بازگشت رنو به ایران ؛ داستان چیست؟
به گزارش دوست بلاگ، با اتمام ریاست جمهوری دونالد ترامپ و شروع ریاست جمهوری جو بایدن شرکت رنو آماده بازگشت به ایران می گردد؛ اما داستان چیست؟
خبرنگاران - با احتمال بازگشت آمریکا به برجام و کاهش تحریم های ایران، بازگشت رنو به ایران کلید خورده است.
این شرکت پس از تحریم آمریکا به دلیل خروج این کشور از برجام به دلیل اتحاد با نیسان و حضور گسترده نیسان در بازار آمریکا مجبور به خروج از ایران شد.
رنو اما نیروهای کلیدی ایرانی خود در شرکت رنو پارس،را به فرانسه و بعضی سایت های رنو و داچیا رومانی انتقال داد.
این شرکت برای بازگشت به ایران سناریو های مختلفی را تنظیم نموده بود.
پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا این شرکت نیروهای ایرانی خود را به ایران انتقال داد و حالا آماده بازگشت به ایران و فراوری مجدد می گردد.
شرکت رنو در ایران
مهمترین کار ناتمام رنو تاسیس شرکت جدید برای حضور مستقیم در بازار خودرو ایران است در این سرمایه گذاری مشترک، 60 درصد رنو ، 20 درصد سازمان گسترش و نوسازی ایران و 20 درصد سهم مشارکت شرکت پرتو نگین ناصح است.
رنو میخواهد تا شرکت بن رو را خریداری کند و در آن محصولات جدیدش مانند داستر و سیمبل جدید را فراوری کند.
پیمان کارگر که هم اکنون مدیر عامل اینفینیتی است، در تبادل نظر با خبرنگاران داستان این اقدام رنو را شرح داده است.
وی حتی بازگشت نیسان به ایران را محتمل می داند.
پیمان کارگر از مدیران ارشد گروه رنو نیسان است که سال ها مدیریت پروژه رنو در ایران را رهبری نموده است.
البته شرکت سایپا برای جلوگیری از فروش شرکت بن رو تمام سعی خود را نموده بود.
سایپا در آن موقع قصد داشت این کارخانه را به یک شرکت چینی بدهد.
شرکت های خودروسازی ایران چندان مایل به حضور شرکت های عظیم مانند رنو در ایران نیستند.
بعضی کارشناسان این حضور را سبب از بین رفتن انحصار شکل گرفته توسط این شرکت ها می دانند.
مذاکرات نهایی برای تاسیس شرکت جدید رنو در ایران در پاریس
مذاکره با ب ام و
بر اساس آخرین اطلاعات، شرکت پرشیاخودرو مذاکرات برای فعالیت ب ام و در ایران را شروع نموده است.
این در حالی است که حتی پس از برجام شرکت ب ام و بر خلاف دیگر شرکت های آلمانی حاظر به حضور مستقیم در بازار ایران نشده بود و با واسطه با پرشیا خودرو کار می کرد.
در سال 2018 میلادی هنریک کوهم قائم مقام ب ام و به امین آزاد سردبیر خبرنگاران گفته بود:
شما می دانید که ما سابقه بسیاری در ایران داریم و مردم هم عاشق برند ما در ایران هستند.
ایران بازار مهمی برای ب ام و است ما به دقت پیشرفت های سیاسی را دنبال خواهیم کرد ما می دانیم که ایرانیان زیادی ما را دوست دارند و زمانی که از نظر قانونی بتوانیم، به ایران باز خواهیم گشت.
ما منتظر هستیم تا دولت ایران با دولت های اروپایی و آمریکا به توافق برسند تا ما به صورت رسمی وارد ایران شویم.
البته حتی در صورت بازگشت دوباره آمریکا به برجام سوال اینجا که اگر واردات خودرو ممنوع باشد، این شرکت چگونه وارد بازار خواهد شد.
مذاکرات پرشیا خودرو با ب ام و دقیقا روی چه مواردی است؟ آیا این شرکت می خواهد در صورت توافق در ایران خودرو فراوری کند یا به باز شدن واردات خودرو پس از توافق ایران با آمریکا فکر می نماید؟
لازم به ذکر است با قطعی شدن ریاست جمهوری حو بایدن و احتمال بازگشت آمریکا به برجام، شرکت فولکس واگن قصد بازگشت به بازار ایران را دارد.
مذاکرات فولکس واگن
یک منبع مطلع در این باره به خبرنگاران گفت:بازگشت فولکس واگن به ایران محتمل بنظر می رسد و این شرکت از ماموت خودرو خواسته است تا صبر کند و خط فراوری این شرکت را در اختیار خودروساز دیگری قرار ندهد.
این شرکت حاضر به پرداخت غرامت به شرکت ماموت خودرو شده است.
لازم به ذکر است شرکت ماموت خودرو (همکار فولکس واگن در ایران) پس از خروج فولکس واگن از ایران در پی خروج آمریکا از برجام، به دنبال فراوری یک خودروی چینی در خطوط فراوری فولکس واگن در ایران بود.
بازگشت فولکس واگن به ایران می تواند سبب رقابتی تر شدن فضای بازار خودرو ایران گردد.
بازگشت اشکودا
همچنین یک منبع مطلع به خبرنگاران اطلاع داد که اشکودا در ایران قصد فراوری خودرو دارد.
این شرکت البته پس از برجام هم قصد فراوری خودرو در ایران را داشت و با شرکت ایران خودرو وارد مذاکره شده بود.
پس از ایران خودرو این شرکت به سراغ خانواده گرامی که آن موقع دو برند هیوندایی و کیاموتور را داشتند رفته بود و قصد داشت محصولات خود را به ایران وارد کند اما با خروج آمریکا از برجام این شرکت فعالیت خود در ایران را تعلیق کرد.
اشکودا سوپربحالا خبر می رسد با انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا و احتمال بازگشت این کشور به برجام ، اشکودا دوباره در حال مذاکره با طرف ایرانی است.
این شرکت خودروسازی مذاکرات خود را با خانواده گرامی شروع نموده است.
احتمالا اشکودا قصد فراوری خودروهای سدان و شاسی بلند را برای بازار ایران دارد.
اشکودا زیر مجموعه گروه فولکس واگن محسوب می گردد و حضور این شرکت در ایران باعث رقابتی شدن بخشی از بار ایران خواهد شد.
اشکودا اکتاویااشکودا، شرکت خودروسازی مستقر در جمهوری چک است، که در سال 1895 توسط واکلاو لورین و واکلاو کلمنت تأسیس شد.
اشکودا در سال 1991 یکی از زیرشاخه های اروپایی گروه فولکس واگن شد و هم اکنون از برندهای متعلق به این کمپانی آلمانی به شمار می آید.
اشکودا اکتاویا، اشکودا یتی و اشکودا سوپرب از محصولات احتمالی این شرکت برای بازار خودرو ایران خواهد بود.
منبع: بیت رانگروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.