خبرنگاران این صدای خوش طبل کوتاه مدت است
به گزارش دوست بلاگ، تهران- خبرنگاران- نماینده مجلس دهم گفت: صدای طبل تا یک زمان خوش است اما پس از مدتی شکل گوش خراشی به خود می گیرد. در نتیجه لغو مصوبه مجلس دهم درباره حذف چهار صفر از پول ملی کار بسیار اشتباهی است که مجلس یازدهم به دنبال آن است. این گونه اقدامات این بهانه را در اختیار دولت قرار می دهد که بعدها عنوان کند ما قصد داشتیم طرح های مهمی اجرا کنیم اما مجلس مانع ایجاد کرد.
در گفت و گوی روزنامه آرمان با غلامعلی جعفرزاده رئیس فراکسیون مستقلین مجلس دهم شورای اسلامی، می خوانیم: مجلس دهم با همه فرازونشیب هایی که داشت به انتها رسید و مجلس یازدهم از روزهای آینده به صورت رسمی کار خود را شروع خواهد داد. اگر چه مجلس دهم با ضعف های جدی در تصمیم گیری و عملکرد روبرو بود اما مجلسی تندرو و رادیکال نبود و اقداماتی انجام نمی داد که علیه منافع ملی باشد. این در حالی است که بعضی از نمایندگان مجلس یازدهم در حالی که هنوز مجلس تشکیل نشده و به تبع آن کمیسیون مالی نیز شکل نگرفته به دنبال لغو مصوبه مجلس دهم درباره حذف چهار صفر از پول ملی هستند. تصمیمی که نشان می دهد مجلس یازدهم بیش از آنکه به دنبال روینمودهای ایجابی و حل مسائل مردم باشد به دنبال کشمکش های سیاسی و زیر سوال بردن عملکرد مجلس دهم است. به همین دلیل و برای آسیب شناسی عملکرد مجلس دهم و چالش های پیش روی مجلس یازدهم، آرمان ملی با مهندس غلامعلی جعفرزاده رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی گفت وگو نموده است. جعفرزاده معتقد است: ما به یک خانه تکانی عظیم احتیاج داریم. ما باید از اصلاح قانون اساسی و اصلاح ساختارهای کشور شروع کنیم و این ساختارها را متناسب با شرایط امروز جامعه به روزرسانی کنیم. باید در این زمینه جرأت و جسارت داشته باشیم. در همه ارکان تصمیم گیری احتیاج به یک خانه تکانی اساسی احساس می گردد. شرایط به شکلی شده که نظام ها و ساختارهای تصمیم گیری ما قفل شده است. به همین دلیل باید نسبت به روینمودهای گذشته ساختارشکنی کنیم و تشکیلات جدیدی متناسب با شرایط امروز جامعه به وجود بیاوریم. شرایط امروز نشان می دهد ما هنوز نتوانسته ایم از قالب های گذشته بیرون بیاییم و پوست اندازی کنیم. در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید.
مجلس دهم با فرازونشیب هایی که داشت به انتها رسید. به نظر شما مهم ترین نقاط قوت و ضعف مجلس دهم چه بود؟
عده ای انتظارات غیرواقعی از مجلس دارند در حالی که تا زمانی که ساختارها اصلاح نگردد اگر سوپرمن و رستم دستان نیز در مجلس حضور داشته باشند، نمی توانند بعضی مسائل را برطرف نموده و تغییر محسوسی در شرایط امروز بدهند. اما هنگامی که ساختارها درست گردد اگر افراد متعهد و متخصص در مجلس حضور داشته باشند می توان امیدوار بود که اتفاقات خوبی در آینده رقم بخورد. تا زمانی که ساختارها درست نگردد افراد نمی توانند نجات دهنده شرایط موجود باشند. متأسفانه پس از انقلاب تا به امروز یک فرهنگ اشتباه در فضای سیاسی ایران متداول شده که عنوان می گردد اگر فلانی بیاید مسائل حل می گردد. این در حالی است که بنده اعتقاد دارم قبل از اینکه ما به دنبال سوپرمن باشیم باید به دنبال اصلاح ساختارها باشیم. تا زمانی که ساختارها اصلاح نگردد و مجلس در رأس امور قرار نگیرد افراد نمی توانند مسائل کنونی جامعه را حل نمایند. به جای اینکه به دنبال این باشیم که چه کسی می تواند در مجلس، دولت و قوه قضائیه اقدامات موثری انجام بدهد، باید به دنبال اصلاح ساختارها و کارنمودهای معیوب آن باشیم. در شرایط کنونی کسی بر اراده و کوشش آقای رئیسی برای حل معضلات قضایی شک و تردید ندارد. با این وجود مشاهده می کنیم که کاری پیش نمی رود و دوباره در نقطه اول ایستاده ایم. سخنرانی ها و همایش های زیادی نیز برگزار می گردد. با این وجود کار تأثیرگذاری انجام نمی گردد. دلیل اصلی اینکه تغییری ایجاد نمی گردد نیز چالش های ساختاری است که تا زمانی که درست نگردد نمی توان به آینده خوش بین بود.
چرا اصلاح ساختارها از یک مدیر به مدیر دیگر منتقل می گردد؟ آیا زمان اصلاح ساختارها فرا نرسیده است؟
ما به یک خانه تکانی عظیم احتیاج داریم. ما باید از اصلاح قانون اساسی و اصلاح ساختارهای کشور شروع کنیم و این ساختارها را متناسب با شرایط امروز جامعه به روزرسانی کنیم. باید در این زمینه جرأت و جسارت داشته باشیم. در همه ارکان تصمیم گیری احتیاج به یک خانه تکانی اساسی احساس می گردد. شرایط به شکلی شده که بعضی لایه ها و ساختارهای تصمیم گیری ما قفل شده اند. به همین دلیل باید نسبت به روینمودهای گذشته ساختارشکنی کنیم و تشکیلات جدیدی متناسب با شرایط امروز جامعه به وجود بیاوریم. شرایط امروز نشان می دهد ما هنوز نتوانسته ایم از قالب های گذشته بیرون بیاییم و پوست اندازی کنیم. ساختارهای اداری و سیاسی کشور احتیاجمند یک پوست اندازی و انتخاب رویکرد جدیدی است.
مهم ترین چالش های پیش روی مجلس یازدهم چیست؟ آیا انرژی اصلی مجلس آینده صرف مقابله با مصوبات مجلس دهم خواهد شد؟
مجلس آینده نباید بر رویکرد مجلس دهم متمرکز شده و دنبال گروکشی سیاسی از آن باشد. مجلس آینده باید ساختارهای تصمیم گیری در مجلس اعم از کمیسیون ها، مدیریت مجلس، زمان بندی امور مختلف، نوع ارتباط با شورای نگهبان و نوع ارتباط با ساختارهای سیاسی کشور را اصلاح کند. بدون شک اگر ساختارها اصلاح نگردد هر فردی که وارد مجلس گردد با همان روینمودهای گذشته نمی تواند تغییر جدی به وجود بیاورد. مجلس یازدهم به جای شعار دادن باید به دنبال خانه تکانی اساسی باشد. در این مسأله که مجلس در ایران احتیاج به پوست اندازی دارد، شکی وجود ندارد، حتی اگر آقای لاریجانی نیز همچنان رئیس مجلس بود هم باید این اتفاق رخ می داد. اگر همه افرادی که در مجلس دهم حضور داشتند دوباره به مجلس یازدهم راه پیدا می کردند نیز این ضرورت وجود داشت. نقش نظارتی، تقنینی و کارکرد و عملکرد کمیسیون ها همگی احتیاج به تحول جدی دارد. باید روی رویکرد گذشته تأمل کرد. اگر تا به امروز در بعضی زمینه ها عملکرد قابل قبولی داشته ایم، باید از این به بعد متناسب با چالش های کشور مانند تحریم، فقر، بیکاری و کرونا جهت حرکت کشور تغییر پیدا کند. بنده معتقدم نمایندگان باید تصمیم بگیرند که دو مجلس در کشور داشته باشیم و در کنار مجلس شورای اسلامی، مجلس سنا نیز تشکیل گردد. مجلس یازدهم باید به دنبال از بین بردن تعارض منافع در مجلس و شفافیت آرا باشد تا رضایتمندی مردم را افزایش بدهد. باید به سمت این رویکرد حرکت کنیم که مردم رضایت بیشتری داشته باشند.
آیا زمینه ها برای شکل گیری دو مجلس و شکل گیری مجلس سنا در کشور وجود دارد؟
معتقدم با توجه به شرایط کشور یک مجلس جوابگوی احتیاجهای کشور نیست. بسیاری از مسائل در کشور وجود دارد که باید در یک مجلس بالاتر درباره آن تصمیم گیری گردد. یک مجلس نمی تواند همه کارهای خود و دیگران را انجام بدهد. از سوی دیگر در بسیاری از موارد با شورای نگهبان اختلاف وجود دارد. به همین دلیل به یک مجلس سنا احتیاج داریم که از سناتورهایی تشکیل گردد که با تجربه بالای مدیریتی بتوانند برای مجلس محلی تصمیم گیری نمایند و مجلس محلی وارد حوزه های دیگری گردد. اگر به دستورالعمل های کنونی مجلس دقت کنیم متوجه می شویم این دستورالعمل ها از نظر اجتماعی و حقوقی به چه میزان با هم متفاوت است. دستورالعمل های مجلس به شکلی است که یک باره از موضوع آب و هوا یا خاک به شرایط صندوق بازنشستگی کشوری می رسد. در نتیجه تفاوت بین این دستورالعمل ها به دلیل آن است که همه امور کشور باید توسط یک مجلس انجام گردد. این در حالی است که در کشورهای که دو مجلس وجود دارد امور مختلف سطح بندی شده است. اگر نسبت به آینده کشور دغدغه داریم باید این جراحی های عظیم را انجام بدهیم. به هر حال یک اپلیکیشن ساده در تلفن همراه پس از مدتی احتیاج به، به روزرسانی پیدا می نماید. این شرایط نه تنها در مجلس، بلکه باید در قوه مجریه و قضائیه نیز رخ بدهد. رئیس جمهوری که نتواند ساختارها را تغییر دهد، نمی تواند مسائل کشور را حل نماید. قرار نیست یک فرد هنگام مدیریت خود اقدامات خارق العاده ای از خود نشان بدهد. ممکن است بعضی مدیران نسبت به بعضی دیگر باهوش تر باشند و از توانمندی بیشتری برخوردار باشند، اما تغییرات تنها ظاهری و شکلی خواهد بود.
در حالی که هنوز مجلس یازدهم به صورت رسمی تشکیل نشده اما بعضی از نمایندگان این مجلس طرح لغو مصوبه مجلس دهم درباره حذف چهار صفر از پول ملی را مطرح نموده اند. آیا این رویکرد به معنای شروع تقابل با مصوبات مجلس دهم نیست؟
عملکرد مجلس یازدهم به خود نمایندگان بستگی دارد. اگر قرار است نمایندگان مجلس آینده خود را در روزمرگی و کشمکش های سیاسی خلاصه نمایند نمی توان نسبت به حل مسائل جامعه خوش بین بود و ممکن است چالش های جدیدی نیز رخ دهد. اینکه نمایندگان مجلس یازدهم به دنبال آن باشند که در مجلس دهم چه گذشته و چه لوایحی تصویب شده است تا آنها را لغو نمایند بیشتر جنبه خبرسازی و روزمرگی دارد و نتیجه ای برای کشور به همراه نخواهد داشت. نمایندگان جدید باید این نکته را در نظر داشته باشند که خیلی زود دیر خواهد شد و خیلی زود باید درباره عملکرد خود به مردم گزارش بدهند. نکته مهم اینکه همیشه دولت ها به دنبال آن بوده اند که نقایص خود را به پای مجلسی بگذارند که با آنها مخالفت می نموده است. تجربه تاریخی به خوبی این نکته را اثبات نموده است. این احتمال وجود دارد که دولت آقای روحانی پس از مدتی عنوان کند ما قصد داشتیم اقدامات مهمی انجام بدهیم اما نمایندگان مجلس اجازه ندادند. نمایندگانی که به دنبال لغو مصوبه مجلس دهم درباره حذف چهار صفر از پول ملی هستند گمان می نمایند اگر این مصوبه را تغییر بدهند در کشور تغییرات عظیمی رخ خواهد داد و همه چیز در جهت صحیح قرار می گیرد. این در حالی است که این دیدگاه صحیح نیست. صدای طبل تا یک زمان خوش است اما پس از مدتی شکل گوش خراشی به خود می گیرد. در نتیجه لغو مصوبه مجلس دهم درباره حذف چهار صفر از پول ملی کار بسیار اشتباهی است که مجلس یازدهم به دنبال آن است. این گونه اقدامات این بهانه را در اختیار دولت قرار می دهد که بعدها عنوان کند ما قصد داشتیم طرح های مهمی اجرا کنیم اما مجلس مانع ایجاد کرد. مجلس یازدهم زمانی می تواند مصوبات مجلس دهم را تغییر بدهد یا اصلاح کند که برای آنها جایگزین داشته باشد. سوال بنده از افرادی که به دنبال تغییر این مصوبه هستند آن است که طرح جایگزین شما برای این طرح چیست؟ آیا نمایندگان مجلس یازدهم یک پکیج راهبردی و موثر برای حل مسائل مالی کشور دارند که دست به چنین اقداماتی می زنند. به نظر می رسد مجلس یازدهم به جای اینکه رویکرد ایجابی داشته باشد از ابتدا رویکرد سلبی در پیش گرفته است.
آیا این رویکرد سلبی و رادیکال در آینده نیز ادامه خواهد داشت؟
صرف مخالفت با طرح های مجلس گذشته مسائل مردم و کشور را حل نمی نماید؛ بلکه ممکن است مسائل جدیدی نیز به وجود بیاورد. منطق باید بر مجلس کشور حاکم باشد، نه هیاهو و جنجال های سیاسی. بنده از سر دلسوزی این مطلب را عنوان می کنم. بعضی گمان می نمایند اگر مجلس یازدهم عملکرد پیروزی نداشته باشد به سود آنهاست. این در حالی است که این دیدگاه اشتباه است. مجلس پیروز می تواند بسیاری از مسائل جامعه را کاهش بدهد. در نتیجه باید از مجلس برای اقدامات اصولی و منطقی که در راستای منافع ملی است، حمایت کرد. چرا زمانی که کمیسیون مالی مجلس یازدهم شکل نگرفته این نمایندگان به دنبال چنین طرح هایی هستند؟ این نوع رفتار تندروی است. معتقدم اگر این رویکرد در آینده نیز ادامه داشته باشد در نهایت نتیجه ای جز خسران در پیش نخواهد بود. شیوه های سلبی و بگیر و ببند تا یک زمان محدود پاسخ می دهد اما پس از مدتی کارکرد خود را از دست می دهد. اقدامات مجلس باید ایجابی باشد. پلیس به جای اینکه تنها به فکر مچ گیری باشد باید از یک زمان به بعد به سمت اقدامات ارشادی برود. این در حالی است که رویکرد نمایندگان مجلس یازدهم سلبی است و رویه ارشادی و ایجابی ندارد.
با توجه به رویکرد نهادهای نظارتی در انتخابات مجلس و فاصله گیری جریان اصلاحات و اعتدال از قدرت آیا زمینه ایجاد فاصله بیشتر بین جریان اعتدال و قدرت در مجلس یازدهم وجود دارد؟
واقعیت این است که مشارکت ها، گفتمان ها و گفت وگوها به حداقل رسیده است، به همین دلیل از جایی دستور صادر شده و دیگران آن را انجام می دهند. نمونه شاخص آن ممانعت از حذف چهار صفر از پول ملی است. گویی عده ای در اتاقی دور هم جمع شده و به این تصمیم رسیده اند و پس از آن اقدام نموده اند. این در حالی است که میزان تضارب آرا و گفت وگو در کشور به حدقل ممکن رسیده است. این رویکرد خوب نیست و خطرناک است. این شرایط به معنای کانالیزه شدن افکار است. در چنین شرایطی ما نمی توانیم از حداکثر پتانسیل فکری و اجرایی کشور استفاده کنیم. نمایندگان مجلس سرباز نیستند که از کسی دستور بگیرند؛ بلکه قرار است هر کدام از آنها نقش یک ژنرال را بازی نمایند. قرار است 290 نفر ژنرال در ستاد فرماندهی کشور برای توسعه و پیشرفت کشور و تعالی زندگی مردم ریل گذاری نمایند. به همین دلیل اگر قرار است نقش ژنرال را به نقش سرباز تقلیل بدهند با چالش های جدی روبرو خواهند شد.
منبع: ایرناایرانیرو: ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد
dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری
بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما