بازار سیمان در قبضه 30 نفر!

به گزارش دوست بلاگ، در پی صعود قیمت هر پاکت سیمان به 70 تا 100 هزار تومان، پروژه های اقدام ملی مسکن دچار اختلال شده و سازندگان امیدوارند با وصل شدن برق شبانه کارخانجات سیمان و تحقق وعده ارزانی تا دو سه هفته آینده کار ها را از سر بگیرند؛ در عین حال تولیدکنندگان سیمان از چنبره زدن 30 نفر در بازار محصولات خود سخن می گویند.

بازار سیمان در قبضه 30 نفر!

به گزارش ایسنا، قطعی برق کارخانجات، کاهش عرضه سیمان و افزایش قیمت از حدود 35 هزار تومان به 70 تا 100 هزار تومان به شکل تعطیلی بسیاری از کارگاه های ساختمانی بخش خصوصی و طرح اقدام ملی مسکن بروز پیدا کرد. محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ در تبادل نظر با ایسنا گفت که به هر حال افزایش روز های اخیر قیمت سیمان و فولاد در سرعت اجرای پروژه های مسکن ملی تاثیرگذار بوده است.

وزارتخانه های نیرو و صمت توافق نموده اند برق شبانه کارخانجات از ساعت 24 تا 8 صبح وصل شود و کارخانه های سیمان در شب با 100 درصد و در روز با 30 درصد توان کار نمایند. این مساله امیدواری را برای کاهش قیمت ها ایجاد کرد. رئیس انجمن سیمان هم وعده داد: از لحظه ای که برق کارخانجات به صورت مستمر وصل و فراوری سیمان آغاز شود حداکثر فاصله بین دو الی سه هفته زمان می برد تا قیمت تعادل پیدا کند و به قیمت های قبلی باز شود.

رضا جمارانیان با تقسیم بندی قیمت سیمان به قبل و بعد از قطع برق گفت: در زمستان 1399 قیمت هر پاکت سیمان 50 کیلویی طبق مصوبه 16 هزار تومان بود که با همین نرخ از درب کارخانه به بازار بورس می رسید. اما به علت آنکه عوامل توزیع و واسطه ها آن را می خریدند تا به مصرف نماینده می رسید به 50 تا 60 هزار تومان افزایش پیدا می کرد. این عدد ما را به یک مبلغ 6000 میلیارد تومانی می رساند که به جیب دلالان روانه شد.

با اینکه سیمان در بورس کالا عرضه می شود و همه افراد دارای کد بورسی می توانند دست کم 10 تن خریداری نمایند، به علت ماهیت سیمان هنوز قیمت گذاری سنتی سیمان در بازار وجود دارد. هم اکنون 44 شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرش شده اند که این تعداد 70 درصد ظرفیت فراوری سیمان کشور را در اختیار دارند. اما بنا به گفته سیدجواد جهرمی ـ معاون بورس کالا ـ منافع 30 درصد به جای مانده به میزان ای است که نمی خواهند وارد بورس شوند؛ بنابراین توافق شده سایر شرکت ها طی هفته های آینده در بورس پذیرش شوند، اما وزارت صمت همراهی ننموده؛ چون بخشی از وزارتخانه مخالف و بخشی دیگر موافق عرضه سیمان در بورس هستند.

در حال حاضر حدود 3000 نفر کد برای خرید سیمان دریافت و 1400 نفر خرید نموده اند. سازمان بورس موافقت نموده هر فردی که کد بورسی در اختیار دارد می تواند حداقل 10 تن سیمان خریداری کند که از هفته های آینده اعلام خواهد شد تا مشتریان برای خرید سیمان مشکل نداشته باشند. البته خرید باید در سامانه جامع تجارت و سامانه انبار رصد شود تا فردی که خرید انجام داده کالا را به کجا برده و در زنجیره چه اتفاقی برای کالا افتاده است.

این موضوع که تا چه حد باید به برگشت قیمت سیمان به نرخ های قبل از قطعی های برق امیدوار باشیم یک موضوع است، اما وجود دلالان و واسطه ها هنوز این بخش را آزار می دهد؛ تا جایی که رضا جمارانیان ـ رئیس انجمن فراورینمایندگان صنعت سیمان ـ دو شب قبل در یک برنامه تلویزیونی از وجود30 نفر واسطه سیمان که مصرف نماینده و فراورینماینده را نابود نموده اند صحبت کرد. به گفته جماران، این عده بیش از 15 سال است که بازار سیمان را در دست دارند.

پایگاه اینترنتی مأوا: پایگاه اینترنتی مأوا، مجله خبری و تحلیلی

منبع: فرارو
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 10784

به "بازار سیمان در قبضه 30 نفر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار سیمان در قبضه 30 نفر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید