رشد 89 درصدی پردازنده های AMD در چهار سال اخیر

به گزارش دوست بلاگ، رسانه تخصصی Golem.de در جریان آنالیز نسل به نسل عملکرد پردازنده های ای ام دی (AMD)، نشان داد معماری ذن 3 (Zen 3) که در پردازنده های دسکتاپ سری رایزن 5000 (Ryzen 5000) به کار رفته است، در مقایسه با اولین نسل معماری ذن 89 درصد قدرت پردازشی بیشتری ارائه می دهد که پیشرفتی بسیار در خور توجه است.

رشد 89 درصدی پردازنده های AMD در چهار سال اخیر

به گزارش خبرنگاران و به نقل از زومیت، در بسیاری از بخش های صنعت، پیشرفت این چنینی در طول حتی یک دهه رخ نمی دهد؛ اما تیم قرمز برای دستیابی به پیشرفت 89 درصدی معماری پردازنده مرکزی به چهار سال زمان احتیاج داشت. ای ام دی در این چهار سال قدرت توسط معماری ذن را تقریبا دو برابر نموده است.

پیش از اینکه معماری ذن وارد بازار پردازنده مرکزی گردد، صنعت تراشه به پنج تا 10 درصد بهبود در هر نسل اینتل عادت نموده بود. معماری سندی بریج اینتل (Intel Sandy Bridge) که در دومین نسل پردازنده های سری Core به کار رفت، آخرین پیشرفت عظیم معماری های پردازشی اینتل را تجربه کرد.

طبق آنالیز ها، معماری های هزول (Haswell) و اسکای لیک (Skylake) نیز در راستای بهبود قدرت پردازنده های اینتل قدم برداشتند؛ اما پیشرفت آن ها در حد پیشرفت های نسل به نسل معماری ذن نبود. غیر از معماری ذن پلاس (+Zen) که تمرکز اصلی خود را روی کاهش مصرف انرژی گذاشته بود، یکایک معماری های ذن از لحاظ IPC (دستورالعمل بر سیکل کلاک) به شکلی چشمگیری بهبود پیدا نموده اند.

نخستین هسته پردازشی مبتنی بر معماری ذن در مقایسه با معماری اکسکویتر (Excavator) بهبود 52 درصدی IPC تجربه کرد و سپس در ذن 2 شاهد بهبود 13 درصدی IPC نسبت به نسل اول ذن بودیم. معماری ذن 3 که به تازگی معرفی شده است، 19 درصد IPC بهتر نسبت به معماری ذن 2 ارائه می دهد.

پیشرفت IPC معماری ذن پلاس نسبت به معماری پیشین صرفا سه درصد بود؛ اما همان طور که اشاره کردیم، ذن پلاس در کوشش بود خانواده ذن را برای کاهش مصرف انرژی بهینه سازی کند. بهینه سازی هایی که ذن پلاس به خود دید، امروزه به صورت گسترده در ذن 2 و ذن 3 دیده می شوند.

پلتفرم آزمایش Golem شامل هر چهار نسل پردازنده های سری رایزن می گردد. مدل هایی از تراشه رایزن که هشت هسته پردازشی و 16 ترد دارند در آزمایش ها مورد آنالیز نهاده شدند؛ این پردازنده ها شامل AMD Ryzen 7 1800X،اAMD Ryzen 7 2700X،اAMD Ryzen 7 3800X واAMD Ryzen 7 5800X می گردد. هر یک از این پردازنده های مرکزی روی مادربردی سازگار نهاده شد تا بهترین نتیجه به دست بیاید. مادربردهای مورد استفاده در آزمایش شامل سری X570 و X470 بودند.

حافظه هر مادربرد، دارای مشخصه های پیش فرض برای هر معماری بود؛ یعنی حافظه DDR4-2666 برای ذن، حافظه DDR4-2933 برای ذن پلاس، حافظه DDR4-3200 برای ذن 2 و حافظه DDR4-3200 برای ذن 3. البته پردازنده های مدرن سری رایزن می توانند از حافظه های بسیار سریع تر هم پشتیبانی نمایند و تفاوت عملکرد آن ها هنگام جفت شدن با حافظه های سریع تر، کاملا محسوس است.

همان طور که در نمودارهای بالا می توانید ببینید، پردازنده های کلاس دسکتاپ سری AMD Ryzen 5000 با پیشرفت 81 درصدی در اجرای بازی و پیشرفت 72 درصدی در اجرای اپلیکیشن ها همراه شده اند. اگر این مقدار بهبود را با نسل اول پردازنده های رایزن مقایسه کنید، متوجه می شوید که قدرت سری رایزن 5000 تقریبا دو برابر شده است.

3DCenter نموداری با جزئیات زیاد منتشر نموده و به نتایج دقیق تری دست یافته است. نتایج 3DCenter نشان می دهد رایزن 5000 در اجرای بازی و اپلیکیشن به ترتیب 84 و 89 درصد سریع تر است. این موارد نشان می دهند که دلایل متعددی وجود دارد تا کاربران نسل اول یا دوم معماری ذن سراغ جدیدترین نسل بروند.

پردازنده های دسکتاپ سری رایزن 5000 نه تنها در اجرای اپلیکیشن عالی هستند بلکه بازی را نیز بسیار خوب اجرا می نمایند. این موضوع باعث می گردد پردازنده های سری رایزن 5000 قوی تر از تمامی تراشه های دسکتاپی باشند که اینتل امروزه ارائه می دهد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 8340

به "رشد 89 درصدی پردازنده های AMD در چهار سال اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 89 درصدی پردازنده های AMD در چهار سال اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید