درمان تبخال بینی

به گزارش دوست بلاگ، تقریباً همه در مورد تبخال شنیده اند. تاول هایی که در نزدیکی یا اطراف دهان ظاهر می شوند و نسبتاً رایج هستند؛ اما آیا تبخال می تواند در جای دیگری مانند بینی نیز ظاهر شود؟ بیایید پاسخ را بررسی کنیم تا دریابیم که آیا می توانیم تبخال بینی را درمان کنیم و چرا اصلاً باید در نواحی اطراف بینی تبخال بزنیم.

درمان تبخال بینی

آیا ممکن است دچار تبخال بینی شویم؟

بله، ممکن است در نواحی غیر از شایع نیز دچار تبخال شوید. همچنین، تبخال می توانند روی یا اطراف بینی و چانه و همچنین روی لب ها و پوست اطراف دهان ایجاد شوند. درست مانند تبخال دهان، تبخال بینی نیز با گذشت زمان ایجاد می شود.

علائم تبخال بینی عبارتند از:

  • خارش و سوزن سوزن شدن در نزدیکی بینی یک یا دو روز قبل از ظاهر شدن تبخال وجود دارد.
  • تاول های کوچک و دردناکی زیر، کنار یا روی بینی ایجاد می شوند.
  • تاول ها پس از چند روز خود به خود می ترکند، سپس پوسته پوسته می شوند.
  • تاول ها پوسته می شوند، می افتند و پس از یک دوره حدود 10 روزه بهبود می یابند.

تبخال از طریق گونه های خاصی از ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود و می توانند از تماس با فرد آلوده به ویروس تبخال سرایت کند. پس از آلوده شدن، ویروس معمولاً در سلول های عصبی پوست صورت نهفته است. زدن تبخال بستگی به این دارد که ویروس در چه قسمتی از صورت زندگی می کند. شیوع تبخال می تواند از طریق همان مواردی مانند تبخال نزدیک دهان مانند عفونت های ویروسی، تغییرات هورمونی، استرس، قرار گرفتن در معرض محیط، جراحات، خستگی و موارد دیگر ایجاد شود.

آیا تبخال بینی طبیعی است؟

آیا تبخال روی بینی یا داخل بینی ظاهر می شود؟ هنگامی که ویروس تبخال فعال شده، معمولاً در امتداد اعصاب به سطح لب ها حرکت می کند و در ابتدا باعث گزگز ضعیف و سپس تبخال می شود. این کار کاملاً غیرعادی است اما گاهی اوقات ممکن است در جاهای دیگر از جمله بینی نیز ظاهر شود. در بسکمک از موارد علت خاصی برای این عارضه وجود ندارد و این مشکل فقط جایی است که ویروس خفته به سطح پوست آمده است.

با این حال، اگر مجرای بینی شما به هر علتی ضعیف شده، به همین دلیل است که تبخال در این ناحیه ظاهر شده است. اگر اخیراً سرما خورده اید یا از آلرژی رنج می برید و آبریزش بینی دارد، این امر می تواند به مجاری بینی و قسمت بیرونی آن آسیب برساند و بینی را در برابر آسیب آسیب پذیرتر کند. به علاوه، ایمنی پایین نیز می تواند در تبخال بینی نقش داشته باشد.

نحوه درمان تبخال بینی چگونه است؟

خبر خوب این است که شما می توانید تبخال را در داخل یا روی بینی خود را مانند تبخال لب درمان کنید. تبخال بینی مانند هر زخم دیگری است، حتی اگر در جای دیگری از بدن باشد. تبخال به طور کلی خطرناک نیست و آسیب دائمی به پوست وارد نمی کند. از برداشتن و کندن دلمه یا بیرون زدن تاول تبخال که می تواند خطر عفونت ثانویه یا زخم را افزایش دهد، خودداری کنید.

هنگامی که تبخال بینی دارید، مطمئن شوید که دست های خود را پس از لمس صورت تان بشویید و از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی خود خودداری کنید. می توانید از کرم های تسکین دهنده یا یخ برای درمان علائم تبخال استفاده کنید اما نمی توانید زخم های بینی را کاملاً ببود ببخشید. همچنین می توانید از درمان هایی مانند کرم های مخصوص برای کمک به بهبود سریع تر تبخال استفاده کنید.

برای درمان تبخال باید اندازه زیادی غذاهای سالم بخورید تا به طور کلی از سیستم ایمنی بدن خود حمایت کنید. به خصوص میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن که حاوی اندازه زیادی ویتامین C هستند. همچنین می توانید از مکمل ویتامین C برای تقویت خود استفاده نمایید.

درمان تبخال در طب سنتی چگونه است؟

برای درمان تبخال بینی با استفاده از طب سنتی می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • استفاده از عسل
  • استفاده از آلوئه ورا
  • استفاده از چای نعناع یا نعناع فلفلی
  • استفاده از سیر خرد شده
  • استفاده از سرکه سیب

تمامی موارد بالا را باید روی تبخال برای حداقل نیم یا یک ساعت اعمال کنید. این کار را می توانید در طول روز برای سه دفعه انجام دهید.

دلایل ایجاد دلمه یا سوزش در نزدیکی بینی است؟

در حالی که سوزش و تاول های نزدیک بینی ممکن است تبخال باشند اما این تنها بیماری نیست که می تواند باعث تحریک اطراف بینی شما شود. قبل از اینکه تصمیم بگیرید که این واقعاً تبخال است یا خیر، با پزشک خود صحبت کرده و سایر شرایط ایجاد کننده تحریک را بررسی کنید. برخی از دلایل تحریک نزدیک بینی عبارتند از:

  • صدمات بینی: واضح ترین علت برای تحریک یا پوسته پوسته شدن اطراف بینی، آسیب بینی است. اگر به چیزی برخورد کنید که بینی شما را زخمی کند، به احتمال زیاد درجاتی از درد، تورم و جراحات زخمی خواهید داشت.
  • التهاب: اگر به طور مکرر بینی خود را مالش دهید و این باعث ساییدگی شود، گاهی اوقات التهاب بینی می تواند باعث ایجاد دلمه شود. التهاب می تواند ناشی از آلرژی، سینوزیت یا سایر شرایط التهابی مزمن باشد.
  • خشکی و تغییرات دما: محیط های بسیار گرم یا سرد و همچنین هوای بسیار خشک می توانند به پوشش بینی شما آسیب برسانند که این ممکن است باعث ایجاد دلمه یا تحریک شود.
  • عفونت ها: بستگی به عفونت دارد اما برخی از عفونت ها می توانند باعث تحریک و پوسته پوسته شدن بینی شوند. پوست داخل و اطراف بینی شما ظریف و در معرض خطر تحریک است.
  • اسپری بینی: استفاده از اسپری بینی می تواند باعث بریدگی یا زخم در بینی شود که این مهم می تواند کمی شبیه به تبخال باشد. اگر تبخال بینی را به حال خود رها کنید، مشکل باید به خودی خود بهبود یابد. اگر نگران تبخال بینی خود هستید، به پزشک عمومی مراجعه کنید.

کلام آخر

به طور کلی، اگر مطمئن نیستید که علت تاول، سوزش یا درد در بینی شما چیست، با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک می تواند شرایط شما را با اطمینان بررسی و تشخیص دهد. در بیشتر موارد، تبخال بینی عوارض جدی ایجاد نمی کند اما ممکن است در معرض خطر بالاتری قرار داشته باشید زیرا ممکن است بیماری های قلبی یا سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید. اگر تبخال شما در بازه زمانی عادی از بین نرفت، به توسعه ادامه داد یا بدتر شد، بهتر است برای دریافت کمک با پزشک خود صحبت کنید. در هر صورت، برای درمان تبخال لب یا بینی بهتر است با پزشک مشورت کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 13889

به "درمان تبخال بینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان تبخال بینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید