باید معلولیت در جامعه به معرفت عمومی تبدیل گردد

به گزارش دوست بلاگ، خبرنگاران/همدان معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان گفت: باید معلولیت در جامعه به معرفت عمومی تبدیل گردد.

باید معلولیت در جامعه به معرفت عمومی تبدیل گردد

به گزارش خبرنگاران، محمدابراهیم الهی تبار یک شنبه 14 آذرماه در مراسم بزرگداشت معلولان، توانیابان و توانخواهان در استان همدان، با تأکید بر برگزاری بزرگداشت این روز اظهار کرد: برگزاری مراسم و بزرگداشت این روز فرصت و بهانه ای است که به یکی از موضوعات اجتماعی و سیاسی که در جوامع وجود دارد، بپردازیم.

وی با اشاره به دو بخش مهم در بحث توانیابان توضیح داد: یکی از مهمترین کارهایی که در حوزه توانیابان باید انجام گردد، فرهنگ سازی معلولیت است تا به معرفت عمومی تبدیل گردد.

الهی تبار با تأکید بر توجه به معلولان در برنامه ریزی های مسائل شهری اضافه کرد: باید نگرش ها، بینش ها و سیاست ها را در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های استان با توجه به توانیابان مدنظر قرار دهیم تا حقوق شهروندی آنان حفظ گردد.

وی به نقش فعال توانیابان در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی و ورزشی اشاره و تأکید کرد: به برکت بینش و نگرشی که در جامعه شکل گرفته، فرصت های بسیاری در اختیار جامعه معلولان قرار گرفته است و آنان از این فرصت های بزرگ نهایت استفاده را می برند و جزء افتخار آفرینان برای ایران هستند.

الهی تبار با اشاره به بخش دوم کارهای صورت گرفته در حوزه توانیابان و فاصله با میانگین دنیای کاهش حوادث ادامه داد: در حوزه پیشگیری و جلوگیری از حوادث جاری که منجر به معلولیت می شوند و حوادث ناشی از کار، مواردی است که با تدابیر صورت گرفته کاهش محسوس آن مشاهده می گردد.

وی با اشاره به آمار کاهش صدمات جاده ای در بحث پیشگیری از معلولیت اعلام کرد: آمار حوادث جاده ای در مراسم اربعین سال 93 حدود 50 نفر بوده که این تعداد در سال 94 به 22 نفر کاهش یافته و در سال 95 به 18 نفر رسیده است.

وی ادامه داد: کاهش آمار صدمات حوادث جاده ای نشان دهنده تمهیدات دولت برای پیشگیری و جلوگیری از صدمات معلولیت در تصادفات جاده ای است.

الهی تبار با اشاره به اولویت فعالیت های استان در حوزه توانیابان در سال 95 اعلام کرد: سال جاری اولویت در بحث مراکز آموزش استثنایی، تکمیل مدارس، ساخت و تکمیل سالن ورزشی خاص دانش آموزان معلول است.

وی با تأکید بر همکاری و همراهی نهادها و ادارات دولتی در کنار دولت و سازمان بهزیستی در ارائه خدمات به معلولان گفت: در بحث ارائه خدمات به این جامعه، رعایت حقوق شهروندی آنان و مسائل دیگر سازمان بهزیستی و دولت به تنهایی نمی توانند و باید برنامه ریزی و فرهنگ سازی گردد تا هرکس به وسع توان خود وارد شده و در بحث اشتغال، ورزش، فضاهای شهری و فعالیت های آموزشی همگی فعالیت نمایند.

الهی تبار ادامه داد: در اجرای این طرح ها دولت آغاز نماینده است اما شهرداری و شورای شهر در صدور پروانه ساختمان، طراحی و مناسب سازی فضاهای شهری، تخصیص امکانات و تخفیفات و مجوزهای لازم رفاهی و تفریحی و ورزشی جامعه توانیابان را مدنظر قرار داده و برنامه ریزی متناسب با آنان داشته باشد.

معاون استاندار همدان خطاب به مردم و تشکل های حامی توانیابان گفت: کوشش مسئولان و مدیران استان این است که با وجود مسائل اقتصادی بتوانیم خدمات بهتر و مناسب تری برای معلولان ارائه دهیم و از مردم و سمن های حامی توانیابان می خواهیم در بزرگداشت ها و مراسم دیگر حضور پیدا نموده و با مطالبه گری به یاری دولت بیایند تا بتوانیم خدمات بیشتری را ارائه دهیم و مسائل فراروی آنان را کاهش دهیم.

زنگ خطر معلولیت برای همه افراد در جامعه است

مدیرکل بهزیستی استان همدان نیز گفت: زنگ خطر معلولیت برای همه افراد در جامعه است.

حمیدرضا الوند با اشاره به شعار روز دنیای معلولان اظهار کرد: انتخاب شعار آینده ای که ما می خواهیم، دنیای فراگیر و برابر برای همه از سوی برنامه ریزان سازمان ملل متحد است تا معلولان از حقوق مساوی برخوردار باشند.

وی به آمار معلولان اشاره نمود و ادامه داد: در دنیا 500 میلیون نفر معلول وجود دارد که از هر 10 کودک یک نفر معلول است و از این تعداد، 200 میلیون معلولیت به بچه ها و نوجوانان اختصاص دارد.

الوند به عوامل متعدد معلولیت مانند وراثت و ژنتیک، تصادفات و سوانح جاده ای، جنگ و نزاع، کشمکش های نظامی، عوامل زیست محیطی و آلودگی های محیطی، مصرف بیش از حد دارو در کشورهای در حال توسعه اشاره و توضیح داد: زنگ خطر برای همه ما وجود دارد و عوامل نشان دهنده این است که در همین جامعه معلولیت به ما نزدیک است.

وی به بیان سه احتیاج اساسی معلولان پرداخت و اضافه کرد: در حال حاضر اولویت احتیاجهای اساسی معلولان اشتغال، مسکن و مناسب سازی محیط های عمومی و شهری است تا بتوانند به عنوان یک شهروند در جامعه حضور داشته باشند.

الوند به وجود باور غلط در جامعه درباره معلولان اشاره و اعلام کرد: به علت وجود باور غلط به رسمیت نشناختن معلول به عنوان یک شهروند درجه یک در جامعه، معلولان به حقوق حقه خود دسترسی ندارند و یک عزم ملی احتیاج است تا این باور اصلاح گردد.

وی ادامه داد: اینکه یک روز در سال به معلولان اختصاص دهیم و برنامه اجرا کنیم و گزازش کار ارائه دهیم خوب است اما بهتر این است که بگوییم چه کارهایی باید می کردیم و انجام نداده ایم.

الوند با اشاره به توجه به طراحی فضای شهری و مسکن و مسائل دیگر شهری توضیح داد: اگر تفکر جمعی و عزم ملی در خصوص معلولان ایجاد گردد مسئولان استان در طراحی های شهری به مسائل معلولان نیز توجه بیشتری خواهند داشت.

وی تأکید کرد: توجه به مسائل و مسائل معلولان تنها به بهزیستی معطوف نیست بلکه جمعیت 75 میلیون نفر ایران، مسئولان کشوری، کارآفرینان، مشغولان در حوزه تجارت و اشتغال و بسیاری دیگر ارتباط دارد.

الوند با تأکید بر توانمندی های متعدد معلولان اعلام کرد: 12 درصد جامعه ایران را معلولان تشکیل می دهند و در میان آنان مهندس، پزشک، معلم و افراد توانمندی حضور دارند که باید در برنامه ریزی های کشوری و شهری از سوی مسئولان دیده و لحاظ شوند.

وی خطاب به تشکل های مردم نهاد در حوزه معلولان گفت: تشکل های مردم نهاد حامی معلولان مطالبات خود و معلولان را از بهزیستی مطالبه نمایند و با این سازمان در ارتباط باشند.

مدیرکل بهزیستی استان در سرانجام گفت: برای اجرایی شدن قانون جامع معلولان در دولت باید ستادی با هدف نظارت بر اجرای درست این قانون تشکیل گردد تا احتیاجهای آنان مرتفع گردد.

مدیریت شهری تمام درآمدها را صرف هزینه های جاری می نماید

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز بر لزوم روزآوری قوانین در مدیریت شهری تأکید کرد و گفت: مدیریت شهری تمام درآمدها را صرف هزینه های جاری می نماید.

رضا میرزایی با گرامیداشت روز معلول با اشاره به وظایف شورای شهر و مسائل اقتصادی موجود اظهار کرد: شورای شهر به عنوان مجلس شهری وظایفی بر عهده دارد و از جمله وظایف آن رسیدگی به مسائل و مباحث شهروندان معلول به عنوان بخشی از جامعه است.

وی با تأکید بر به روز نبودن ضوابط مدیریت شهری اعلام کرد: طبق ضوابط باید 40 درصد درآمد مدیریت شهری صرف هزینه های جاری و 60 درصد صرف هزینه های عمرانی گردد اما متأسفانه به علت به روز نبودن ضوابط و قوانین مدیریت شهری درآمدها تنها به هزینه های جاری اختصاص می یابد.

میرزایی ادامه داد: اگر قوانین به روز گردد و دستگاه های ذی ربط نیز تعامل خوبی داشته باشند می توانیم شاهد رشد و شکوفایی و توسعه شهری باشیم.

وی با اشاره به تحرکات منفی درباره هزینه 6 میلیارد تومانی برای پیاده راه بوعلی همدان در فضاهای مجازی و لطمه های آن توضیح داد: از نشانه های یک شهر توسعه یافته در بحث مدیریت شهری وجود آیتم های متنوع، جدید و نو در حوزه گردشگری بوده و ساخت پیاده راه بوعلی همدان و اختصاص هزینه برای آن با همین هدف صورت گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با گرامیداشت یاد بزرگان گذشته همدان که در بحث جانمایی دانشگاه ها و آرامگاه ها، نگاهی آینده نگر و دوراندیش داشته اند، اعلام کرد: در بحث معلولان کارشناسان بهزیستی با مدیریت شهری در ارتباط هستند و با انتقال مسائل و مسائل جامعه توانیابان ما را در اعلام نظرات و پیشنهادات به سازمان نظام مهندسی و شهرداری برای اجرای پروژه های مناسب سازی یاری می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 3651

به "باید معلولیت در جامعه به معرفت عمومی تبدیل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید معلولیت در جامعه به معرفت عمومی تبدیل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید