آشنایی با سوغات بهبهان

به گزارش دوست بلاگ، بهبهان دارای سوغات فراوانی از جمله گل نرگس، عبا، ظروف مسی، نمد و چند کالای دیگر است که می توانید در سفر به این شهر آنها را تهیه کنید.

آشنایی با سوغات بهبهان
بهبهان یکی از شهرهای استان خوزستان است که در ناحیه جنوب غربی این استان به مساحتی در حدود 3195 کیلومترمربع قرار گرفته و دارای آب و هوای کوهپایه ای و نیمه بیابانی است. عمده جمعیت بهبهان را قوم لر تشکیل می دهد اما در کنار آن ها، اقوام فارس و عرب نیز در شهر زندگی می نمایند.

بهبهان یکی از شهرهای تاریخی ایران است که قدمت آن به هزاره دوم پیش از میلاد بازمی گردد. در بهبهان منطقه ها گردشگری فراوانی مانند روستای تنگ تاب، روستای خاییز و پشتگر وجود دارد. بعلاوه در سفر به این شهر می توانید از اماکن تاریخی فراوانی چون کاروانسرای خیرآباد، حمام بکان، آب انبارها، بازار قدیم، کتیبه تنگ سروک، آتشکده چهارطان و چندین اثر تاریخی دیگر تماشا کنید. بعلاوه از قدیم صنایع دستی فراوانی به وسیله مردم این دیار فراوری می شده است که می توانید در سفر خود به بهبهان آن ها را از بازارهای قدیمی شهر تهیه کنید و به عنوان سوغات با خود به شهرتان ببرید. در اینجا به 9 مورد از محبوب ترین سوغات بهبهان اشاره نموده ایم.

1. گل نرگسزادگاه اصلی گل نرگس در شهر بهبهان است و زیباترین و قدیمی ترین دشت گل نرگس در ایران متعلق به این خطه است. گل نرگس بهبهان در سال 1991 با شرکت در جشنواره گل هلند توانست رتبه نخست را به دست آورد.

2. عبا بافیعبا بافی یکی از آن صنایع دستی است که اصالت آن به ایران بر نمی گردد و به وسیله مهاجران وارد کشور ما شده است. با توجه به ورود اسلام به ایران و هم زبانی مردم جنوب کشور ما همسایگان عربی، این صنعت دستی در شهرهای جنوبی توسعه یافت و تا به امروز نیز ادامه دارد.

3. ساخت قلیاناستفاده از قلیان در فرهنگ قدیم استان های جنوبی ایران بسیار رواج داشته است، از همین رو هنرمندان این خطه نیز به ساختن قلیان های دست ساز روی آورده اند و کم کم قلیان به یکی از سوغات این شهر تبدیل شد و مسافران در سفر خود به این شهر اقدام به خرید قلیان های تزیینی می نمایند.

4. ظروف مسیمسگری از جمله صنایع دستی است که کارگاه های آن در تمام شهرهای ایران وجود دارد. اگر به بازار قدیم شهر بهبهان سری بزنید می توانید ظروف زیبای مسی را مشاهده کنید که در مدل های مختلف به وسیله استادکاران این صنعت ساخته می گردد و می تواند یک گزینه مناسب برای خرید سوغات به حساب آید.

5. نمدمالیقدیمی ترین روشی که ایرانیان با آن یک زیرانداز درست می کردند روش نمدمالی است، از نمدمالی برای درست کردن کلاه، لباس، چادر، زیرانداز و ... استفاده می نمایند. از آنجا که استان خوزستان دارای ایل های عشایری بزرگی است، پشم مرغوب در این منطقه به راحتی به دست می آید، و همین امر سبب توسعه نمدمالی در شهر بهبهان شده است و به عنوان سوغات این شهر به وسیله گردشگران خریداری می گردد.

6. گیوهگیوه دوزی در بهبهان قدمتی 200 ساله دارد و در مدل های مختلفی از جمله گیوه جتری، گیوه تخته لاستیکی و گیوه لته ای به صورت دست دوز به وسیله هنرمندان گیوه دوز این شهر دوخته می گردد.

7. ورشو سازیورشو سازی در بهبهان مانند سایر نقاط کشورمان رواج داشته است، در این شهر استادکاران، ظروف و کالاهای متفاوتی را با استفاده از هنر دست خود طراحی نموده و می سازند. خرید یک سماور یا یک سینی می تواند سوغاتی مناسبی از بهبهان باشد.

8. ظروف سفالیساخت ظروف سفالی در شهرهای مختلف استان از جمله شوش، اهواز و بهبهان صورت می گیرد. بهبهان نیز در میان این شهرها به ساخت ظروف سفالی زیبا معروف است.

9. لحاف دوزییکی از مشاغل دستی است که علاوه بر مردان، زنان نیز در آن فعالیت می نمایند. در اینجا انواع لحاف ها ازجمله لحاف مخصوص عروس، لحاف مخصوص سیسمونی، خوشخواب و انواع تشک به صورت دست دوز تهیه می گردد و می توان انتخاب مناسبی برای تهیه سوغات این شهر باشد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 12454

به "آشنایی با سوغات بهبهان" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با سوغات بهبهان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سوغات بهبهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید