سنبل الطیب و خواص آن

به گزارش دوست بلاگ، آیا از بی خوابی یا خواب ناکافی و بی کیفیت رنج می برید؟ آیا می دانستید که از قرن دوم میلادی تا به امروز از گیاهی برای درمان بی خوابی، اضطراب و فشار عصبی استفاده می شود که سنبل الطیب (ریشه سنبل الطیب) نام دارد؟ شاید خودتان هم بدون آنکه متوجه بشوید، از این گیاه استفاده کرده باشید. زیرا سنبل الطیب در بسکمک از چای های مخلوط خواب آور وجود دارد. کمک به داشتن خواب آرام، تنها یکی از خواص سنبل الطیب است.

سنبل الطیب و خواص آن

خواص سنبل الطیب برای سلامتی

1. کمک به خواب راحت
مطالعات نشان می دهند که سنبل الطیب زمان موردنیاز برای به خواب رفتن را کاهش داده و کیفیت خواب را ارتقا می دهد. بنابراین اگر نمی توانید بخوابید، شاید دوای دردتان همین گیاه باشد. برخلاف قرص خواب، سنبل الطیب عوارض جانبی کمی دارد و احتمال خواب آلودگی و خستگی صبحگاهی ناشی از مصرف سنبل الطیب بسیار کمتر است.

براساس یک آزمایش کور (آزمایش علمی که به شرکت کنندگان اطلاعاتی که در نظرشان تأثیر داشته باشد، داده نمی شود) در مرکز سلامت فولینگ سوئد تأثیر سنبل الطیب در بهبود کیفیت خواب چشمگیر است. با مصرف سنبل الطیب 44٪ شرکت کنندگان خواب عمیق و کامل داشتند و خواب 89٪ از شرکت کنندگان بهبود یافت. همچنین هیچ عوارض جانبی ای در شرکت کنندگان مشاهده نشد.

معمولا سنبل الطیب همراه با سایر گیاهان آرام بخش مانند رازک و فرنجمشک برای درمان بی خوابی استفاده می شود. براساس مطالعه ای که در مجله فیتومدیسن چاپ شد، شرایط خواب 81٪ بچه هایی که مسائل خفیف خواب داشتند، با مصرف مخلوط گیاهی سنبل الطیب و فرنجمشک بهبود چشمگیری داشت.

اما سنبل الطیب چگونه به خواب بهتر کمک می کند؟ این گیاه محتوی یک ماده شیمیایی به نام لینارین است که خاصیت خواب آور دارد. همچنین عصاره آن می تواند با افزایش سطح گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز موجب خواب آلودگی شود. گاما آمینوبوتیریک اسید یک میانجی مهم در دستگاه عصبی مرکزی پستانداران است. مقادیر کافی آن می تواند تأثیر خواب آور داشته باشد و موجب آرامش دستگاه عصبی شود.

نتایج یک مطالعه درون کشتگاهی (آزمایش هایی که به جای جانداران زنده، بخشی از بدن آن ها مانند یاخته ها یا بافت هایشان را در محیط آزمایشگاهی کشت می دهند) نشان می دهد که عصاره سنبل الطیب می تواند موجب آزادسازی گاما آمینوبوتیریک اسید از پایانه های عصبی مغز شده و مانع از بازگشت گاما آمینوبوتیریک اسید به داخل سلول های عصبی شود. علاوه براین، والرنیک اسید موجود در این گیاه از فعالیت آنزیمی که در تخریب گاما آمینوبوتیریک اسید نقش دارد، جلوگیری می کند. درنتیجه با افزایش سطح گاما آمینوبوتیریک اسید، می توانید شب ها خواب راحت تری داشته باشید.

2. ازبین بردن اضطرابدانشمندان دریافته اند که سنبل الطیب می تواند مقدار گاما آمینوبوتیریک اسید را در مغز افزایش دهد. گاما آمینوبوتیریک اسید به تنظیم فعالیت سلول های عصبی و کاهش اضطراب کمک می کند. داروهایی مانند آلپرازولام و دیازپام نیز با افزایش سطح گاما آمینوبوتیریک اسید در مغز عمل می کنند. والرنیک اسید و والرنول موجود در عصاره سنبل الطیب به عنوان عوامل ضداضطراب عمل می کنند.

این بسیار فوق العاده است که یک داروی گیاهی مانند سنبل الطیب بتواند بدون عوارض جانبی داروهای روان گرا، اثری مشابه آن ها را در کاهش اضطراب داشته باشد.

3. کاهش فشار خونحالا دیگر می دانید که سنبل الطیب می تواند برای فکر و بدن آرام بخش باشد، شاید خیلی تعجب آور نباشد که بدانید این گیاه در کاهش فشار خون نیز مؤثر است. همان ترکیبات فعال سنبل الطیب که در کنترل استرس و اضطراب مؤثر بودند، به بدن کمک می کنند تا فشار خون را به درستی تنظیم کند.

فشار خون بالا خطرناک است، زیرا خطر سکته مغزی و حملات قلبی را افزایش می دهد. این گیاه می تواند به طور طبیعی فشار خون را کاهش داده و آن را در محدوده ی سالم نگه دارد. این امر تأثیر مستقیم بر سلامت قلب دارد.

4. تسکین قاعدگی دردناکقاعدگی دردناک به معنای درد شدید و غیرمعمول در ناحیه شکم در زمان قاعدگی است. طبع آرام بخش سنبل الطیب آن را به انتخابی هوشمندانه برای تسکین درد قاعدگی تبدیل کرده است. این گیاه می تواند شدت و مدت زمان ناراحتی ناشی از قاعدگی دردناک را کاهش دهد. این دردها در زنانی که از سندروم پیش از قاعدگی رنج می برند، رایج است.

اما سنبل الطیب چگونه می تواند به شما کمک کند؟ این گیاه آرام بخش و داروی ضداسپاسم طبیعی است. درنتیجه می تواند ازاسپاسم عضلانی جلوگیری و مانند آرام بخش طبیعی عضلات عمل کند. براساس مطالعه اجرا شده در دانشگاه آزاد اسلامی ایران سنبل الطیب می تواند از شدت انقباضات عضلات رحم که موجب درد شدید در دوره قاعدگی می شود، بکاهد.

5. کمک به کنترل استرسبا کاهش اضطراب و افزایش زمان و کیفیت خواب، سنبل الطیب می تواند به کنترل استرس روزمره کمک کند. استرس مزمنموجب احساس اضطراب شده و این اضطراب، انواع استرس ها را تشدید می کند.

سنبل الطیب با افزایش سطح گاما آمینوبوتیریک اسید موجب آرامش فکر و بدن می شود. ازجایی که آرامش در نقطه مقابل استرس قرار گرفته است، این گیاه می تواند راهی طبیعی برای کنترل استرس و بهبود کیفیت زندگی باشد.

براساس مطالعه ای که در مجله طب مکمل و جایگزین BMC (انرژی درمانی) به چاپ رسید، سنبل الطیب می تواند با تثبیت سطح سروتونین استرس های بدنی و روانی را سرکوب کند. سروتونین یک پیام رسان عصبی و یکی از هورمون های شادی است که به تنظیم خلق وخو کمک می کند.

مقایسه سنبل الطیب با ملاتونینملاتونین هورمونی است که در غده کاجی ساخته شده و تأثیر بسزایی در چرخه خواب دارد. با غروب خورشید و تاریکی هوا، غده کاجی از طریق ناحیه ای در هیپوتالاموس فعال شده و ملاتونین تولید می کند. سپس ملاتونین وارد گردش خون می شود.

معمولا این پدیده حوالی ساعت 9 شب اتفاق می افتد. درنتیجه افزایش ملاتونین، مقدار هوشکمک تان رفته رفته کاهش و میل تان به خوابیدن افزایش می یابد. سطح ملاتونین تا حدود 12 ساعت در خون بالا می ماند تا اینکه حوالی ساعت 9 صبح و با روشن شدن هوا رفته رفته مقدار آن کاهش پیدا کند. سطح ملاتونین در روز بسیار پایین است. بی خوابی با پایین بودن سطح ملاتونین در ارتباط است.

سنبل الطیب یک ماده خواب آور گیاهی است که برای قرن ها به عنوان درمان بی خوابی استفاده می شود. زیرا این گیاه سطح گاما آمینوبوتیریک اسید را در مغز افزایش می دهد. درنتیجه فعالیت مغز کاهش یافته و فرد راحت تر به خواب می رود.

مزایاسنبل الطیب و ملاتونین هر دو توانایی درمان بی خوابی و اختلالات خواب را دارند. هر دوی آن ها تأثیر مثبتی در کنترل فشار خون دارند.

سنبل الطیب برای درمان اضطراب، استرس، درمان گرفتگی عضلات و اسپاسم نیز تجویز می شود.

به نظر می رسد ملاتونین در بهبود سرطان مؤثر باشد. همچنین ملاتونین تأثیرات مثبتی بر بیماری آلزایمر و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (بیماری لو گهریگ) دارد.

عوارض جانبی احتمالی و مضرات سنبل الطیبسردرد، گیجی، مسائل معده، افزایش حساسیت و تحریک پذیری، احساس ناراحتی.

عوارض جانبی احتمالی ملاتونینسردرد، احساس افسردگی کوتاه مدت، خواب آلودگی در روز، گیجی، گرفتگی معده، افزایش حساسیت و تحریک پذیری.

تداخلات داروییسنبل الطیب؛ مصرف این گیاه با مکمل یا داروهای خواب آور می تواند موجب خستگی شدید شود.

ملاتونین؛ در مصرف ملاتونین همراه با داروهای ضدانعقادی و خواب آور احتیاط کنید.

سنبل الطیب و ملاتونین؛ بهتر است این دو را با هم مصرف نکنید، زیرا خاصیت خواب آور آن ها بسیار قوی می شود. هر دوی اینها خاصیت خواب آور دارند و به خواب آرام کمک می کنند. همچنین مصرف ملاتونین همراه با سایر داروهای خواب آور می تواند خطرناک باشد.

بهتر است از ترکیب کردن سنبل الطیب و ملاتونین با هرگونه داروی خواب آور یا محصولات محتوی الکل خودداری کنید.

طریقه مصرف سنبل الطیببه طور کلی سنبل الطیب در ایالات متحده سالم و بی خطر محسوب می شود. سنبل الطیب را می توانید از داروخانه ها و عطاری ها تهیه کنید. سنبل الطیب به صورت کپسول های محتوی پودر خشک شده، چای، تنتور یا عصاره مایع به فروش می رسد. همچنین می توانید روغن ضروری سنبل الطیب را به طور خارجی مصرف کنید.

سنبل الطیب بوی بسیار بدی دارد، ولی خوشبختانه طعم آن به بدی بویش نیست.

اثرگذاری سنبل الطیب زمانی به بیشترین حد خود می رسد که آن را به طور منظم برای دو هفته یا بیشتر مصرف کنید. ممکن است چند هفته ای طول بکشد تا تأثیرات چشمگیر سنبل الطیب را احساس کنید.

برای درمان بی خوابی باید سنبل الطیب را 2 تا 3 ساعت قبل از خوابیدن میل کنید یا سنبل الطیب را در سه نوبت در روز مصرف کنید که مرحله آخر باید نزدیک زمان خواب باشد.

بهترین مقدار مصرف سنبل الطیب برای درمان بی خوابی چقدر است؟ ممکن است مقادیر توصیه شده متفاوت باشد. ولی برای بی خوابی می توانید از مقادیر زیر استفاده کنید:

چای سنبل الطیب: در 1 فنجان آب جوش، یک قاشق چای خوری سرپُر (2 تا 3 گرم) از سنبل الطیب خشک شده بریزید و به مدت 5 تا 10 دقیقه بگذارید دم بکشد؛

تنتور: 1 تا 1.5 قاشق چای خوری؛

عصاره مایع: 0.5 تا 1 قاشق چای خوری؛

کپسول محتوی پودر خشک شده: 250 تا 600 میلی گرم.

وقتی که شرایط خواب تان بهبود یافت، بهتر است مصرف سنبل الطیب را برای 2 تا 6 هفته ادامه بدهید. برای درمان اضطراب 120 تا 200 میلی گرم سنبل الطیب را در 3 تا 4 وعده در روز مصرف کنید.

عوارض جانبی احتمالی و مضرات سنبل الطیببا اینکه سنبل الطیب گیاه سالم و بی خطری است، ولی شاید عوارض جانبی ای مانند سردرد، گیجی و مسائل معده در اثر مصرف آن اتفاق بیفتد. گاهی ممکن است این گیاه به جای آرامش و خواب آرام، موجب اضطراب و بی قراری شود.

بیشتر مطالعات تأثیر منفی ای از سنبل الطیب را بر بارداری و رشد جنین نشان نمی دهند، اما در این زمینه مطالعات بیشتری موردنیاز است. بااین حال اگر باردار هستید، پیش از مصرف این گیاه با پزشک مشورت کنید. همچنین قبل از دادن سنبل الطیب به کودک تان با پزشک مشورت کنید.

در بیشتر افراد سنبل الطیب باعث اعتیاد و وابستگی به مصرف نمی شود. همچنین قطع مصرف آن در بیشتر افراد علائمی بر جای نمی گذارد. گزارشات محدودی وجود دارد که نشان می دهد قطع مصرف این گیاه پس از مدت طولانی، علائم منفی بر جای می گذارد. اگر می خواهید پس از مدت طولانی استفاده از سنبل الطیب مصرف آن را متوقف کنید، باید کم کم مقدار مصرفی تان را کاهش دهید تا علائم آزاردهنده ای در شما بروز نکند.

با توجه به تأثیر خواب آور سنبل الطیب بهتر است از مصرف آن قبل از رانندگی، استفاده از ماشین آلات سنگین یا هر کاری که نیاز به هوشکمک دارد، خودداری کنید. اگر بیماری های کبدی دارید، از مصرف این گیاه خودداری کنید.

ممکن است سنبل الطیب تأثیر سایر داروهای خواب آور را افزایش دهد. بنابراین مصرف این گیاه همراه با داروهای خواب آور توصیه نمی شود. همچنین این گیاه را نباید با داروهای آرام بخش، الکل، بنزودیازپین و مخدرها مصرف کرد. زیرا این گیاه اثر خواب آور این ها را افزایش می دهد.

ممکن است سنبل الطیب با برخی داروها تداخل داشته باشد یا تأثیر برخی مکمل های غذایی طبیعی مانند گل راعی، کاوا و ملاتونین را افزایش دهد. اگر به بیماری های مزمن مبتلا هستید، قبل از مصرف سنبل الطیب با پزشک مشورت کنید. همچنین در صورت استفاده از داروها، از پزشک تان بپرسید که سنبل الطیب با این داروها تداخل نداشته باشد.

صحبت آخرسنبل الطیب راهی طبیعی و سالم، با عوارض جانبی کم برای درمان یکی از رایج ترین و آزاردهنده ترین مسائل یعنی مشکل خواب است. این گیاه می تواند بسکمک از داروهای خواب آور را شکست بدهد.

بسکمک از داروهای خواب آور موجب می شوند صبح بعد احساس خواب آلودگی و گیجی داشته باشید. علاوه براین باید عوارض جانبی خطرناکی را که روی برچسب آن ها نوشته شده اضافه کنید. سنبل الطیب به بدن تان کمک می کند تا دوباره بتوانید شب ها راحت بخوابید.

علاوه بر این سنبل الطیب با کمک به خواب خوب به بهبود بسکمک از بیماری ها کمک می کند و در کاهش اضطراب، عصبانیت، استرس، تنش، دردهای قاعدگی و فشار خون بالا مؤثر است.

از قلم نیاندازید که ممکن است برای مشاهده تأثیرات سنبل الطیب 2 هفته زمان نیاز داشته باشید. ولی حتی پس از اولین مصرف نیز نشانه های مثبتی در خودتان مشاهده می کنید.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 11897

به "سنبل الطیب و خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنبل الطیب و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید