خبرنگاران طرح سنجش سلامت نوآموزان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار می گردد

به گزارش دوست بلاگ، تهران- خبرنگاران- رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در صورت اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اتمام بحران، طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و در صورت لزوم با تغییر در ساختار اجرایی و افزایش مراکز سنجش اجرا می گردد.

خبرنگاران طرح سنجش سلامت نوآموزان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار می گردد

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در نشست شورای راهبردی طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی گفت: در صورت اعلام بحران متوسط و اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا، آغاز با تاخیر به همراه رعایت فاصله گذاری اجتماعی، افزایش تعداد پایگاه ها و تدوین دستور العمل های بهداشتی خاص پایگاه های سنجش در دستور کار واقع شده است.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا در سال تحصیلی پیش رو سه راه چاره برای اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی پیش بینی شده است.

حسینی توضیح داد: در صورت ادامه یافتن بحران در تابستان، طرح سنجش به وسیله خود اظهاری والدین در سامانه مجازی پیگیری خواهد شد و فقط دانش آموزانی که بر اساس اعلام والدین احتیاج به ارجاع داشته باشند به مراکز تخصصی ارجاع داده خواهند شد و با آغاز سال تحصیلی می توان فرآیند طرح سنجش را برای تمامی دانش آموزان پیگیری کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به بیان اهداف طرح سنجش پرداخت و گفت: غلبه بر فقر آزمونی به وسیله ایجاد بانک و پایگاه آزمون ها، شناسایی بازمانده ها و پوشش 100 درصدی دانش آموزان بدو ورود به دبستان و پوشش 70 درصدی پیش دبستانی ها از اهداف اصلی طرح سنجش است.

وی اضافه کرد: پیشگیری از بروز و تشدید بیماری ها، یاری به بهبود کیفی آموزش و کنترل برخی از عوامل موثر بر افت تحصیلی و آنالیز میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی بچه هایی که وارد مدرسه می شوند از جمله اهداف طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است.

وی توضیح داد: تهیه شناسنامه سلامت الکترونیکی برای تمامی نوآموزان و دسترسی به اطلاعات جامع آموزشی، بهداشتی وخانوادگی به منظور استفاده در برنامه ریزی آموزشی و بهداشتی متناسب با استعداد نوآموزان، ارائه توصیه های بهداشتی، آموزشی و روان شناختی به والدین و نوآموزانی که از مسائل جزئی رنج می برند، آنالیز ارتباط بین متغیرها و فراهم کردن زمینه های مناسب تحقیقاتی و پژوهشی ویاری به اولیای دانش آموزان به منظور صرفه جویی در زمان و پرهیز از سردرگمی از دیگر اهداف طرح است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یافته های این طرح برای برنامه ریزی های پژوهانه و مدیریتی بی بدیل است گفت: در سال گذشته و در بیش از60 هزار پایگاه سنجش طرح سلامت یک میلیون و پانصد هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی توسط 23 هزار نفر نیروی انسانی متخصص مورد سنجش قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: تعرفه پایگاه های سنجش برای مناطق سیل زده و زلزله زده، دانش آموزان مناطق کم برخوردار و عشایر رایگان است و در سال گذشته 85 درصد از والدین تعرفه تمام بها را پرداخته اند و برای 10 درصد نیز تعرفه نیم بها محاسبه شده است.

حسینی با ارائه آماری از نتایج سال گذشته طرح سنجش گفت: 71 درصد نوآموزان مراجعه کننده به پایگاه های سنجش سابقه پیش دبستانی داشته اند و 29 درصد نیز پیش دبستانی نرفته اند.

وی اضافه کرد: 23 درصد والدین نو آموزان بدو ورود به دبستان نسبت خویشاوندی با یکدیگر دارند و 4.4 درصد مادران و 3.4 پدران نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی بیسواد هستند.

حسینی گفت: 3 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان کوتاه قدی شدید دارند، 1.4 درصد لاغری شدید ،5.5 درصد با چاقی شدید روبرو هستند و 73 درصد این نوآموزان دندان های خراب دارند.

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی طرح سنجش در دستور واقع شده است گفت: یکی از مهمترین خروجی های این طرح مداخلات به هنگام طلایی و یاری به پیشگیری از معلولیت ها است.

وی با بیان اینکه هدف نهایی پوشش 100 درصدی طرح سنجش است: در امسال پوشش 99 درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و 70 درصد پیش دبستانی ها هدف گذاری شده است

حسینی خواهان شناسایی غایبان و مداخلات موثر برای حضور آنان در پایگاه های سنجش شد و گفت: گام اول شناسایی نوآموزان است و بعد از معین شدن مسائل احتمالی نوآموزان باید پیگیر شرایط این نوآموزان بود و خدمات توانبخشی و آموزشی را به آنان ارائه داد.

وی اضافه کرد: کمبود نیروی انسانی و آموزش معلمین چند مهارتی از جمله چالش های طرح سنجش است که با ورود دانشگاه فرهنگیان به سمت پرورش معلمان چند مهارتی می توان قدری از این چالش را حل کرد.

وی توضیح داد: توجه ویژه به دانش آموزان دیر آموز و مراکز مسائل ویژه یادگیری با همکاری معاونت آموزش ابتدایی می تواند به مداخلات موثر بعد از طرح سنجش منجر گردد.

حسینی با بیان اینکه باید به سمت افزایش پوشش طرح سنجش در پیش دبستانی حرکت کنیم اضافه کرد: با توجه به لزوم مداخلات به هنگام و طلایی افزایش پوشش تحصیلی احتیاج به هماهنگی بین آموزش و پرورش و بهزیستی دارد.

معاون وزیر با اشاره به داده کاوی نتایج طرح سنجش اضافه کرد: در زمینه طرح سنجش باید به سمت علمی کردن گزارشات و استخراج مقالات علمی معتبر حرکت کنیم.

وی خواهان افزایش مداخلات مدیریتی در طرح سنجش شد و گفت: نتایج و خروجی های این طرح باید در اختیار تمامی ذینفعان از جمله مدارس برای مداخلات موثر قرار گیرد

حسینی با اشاره به جهش تحصیلی گفت: جهش تحصیلی موضوعی است که باید با ورود معاونت ابتدایی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی ساماندهی گردد و با توجه به آسیب های زیاد این طرح باید سمت حذف آن حرکت کنیم.

ایرانیرو: ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 4666

به "خبرنگاران طرح سنجش سلامت نوآموزان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح سنجش سلامت نوآموزان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید