ارزش بازار AMD برای اولین بار از اینتل بیشتر شد

به گزارش دوست بلاگ، ارزش بازار شرکت AMD برای اولین بار بیشتر از اینتل شده است. به طور تعیین، AMD حالا یک شرکت 197.75 میلیارد دلاری محسوب می گردد که نسبت به ارزش 197.24 میلیارد دلاری اینتل فاصله اندکی دارد ولی توانسته رتبه اول را از آن خود کند. AMD دو روز قبل خبر نهایی شدن تصاحب شرکت نیمه هادی زایلینکس (Xilinx) را گفت که ارزش این قرارداد به 35 میلیارد دلار می رسد.

ارزش بازار AMD برای اولین بار از اینتل بیشتر شد

خرید این شرکت منجر به تبدیل 248.38 میلیون سهم آن به 428 میلیون سهم تازه AMD شده و در نتیجه مجموع سهم های AMD به 1.628 میلیارد سهم رسیده است. این یک پیروزیت بسیار مهم برای شرکتی است که 6 سال قبل در آستانه ورشکستگی بود. اما در همان دوران حساس، این شرکت از معماری تازه Zen برای پردازنده های خود رونمایی کرد و به لطف تصمیم های درست، روزبه روز به رقیب قدرتمندتری برای اینتل تبدیل شد. حالا این شرکت به حدی ثروتمند شده که توانسته بزرگ ترین قرارداد در تاریخ صنعت تراشه را امضا کند.

با وجود دستیابی به این پیروزیت، باید خاطرنشان کنیم در حال حاضر حدود 75 درصد از بازار پردازنده های x86 در دست اینتل قرار گرفته است. ضمناً اینتل عایدی و سود بیشتری را نسبت به AMD کسب می نماید و برای ششمین سال متوالی پیروز به ثبت رکورد تازهی در زمینه کسب عایدی شده است. از سوی دیگر نباید مجموعه کارخانه های ارزشمند اینتل در کشورهای مختلف را از قلم بیندازیم که هرکدام از آن ها میلیاردها دلار ارزش دارند و این در حالی است که شرکت AMD برای فراوری تراشه های خود از شرکت هایی مانند TSMC استفاده می نماید.

اما روی هم رفته فرایند افزایش قیمت سهام AMD نشان می دهد که بازار نسبت به رشد این شرکت تا حد زیادی خوش بین است. یکی از دلایل خوش بینی همین تصاحب شرکت مهم زایلینکس است که در حوزه های مهمی مانند هوافضا، اتومبیل های خودران، ارتباطات 5G و گجت های هوشمند فعالیت دارد و حالا AMD با بهره گیری از توانایی و تخصص این شرکت می تواند وارد بازارهای تازهی گردد.

در رابطه با عایدی شرکت زایلینکس هم باید بگوییم که طبق آخرین گزارش اقتصادی منتشر شده، این شرکت در سه ماهه سوم 2021 پیروز به کسب عایدی 1 میلیارد دلاری شده که نسبت به مدت مشابه سال 2020 رشد 26 درصدی را نشان می دهد. در این میان، بخش موسوم به PSG شرکت اینتل که رقیب مستقیم زایلینکس محسوب می گردد، در چند سال گذشته با چالش های زیادی روبرو شده و زایلینکس توانسته در این حوزه بخش قابل توجهی از سهم بازار اینتل را از آن خود کند. AMD بعد از نهایی شدن تصاحب زایلینکس اعلام نموده که اولین محصولات مبتنی بر فناوری های این دو شرکت در سال 2023 عرضه خواهد شد.

در حال حاضر ارزش بازار AMD از کوالکام هم بیشتر است اما ارزش شرکت انویدیا به 662 میلیارد دلار می رسد که از مجموع اینتل و AMD بالاتر است. مدیرعامل تازه اینتل از این شرایط اصلا راضی نیست و بارها از تغییر استراتژی این شرکت خبر داده است. به غیر از تهدید AMD، باید به اپل هم اشاره کنیم که برای کامپیوترهای تازه خود به بهره گیری از تراشه های اختصاصی روی آورده و پردازنده های اینتل را کنار گذاشته است.

منبع: notebookcheck

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 13614

به "ارزش بازار AMD برای اولین بار از اینتل بیشتر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش بازار AMD برای اولین بار از اینتل بیشتر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید