آیا روسیه و ترکیه بالاخره می توانند درباره ادلب به توافق برسند؟

به گزارش دوست بلاگ، در شرایطی که مواضع مسکو و آنکارا درباره اوضاع ادلب فاصله بیشتری از یکدیگر گرفته و مذاکرات دوجانبه نتوانسته به سازشی منجر گردد، اکنون باید دید میانجی گری آلمان و فرانسه، به دست یابی به توافق بین روسیه و ترکیه یاری خواهد نمود؟

آیا روسیه و ترکیه بالاخره می توانند درباره ادلب به توافق برسند؟

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشته است: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه خواهان برگزاری نشست بین المللی درباره سوریه شده تا وخامت اوضاع کنونی در استان ادلب سوریه را مورد آنالیز قرار بگیرد. شرایط در منطقه به گونه ای است که دو عملیات نظامی به طور موازی در آنجا جریان دارد - یکی توسط نظامیان ترکیه و دیگری از سوی نیروهای دولتی سوریه که با پشتیبانی هوایی روسیه حمله به گروه های مسلح تروریستی در این منطقه را شدت بخشیده ان د.

آژانس خبری آناتولی ترکیه از بمباران گسترده مناطق خارج از کنترل دمشق از سوی هواپیماهای روسی خبر داده است. رسانه های ترکیه با استناد به منابع خود در صفوف مخالفان میانه رو ، ادعا می نمایند که در مجموع 18 شهرک در استان های ادلب و حلب بمباران شده است. البته نه مسکو و آنکارا، گزارشات مربوط به چنین اقداماتی را تأیید ننموده اند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ، عملیات نیروی هوایی این کشور در ادلب را حملات تلافی جویانه علیه مواضع تروریستی خوانده است.

وی گفت: روسیه میخواهد تمام کوشش خود را انجام دهد تا منطقه ادلب که خصومت ها در آن متوقف نمی گردد، به یک منطقه کاهش تنش واقعی تبدیل گردد. و به همین منظور ، طرف ترکیه ای باید به تعهدات خود عمل کند. جنگ در منطقه علیه تروریست هایی انجام می گردد که بارها و بارها به مواضع نیروی هوایی روسیه و ارتش سوریه حمله نموده اند - علاوه بر این ، حملات اغلب توسط پست های دیده بانی ترکیه نیز انجام می گرفت.

لاوروف یادآور شد که مقامات مسکو و آنکارا در حال فراهم سازی از سر گیری دور جدیدی از رایزنی ها درباره شرایط استان ادلب هستند و طرف روسی امیدوار است که دو طرف بتوانند به توافق دست یابند.

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید نمود که مسکو به طور قاطع با هرگونه کوشش برای توجیه اقدامات تروریست ها، مخالفت خواهد نمود.

در چنین شرایطی، اردوغان از برگزاری نشستی بین المللی درباره تحولات در سوریه خبر داده است. به گفته رهبر ترکیه ، این رویداد در تاریخ 5 ماه مارس (15 اسفند ماه) در استانبول با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه؛ امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برگزار می گردد.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در این رابطه یادآور شده که نشست چهارجانبه درباره اوضاع ادلب با مشارکت روسیه ، آلمان ، فرانسه و ترکیه در صورت دست یابی به توافق و هماهنگ شدن برنامه های رهبران این کشورها برگزار خواهد شد و ولادیمیر پوتین با برگزاری چنین نشست هایی برای یاری به حل و فصل اوضاع در سوریه موافق است.

کشورهای اروپایی به خاطر ترس از موج جدید پناهجویان درصدد یاری به حل بحران ادلب هستند

به نوشته این روزنامه، البته به نظر می رسد اردوغان با اعلام تاریخ دقیق نشست سران چهار جانبه ، عجله دارد و این نشان دهنده آن است که گفت وگوها بین روسیه و ترکیه تا چه اندازه سخت است. مقامات آلمانی و فرانسوی نیز جدی بودن شرایط را مورد تأیید قرار داده و از آمادگی خود برای میانجی گری در این بین خبر داده اند .

یولیا کودریاشوا کارشناس ارشد مرکز امنیت اورآتلانتیکی در دانشگاه روابط بین الملل مسکو در این رابطه شرح داده است: روسیه و ترکیه دیگر نمی توانند با یکدیگر به توافق برسند- منافع دو کشور در ادلب بیش از حد در هم گره خورده است. بنابراین ، پا پیش گذاشتن یک داور بین المللی لازم بود. و مهمتر از همه ، کشورهای اروپایی با دارا بودن وزنه سیاسی کافی، گزینه مناسبی برای ایفای نقش میانجی بین آنکارا و مسکو هستند.

به گفته این کارشناس، در عین حال میانجی گری احتمالی آمریکا در این خصوص مطرح نیست، چرا که موضع گیری مقامات واشنگتن در این رابطه بی طرف نیست و دونالد ترامپ، مستقیماً از اقدامات اردوغان در سوریه حمایت نموده و ظاهراً امیدوار است تا مواضع مشترک درباره ادلب به رفع کردن اختلافات اخیر بین واشنگتن و آنکارا یاری کند. این در حالی است که کشورهای اروپایی به دلیل تهدید بحران جدید مهاجرت، علاقه مندند تا اوضاع در ادلب هر چه سریعتر حل و فصل گردد.

طبق اطلاعات دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، از ماه دسامبر تا به امروز حدود 900 هزار نفر در سوریه آواره شده اند. البته مرکز روسی آشتی نیروهای متخاصم در سوریه با این آمار موافق نبود و چند روز قبل اعلام نمود ه هیچ دلیل و مدرکی مبنی بر وجود صدها هزار پناهجوی سوری در حال فرار از درگیری ها در ادلب وجود ندارد.

یولیا کودریاشوا در این رابطه شرح داده است: با این وجود ، حتی احتمال اینکه چنین تعداد پناهجویانی ظاهر شوند، افکار عمومی اتحادیه اروپا و ترکیه را تحت تأثیر قرار می دهد. وجود پناهندگان سوری در هر کشوری یک مشکل جدی بوده و به پول زیادی برای نگهداری آنها احتیاج دارد. اگر ترکیه با سیل جدید پناهجویان روبرو گردد، ممکن است آنها را به مرزهای اروپا بفرستد و در آن صورت، اوضاع در منطقه ادلب به یک مشکل اروپایی تبدیل خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 3581

به "آیا روسیه و ترکیه بالاخره می توانند درباره ادلب به توافق برسند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا روسیه و ترکیه بالاخره می توانند درباره ادلب به توافق برسند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید