تخفیف موقت نفت در بورس؛ اهرم فشاری بر تحریم کنندگان، قفل نفت در بورس با تخفیف 15 دلاری باز می گردد

به گزارش دوست بلاگ، باوجود هزینه های بالای خرید نفت تحریمی ایران، تنها تخفیف موقت 25 تا سی درصدی، مشتری را به رقابت نفتی بورس ایران دعوت می نماید. تخفیفی که ...

تخفیف موقت نفت در بورس؛ اهرم فشاری بر تحریم کنندگان، قفل نفت در بورس با تخفیف 15 دلاری باز می گردد

گروه مالی خبرنگاران-مقدسه فلاح زاده، بورس نفت ایران یک پروژه ملی است که کارکردهای ملی و فراملی زیادی در ابعاد سیاسی و مالی دارد. چراکه موقعیت استراتژیک ایران و استقرار آن در منطقه نفت خیز خلیج فارس و آسیای مرکزی و خزر موجب شده است تا هر اقدام کشور در این زمینه اثر قابل توجهی داشته باشد. لذا تثبیت بورس نفت ایران به معنی تثبیت موقعیت ژئو استراتژیک ایران در منطقه است. راه اندازی این بورس سال ها به عنوان تکلیف قانونی دست به دست شد و هیچ دولتی زیر بار راه اندازی این بازار نرفت. تا اینکه در آستانه تحریم های نفتی کشور و بعد از جلسه سران قوا در شهریور97، وزارت نفت موظف به عرضه نفت در بورس به عنوان یک راهکار ضد تحریمی شد. این عرضه های منظم و تداوم آن ها هرچند به عنوان بزرگ ترین نقطه قوت این بازار نوپاست، اما به تنهایی برای تجارت نفت کافی نبوده و نیست. فروش نرفتن های متوالی نفت پیغام واضحی به مسئولین وزارت نفت مخابره می نماید و آن هم بالا بودن قیمت پایه نفت تحریمی ایران در بورس است. قیمت نفت در شرایط تحریم نسبت به شرایط غیر تحریمی متفاوت است. باید قبول کرد نمی توان با همان قیمتی که در شرایط عادی نفت به فروش می رسد، در شرایط تحریم هم بتوان نفت فروخت.

تخفیف محدود نفت در بورس، دلگرمی نمی آورد

به گفته امیر حسین تبیانیان نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی، در حال حاضر در راستای جذابیت قیمتی، نرخ صادراتی نفت ایران به مقصد مدیترانه که ارزان ترین نرخ صادراتی برای محموله های نفتی محسوب می گردد را به عنوان قیمت پایه انتخاب شده است. مشتریان بر اساس این قیمت پایه، قیمت موردنظر خود را روی تابلو اعلام می نمایند. در صورت موافقت با قیمت مطرح شده، تخفیف موردنظر اعلام می گردد. اما میزان این تخفیف ها متناسب با هزینه های خرید یک بشکه نفت تحریمی ایران نیست. چراکه بارگیری، نوع انتقال و مسائل بیمه و ریسک لو رفتن محموله، هزینه های خرید نفت تحریمی ایران را بالا می برد که با این قیمت ها برای مشتری مقرون به صرفه نیست.

تخفیف 15 دلاری، عاملی برای جذب مشتریان به بورس نفت

باوجود وابستگی عمیق بودجه سالانه کشور به فروش نفت، نمی توان به فروش 300 تا 400 هزار بشکه ای نفت در روز آن هم از کوره راه ها دلخوش کرد و باید چاره ای اندیشید. به عقیده کارشناسان انرژی، تخفیف موقت 15 دلاری زیر قیمت نفت برنت در قیمت پایه که باوجود قیمت های فعلی نفت یک تخفیف 25 درصدی محسوب می گردد، می تواند گره گشا باشد و مشتریان زیادی را به رقابت در بورس نفت دعوت کند. اما مسئولین وزارت نفت زیر بار تخفیف چشمگیر نفت نمی روند. به همین دلیل بیژن زنگنه، وزیر نفت در مصاحبه ای با خانه ملت اعلام کرد:من نمی توانم برای اینکه 30 هزار بشکه نفت بفروشم، نرخ نفت ایران را در بازار جهانی نابود کنم ... در پاسخ باید گفت پیشنهاد تخفیف موقت منجر به فروش میلیون ها بشکه در بورس می گردد نه 30 هزار بشکه. چه بسا که باوجود این تخفیف ها، تقاضای عرضه مازاد هم از بورس نفت به وجود خواهد آمد که در آن صورت وزارت نفت می تواند به تدریج تخفیف خود را کاهش دهد. از طرفی برای هضم این تخفیف قابل توجه و حل مسئله شکستن قیمت نفت ایران باید اولاً به موقتی بودن این راهکار توجه کرد، ثانیا با دوراندیشی به مسئله تخفیف ها نگاه کرد. چراکه وقتی این تخفیف ها محسوس باشد، در بازار جهانی نفت ایجاد نوسان خواهد نمود. در این نوسانات کاهش قیمت نفت در جهان اتفاق خواهد افتاد که تمامی کشورهای تولیدنماینده و فروشنده نفت متضرر خواهند شد و مجبور می شوند راهی برای ایران باز نمایند.

به نظر می رسد وزارت نفت باید انعطاف لازم را در پایین آوردن قیمت نفت در بورس داشته باشد و با به دست دریافت ابتکار عمل از این پیچ تاریخی عبور کند. قطعاً وقتی هزینه تحریم برای تحریم نمایندگان افزایش یابد، دست از فشار مضاعف برمی دارند و رونق به بازار نفت ایران برخواهد گشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 23

به "تخفیف موقت نفت در بورس؛ اهرم فشاری بر تحریم کنندگان، قفل نفت در بورس با تخفیف 15 دلاری باز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخفیف موقت نفت در بورس؛ اهرم فشاری بر تحریم کنندگان، قفل نفت در بورس با تخفیف 15 دلاری باز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید