوران پادشاهی قدیم در مصر می دانند یعنی قبل از آنکه منطقه گیزابه مکانی برای ساختن هرم ها و دفن کردن فراعنه در آنها تبدیل شود.

یکی دیگر از عجایب ابوالهول ستون سنگی چهار ضلعی است که در میان پنجه های این پیکره واقع شده است. این ستون سنگی چهار ضلعی برای معین دقیق اولین روز سال یعنی روزی که طول شبانه روز دقیقاً با هم برابری می نمایند به کار می رفته است.هنوز پاسخی برای این سؤال پیدا نشده که چطور مصری های آن موقع به این نتیجه رسیده اند که سایه این ستون می تواند برای محاسبه دقیق محیط کره زمین در رابطه با عرض جغرافیایی محل مورد نظر مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع:سر نخ، شماره 44

منبع: راسخون
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 12104

به "سه گانه های عجیب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه گانه های عجیب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید