آشنایی با گیاه شاه پسند

به گزارش دوست بلاگ، گیاه شاه پسند در نواحی جنوب آسیا، آفریقا و اروپا در حاشیه جاده ها و دشت ها و مزارع می روید و در ایران در مناطق شمال ایران و اطراف تهران، فارس و نواحی جنوب یافت می گردد.

آشنایی با گیاه شاه پسند

به گزارش خبرنگاران به نقل از نبض ما ، قسمت مورد استفاده این گیاه، برگ ها و سر شاخه های سبز آن است در اثر مالش دادن بوی مطبوعی در تمام قسمت های این گیاه منتشر می گردد ولی طعم آن گس و تلخ است.

این گیاه گونه های مختلفی دارد که متجاوز از صد نوع می باشد، ما در ایران بیشتر نوع تزئینی آن که شاه پسند درختی نام دارد را می شناسیم اما نوع دارویی آن نیز در ایران وجود دارد که ما در این مطلب بیشتر به آن نوع می پردازیم.

ترکیبات شیمیایی شاه پسند

شاه پسند دارای مواد شیمیایی مختلفی نظیر تانن ، موسیلاژ ، ساپونین ، وربی نالین Verbenalin ، بتاکاروتن و ماده ای تلخ می باشد.

شاه پسند برای رفع مسائل گوارشی

شاه پسند مسائلی از قبیل نفخ و احساس سنگینی را رفع نموده و به بهبود عملکرد کبد یاری می نماید. این گیاه برای رفع کردن حالت تهوع و یا استفراغ نیز مفید است.

نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد که عصاره روغنی یا همان افشره خوراکی شاه پسند لیمویی به دفع هلیکوباکترپیلوری یاری می نماید به خاطر اینکه این باکتری نمی تواند در برابر ترکیبات شاه پسند مقاومت کند.

روش مصرف

یک ساشه از این گیاه (معادل حدود یک قاشق غذاخوری) را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. می توانید روزانه تا 2 فنجان از این دمنوش را بعد از وعده های اصلی میل کنید.

همچنین می توانید 2 قطره از روغن گیاهی یا همان افشره خوراکی این گیاه را در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا عسل چکانده و در دهان بگذارید. بهتر است این کار را بعد از غذا، یا صبح به صورت ناشتا و یا هر زمانی که به مشکل بر می خورید انجام دهید.

توجه داشته باشید که مصرف روغن گیاهی برای خانم های باردار و شیرده منع مصرف دارد. بچه های کوچک و همچنین خانم هایی که در چهار ماهه اول بارداری هستند نباید از روغن های گیاهی خوراکی استفاده نمایند.

شاه پسند برای خواب راحت و آرام بخش

شاه پسند آرامبخش است و باعث خواب راحت می گردد. شاه پسند برای مقابله با استرس و اضطراب فوق العاده است. می توانید زمانی که تحت فشارهای روحی روانی هستید و یا بی خوابی به سرتان میزند از آن بهره ببرید.

روش مصرف

2 تا 3 قاشق غذاخوری شاه پسند خشک را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید. می توانید به مدت 10 روز، روزانه دو فنجان از این دمنوش میل کنید.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 8052

به "آشنایی با گیاه شاه پسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با گیاه شاه پسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید