خبرنگاران حمایت بعضی کشورهای اقیانوس آرام از چین درآستانه مجمع جهانی بهداشت

به گزارش دوست بلاگ، تهران - خبرنگاران - چین میزبانی یک کنفرانس تلفنی با متحدان این کشور در اقیانوس آرام برای آنالیز بحران کرونا و مخالفت با سیاسی کردن بیماری همه گیر کووید - 19 را برعهده داشت و کشورهای شرکت کننده دراین کنفرانس حمایت خود را از پکن در آستانه برگزاری مجمع جهانی بهداشت اعلام کردند.

خبرنگاران حمایت بعضی کشورهای اقیانوس آرام از چین درآستانه مجمع جهانی بهداشت

به گزارش روز شنبه خبرگزاری رویترز از سیدنی، ژانگ ژگوآنگ معاون وزیر امور خارجه چین در آستانه مجمع جهانی بهداشت و پس از کنفرانس تلفنی با 9 کشور واقع در حاشیه دریای کارائیب، با متحدان چین در اقیانوس آرام تشکیل جلسه داد.

قرار است نشست مجمع جهانی بهداشت روز 18 ماه می (29 اردیبهشت) برگزار و طرحی پیشنهادی درمورد تحقیقات مستقل از منشا ویروس کرونا که چین مخالف آن است، در این مجمع به بحث و گفتگو گذاشته گردد.

چین از طرح پیشنهادی استرالیا برای تحقیقات مستقل درمورد منشا شیوع کرونا خشمگین شده و آمریکا را به ترغیب کشورهای دیگر برای حمایت از مشارکت تایوان به عنوان عضو ناظر در مجمع جهانی بهداشت متهم نموده است.

به موجب مقررات سازمان جهانی بهداشت، تایپه نمی تواند در نشست های این سازمان شرکت کند، زیرا طرفی تلقی می گردد که پکن نمایندگی اشرا برعهده دارد.

براساس این گزارش، پاتریک پروآیتو وزیر امور خارجه پاپوآ گینه نو ریاست مشترک نشست متحدان چین در اقیانوس آرام را برعهده داشت که در جریان آن 10 کشور شرکت نماینده در خصوص نحوه پاسخگویی به بیماری کووید - 19 مذاکره کردند.

در این نشست، طرح پیشنهادی چین برای اختصاص یاری های اقتصادی و تجهیزات پزشکی برای مقابله با کووید - 19 مورد بحث نهاده شد و مقام های وزارت امور خارجه کشورهای فیجی، ساموآ، پاپوآ گینه نو، وانواتو، ایالت فدرال میکرونزی، جزایر کوک، تونگا، کشور جزیره ای نیووی، جزایر سلیمان و کیریباتی حضور داشتند.

15 متحد دیپلماتیک تایوان در جزایر اقیانوس آرام و دریای کارائیب قرار دارند. سال گذشته، جزایر سلیمان و کیریباتی از پکن اعلام حمایت کردند.

بیانیه ای که از طرف سفارت های چین در چند کشور اقیانوس آرام و کانبرا منتشر شد، حاکی است که شرکت نمایندگان در این کنفرانس تلفنی بر مخالفت با سیاسی کردن کرونا یا برچسب زدن بر این ویروس تاکید کردند.

این کشورها در عین حال چین را به خاطر رویکرد شفاف و مسئولانه اشدر اتخاذ تمهیدات به موقع و قوی در ارتباط با کرونا و به اشتراک گذاشتن تجارب خود برای مهار این بحران ستودند.

براساس بیانیه وزارت امور خارجه چین، کشورهای منطقه کارائیب نیز متعهد به حمایت از اصل یک چین شدند و وعده دادند از پکن در زمینه منافع اصلی اشحمایت نمایند.

واشنگتن، پکن را به مخفی کردن واکنش اولیه اشبه شیوع ویروس کرونا متهم نموده است.

استرالیا که بزرگترین کشور اهدانماینده یاری به جزایر اقیانوس آرام است، از بابت افزایش نفوذ چین در این منطقه نگران است و یاری های کرونایی اشرا در هفته گذشته افزایش داده است.

استرالیا به سازمان جهانی بهداشت برای تامین 150 هزار آزمایش کرونای اقیانوس آرام یاری نموده و کیت های آزمایشی و پرسنل نظامی را به وسیله هوایی به پاپوآ گینه نو انتقال داده است. کانبرا همچنین 8 میلیون دلار به فیجی برای مهار بحران کرونا یاری اقتصادی نموده است.

تایوان نیز برای متحدانش در اقیانوس آرام یاری های کرونایی فرستاده و 14 متحد از 15 متحد تایوان نیز پیشنهاداتی به سازمان جهانی بهداشت ارائه داده اند تا اجازه ورود تایوان به مجمع جهانی بهداشت صادر گردد. اما وزارت امور خارجه چین خاطرنشان کرد کشورهایی که از مشارکت تایوان در مجمع جهانی بهداشت حمایت می نمایند، درصدد مختل کردن فعالیت این مجمع هستند و همکاری جهانی برای مقابله با کرونا را تضعیف می نمایند.

چین می گوید مشارکت پکن در مجمع جهانی بهداشت باید با اجازه پکن انجام گردد. چین از سال 2017 با این مساله مخالفت نموده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 5147

به "خبرنگاران حمایت بعضی کشورهای اقیانوس آرام از چین درآستانه مجمع جهانی بهداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حمایت بعضی کشورهای اقیانوس آرام از چین درآستانه مجمع جهانی بهداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید