بزرگترین دریاچه های دنیا

به گزارش دوست بلاگ، در سراسر دنیا، صدها دریاچه مختلف و متفاوت وجود دارند؛ با این حال، با توجه به ویژگی های مختلفی همانند مساحت سطح، حجم آب یا عمق، دریاچه های مختلفی را می توان به عنوان بزرگترین دریاچه دنیا معرفی کرد.

بزرگترین دریاچه های دنیا

در این مطلب بر اساس سطح دریاچه، قرار است به رده بندی بزرگترین دریاچه های دنیا بپردازیم. همراه با ما باشید.

10. دریاچه گریت اسلیو

Great Slave Lake (27,000 km2)

دریاچه گریت اسلیو در شمال غربی کانادا قرار گرفته است و به عنوان دومین دریاچه بزرگ این منطقه شناخته می گردد. عمق دریاچه گریت اسلیو به حدود 600 متر می رسد و از همین رو، عمیق ترین دریاچه در شمال قاره آمریکا محسوب می گردد. طول دریاچه حدود 300 مایل و عرض آن نیز 100 مایل است. در نقاط مختلف دریاچه گریت اسلیو، شهرهای مختلفی قرار گرفته اند که از جمله آن ها می توان به شهر یلونایف، فورت ریزولوشن و هی ریور اشاره نمود. به دلیل قرار گرفتن در جنوب شمالگان، دریاچه در فصل زمستان یخ می زد و همین باعث می گردد تا ساکنین محلی بتوانند از آن به عنوان یک جاده یخی استفاده نمایند.

9. دریاچه مالاوی

Lake Malawi (29,500 km2)

دریاچه مالاوی در بین تانزانیا، مالاوی و موزامبیک در شرق قاره آفریقا قرار گرفته است. دریاچه مالاوی که به عنوان دریاچه نیاسا نیز شناخته می گردد، سومین دریاچه بزرگ در قاره آفریقا و بعلاوه دومین دریاچه در قاره آفریقا از لحاظ عمق است. دریاچه مالاوی میزبان گونه های مختلفی از ماهیان و دیگر جانداران است و همین نیز آن را به دریاچه ای خاص تبدیل نموده است. بعضی از نقاط دریاچه به عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب شده اند؛ با این حال، در بعضی نقاط دیگر می توان به ماهیگری پرداخت.

8. دریاچه گریت بر

Great Bear Lake (31,000 km2)

همانند دریاچه گریت اسلیو، دریاچه گریت بر نیز منطقه ها شمال غربی کانادا و در نزدیکی مدار شمالگان قرار گرفته است. این دریاچه، بزرگترین دریاچه ای است که در درون مرزهای کانادا قرار گرفته است و چهارمین دریاچه بزرگ در شمال قاره آمریکا است. عمق دریاچه گریت بر در عمیق ترین نقطه خود به 440 متر می رسد و پیرامون آن نیز جنگل های تندرا و شمالی فرا گرفته است. با اینکه گونه های مختلفی در این دریاچه زندگی می نمایند اما نسبت به دیگر دریاچه های کانادا، تنوع زیست محیطی کمتری دارد.

7. دریاچه بایکال

Lake Baikal (31,500 km2)

دریاچه بایکال بزرگترین دریاچه در روسیه است و عمق آن به حدود 1632 متر می رسد. دریاچه بایکال قدیمی ترین و بعلاوه عمیق ترین دریاچه دنیا به شمار می رود. در این دریاچه بیش از 1700 گونه جانوری و گیاهی زندگی می نمایند. در روی این دریاچه می توان 27 جزیره را مشاهده کرد که عمده آن ها بدون سکنه هستند. صدها رودخانه و نهر به درون این دریاچه سرازیر می شوند و تنها یک رود به نام آنگارا است که از این دریاچه خارج می گردد و به سمت اقیانوس شمالگان می رود. آب های دریاچه بایکال از برف های ذوب شده کوهستان های سیبری تامین می گردد و از همین رو، آب های آن شفافیت بسیار زیادی دارد. در یک روز خوب می توان تا عمق 39 متری دریاچه را مشاهده کرد.

6. دریاچه تانگانیکا

Lake Tanganyika (32,600 km2)

دریاچه تانگانیکا یکی دیگر از دریاچه های بزرگ قاره آفریقا محسوب می گردد. این دریاچه علاوه بر اینکه طولانی ترین دریاچه دنیا است، پس از دریاچه بایکال به عنوان قدیمی ترین و عمیق ترین دریاچه دنیا شناخته می گردد. این دریاچه در بین چهار کشور تانزانیا، بوروندی، جمهوری کونگو و زامبیا قرار گرفته است و در نهایت نیز به درون اقیانوس اطلس سرازیر می گردد. در بعضی از نقاط دریاچه تانگانیکا کروکودیل های نیل زندگی می نمایند و از همین رو، شنا در آن اصلا پیشنهاد نمی گردد.

5. دریاچه میشیگان

Lake Michigan (58,000 km2)

دریاچه میشیگان یکی از پنج دریاچه بزرگ شمال قاره آمریکا محسوب می گردد و از لحاظ مساحت، سومین دریاچه بزرگ این منطقه به شمار می رود. عمق دریاچه میشیگان به حدود 280 متر می رسد و یکی از دریاچه هایی است که به طور کامل در درون مرزهای ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است. دریاچه میشیگان در بین استان های میشیگان، ایندیانا، ایلینویز و ویسکانسین پراکنده شده است. به دلایل مختلفی همانند جریان های خطرناک و پرتگاه های زیردریایی، شنا کردن در دریاچه میشیگان خطرناک است.

4. دریاچه هیوران

Lake Huron (59,600 km2)

دریاچه هیوران به دریاچه میشیگان متصل است و چهارمین دریاچه بزرگ در دنیا به شمار می رود. این دریاچه بعلاوه به عنوان سومین دریاچه بزرگ در شمال قاره آمریکا شناخته می گردد. این دریاچه بیش از 3800 مایل طول دارد و طولانی ترین دریاچه در میان دریاچه های آمریکا به شمار می رود و در داخل آن بیش از 30 هزار جزیره وجود دارند. در کف دریاچه هیوران کشتی شکسته های بسیار زیادی وجود دارند. در پارک دریایی ملی فاتوم فایو، حدود 22 کشتی شکسته وجود دارند.

3. دریاچه ویکتوریا

Lake Victoria (68,870 km2)

دریاچه ویکتوریا یکی از دریاچه های برجسته آفریقا به شمار می رود؛ این دریاچه بزرگترین دریاچه آب شیرین در قاره آفریقا است و کشورهای تانزانیا، اوگاندا و کنیا به آن دسترسی دارند. علاوه بر این، دریاچه ویکتوریا به عنوان بزرگترین دریاچه گرمسیری در روی زمین شناخته می گردد و پس از دریاچه سوپریور به عنوان دومین دریاچه بزرگ آب شیرین دنیا است. منبع اصلی تامین آب دریاچه، رودخانه نیل است؛ در دریاچه ویکتوریا بیش از 200 گونه مختلف ماهی وجود دارند که منبع غذایی بسیار خوبی برای هزاران نفری هستند که در نزدیکی خط ساحلی این دریاچه زندگی می نمایند. این دریاچه به خاطر ملکه ویکتوریا از انگلیس، به این نام معروفیت یافته است. دریاچه ویکتوریا به عنوان خطرناک ترین دریاچه دنیا شناخته می گردد؛ هر ساله، بیشترین مرگ در این دریاچه رخ می دهد و دلیل آن نیز تغییرات آب وهوایی ناگهانی، حمله کروکدیل ها و بعلاوه نقاط توخالی در درون دریاچه است.

2. دریاچه سوپریور

Lake Superior (82,100 km2)

دریاچه سوپریور بزرگترین دریاچه آب شیرین دنیا از لحاظ اندازه مساحت است. علاوه بر این، این دریاچه به عنوان بزرگترین، عمیق ترین و سردترین دریاچه شمال آمریکا شناخته می گردد. دریاچه سوپریور که بزرگترین دریاچه کانادا است، در مرکز با آمریکا قرار گرفته است و استان های میشیگان، ویسکانسین و مینسوتا به آن دسترسی دارند. در بعضی از نقاط این دریاچه، عمق آب به بیش از 400 متر می رسد و به دلایل مختلفی، شنا کردن در آن خطرناک است.

1. دریای خزر

Caspian Sea (371,000 km2)

دریاچه خزر یا دریای کاسپین، با اینکه به عنوان یک دریا شناخته می گردد اما اساسا یک دریاچه است که بزرگترین دریاچه دنیا به شمار می رود. این دریاچه در بین قاره اروپا و آسیا قرار گرفته است و علاوه بر سرزمین ما ایران، کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان به آن دسترسی دارند. دریاچه خزر زمانی بخشی از یک دریای باستانی به نام پاراتتیس بوده است و در گذر زمان و با کاهش سطح آب، به یک دریاچه تبدیل شده است. از همین رو، آب دریاچه خزر شیرین نیست و در آن نمک وجود دارد. دریای خزر برای خاویار خود شناخته می گردد و علاوه بر آن، چاه های نفتی متعددی دارد.

منبع: فوت و فن / touropia.com
انتشار: 22 مرداد 1401 بروزرسانی: 22 مرداد 1401 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 14891

به "بزرگترین دریاچه های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین دریاچه های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید