دهیاران نباید ریالی از پول مردم را خارج از روستا هزینه کنند

به گزارش دوست بلاگ، مدیرکل مطالعات و برنامه ریزی روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: محدوده طرح هادی خطی کشیده که حیطه عملکرد دهیاری در آن نهاده شده است و آیین نامه مالی دهیاری ها می گوید کلیه عوارض باید در محدوده قانونی همان روستا هزینه شود و نباید ریالی از پول مردم خارج از روستا هزینه شود و اگر این اتفاق بیفتد شورا و دهیار و مسئول امور مالی باید جوابگو باشند.

دهیاران نباید ریالی از پول مردم را خارج از روستا هزینه کنند

به گزارش خبرنگاران، اسماعیل زیارتی در جلسه ماهانه دهیاری های شهرستان چالوس که با حضور معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و سرپرست دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری و دهیاری های کشور در سالن اجتماعات فرمانداری چالوس برگزار گشت، با بیان اینکه کار شوراها و دهیاری ها وقت و زمان ندارد، اظهار کرد: با وجود محدودیت های مالی دولت و آثار تحریم ها که دولت مجبور به تحمل شد، آمار و ارقام نشان می دهد که دولت به نهادهای محلی توجه خوبی داشته است؛ چون اعتقاد دارد که کارهای مردم باید به خود مردم واگذار شود و دولت نباید وارد کارهای کوچک شود.

وی با بیان اینکه دولت در عمل نشان داد که به این کار اعتقاد دارد، افزود: یکی از وظایف دهیاران اطلاع رسانی سیاست ها و عملکرد دولت به مردم است تا مردم بدانند نظام چه خدمتی می کند و ایام محرم فرصت مناسبی برای انعکاس خدمات دولت به مردم است.

مدیر کل مطالعات و برنامه ریزی روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور شرح داد: از سال 82 که دهیاری ها شروع بکار کردند تا سرانجام 94 به میزان 8 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبارات بین دهیاری ها توزیع شد و از سرجمع آن 5 هزار و 160 میلیارد تومان در سه سال دولت تدبیر و امید که 62.5 درصد مجموع اعتبارات است پرداخت شد.

زیارتی خاطر نشان کرد: از ابتدای تاسیس دهیاری ها 330 پایگاه آتش نشانی در روستاها احداث شد و در طول سه سال اول دولت تدبیر و امید 295 ماشین آتش نشانی به دهیاری ها وگذار شد و در برنامه سال جاری قرار داد خرید 200 ماشین آتش نشانی وجود دارد که در مجموع به 495 خودرو می رسد.

وی گفت: در حال حاضر مدیریت پسماند 25 هزار روستای کشور به دستان دهیاران اجرا می شود، یعنی در روزهای معین از جلو درب منازل افراد زباله ها جمع آوری می شود و اگر این اقدام را از طریق دستگاه دولتی انجام دهیم باید تشکیلات مهمی در حوزه کشوری و استانی و شهرستانی راه انداخت.

مدیر کل مطالعات و برنامه ریزی روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشوربا اشاره به اینکه 11 هزار و 500 پروژه عمرانی وخدماتی در طول یکسال از طریق دهیارای ها به بهره برداری رسید، اظهار کرد: در طول دولت تدبیر و امید 4 هزار و 500 دهیاری به دهیاری ها اضافه شد و 109 میلیارد تومان اعتبار نیز در سال گذشته در مازندران به دهیاری ها تزریق شد.

زیارتی با اشاره به بازدید از دهیاری های مازندران، گفت: بخش عمده ای از دهیاران استان پاره وقت هستند و شورا موظف است ساعات کاری را برای دهیار معین کند و به اطلاع عموم روستاییان برساند .

وی با بیان اینکه در اسناد مالی شفافیت وجود ندارد ، شرح داد: رعایت آیین نامه مالی دهیاری ها در برخی از مواقع صورت نمی گیرد.

زیارتی تاکید کرد: شکل گیری نهاد دهیاری نافی مسؤولیت سایر دستگاه ها نیست و تمام دستگاه ها باید وظایف خود را انجام دهند و دهیاران حق ندارند پول دهیاری را برای دستگاهی هزینه کنند.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت های گردشگری منطقه فرصت بزرگی است و اینکه گردشگر رایگان و بدون هیچ تبلیغی می آید نعمتی است که در این استان وجود دارد، باید از صنعت گردشگری استان بهره جست و برای آن برنامه داشت و این در حالی است که برای انتفاع از حضور گردشگران برنامه ریزی نمی شود.

مدیر کل مطالعات و برنامه ریزی روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور افزود: در کشور 33 هزار دهیار داریم که هر کدام یک تریبون هستند و اگر کنندگان از طریق دهیاران با مسائل آشنا شوند کارها به راحتی انجام می شود.

زیارتی با تاکید بر اینکه دهیاری ها باید در قانون به عنوان دستگاه اجرایی شناخته شوند تا بتواند پروژه ها را اجرا کنند، افزود: یکی از مسائل دهیاری ها نقل و انتقال سند است که اداره ثبت از دهیاران استعلام نمی گیرند و آنچه در لایحه جدید دیده شده است اینکه اداره ثبت قبل از نقل و انتقال سند استعلام از دهیاری را بگیرد.

وی ادامه داد: در مورد نیروی انسانی باید به هیات دولت اجازه داده شود تا جایگاه شغلی دهیاران ارتقاء یابد و باید اختیار وظیفه را از قانون گرفته و به دولت داد و امنیت شغلی دهیاران به هیات دولت واگذار شود.

وی در مورد آموزش دهیاران گفت: این مقوله مهمی است و پیشنهادی مبنی بر اینکه به جای آنکه 35هزار شورا و 33 هزار و 500 دهیار به صورت متمرکز آموزش ببینند مسئولان مالی و کارشناسان فنی که دارای مدارک لیسانی مالی و عمران هستند به دهیاران آموزش دهند، مطرح است.

زیارتی اظهار کرد: درجه دهیاری ها که قرار بود بازنگری شود مدت دو سال دچار وقفه بود و از ابتدای سال جاری تا کنون 3000دهیاری بازنگری و ابلاغ شد.

پایگاه اینترنتی مأوا: پایگاه اینترنتی مأوا، مجله خبری و تحلیلی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 3350

به "دهیاران نباید ریالی از پول مردم را خارج از روستا هزینه کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهیاران نباید ریالی از پول مردم را خارج از روستا هزینه کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید