گرمابه تاریخی حاج ملا محمد تقی قزوینی مرمت شد

به گزارش دوست بلاگ، به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی قزوین، محمد علی حضرتی در این باره اظهار کرد: حمام تاریخی حاج ملا محمد تقی از بناهای ارزشمند مربوط به دوره قاجار واقع در محدوده بافت تاریخی کهن شهر قزوین است که توسط حاج ملامحمد تقی قزوینی شهید ثالث بنا نهاده شده و علی رغم گذشت بیش از 170 سال از ساخت این بنا جزء معدود گرمابه هایی است که هنوز به شیوه سنتی اداره می شود.

گرمابه تاریخی حاج ملا محمد تقی قزوینی مرمت شد

حضرتی در خصوص فرایند بازسازی و مرمت این گرمابه تاریخی گفت: عملیات احیاء و باززنده سازی حمام قاجاری حاج ملا محمد تقی از اوایل تیرماه سال جاری با تخصیص اعتبارات استانی و نظارت کارشناسان مرمت و تیم فنی میراث فرهنگی آغاز و بخش هایی از این بنای تاریخی که در معرض آسیب جدی قرار داشت مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

وی، با اشاره به اقدامات ضروری صورت گرفته طی عملیات بازسازی و مرمت حمام حاج ملا محمد تقی افزود: بیشتر فضاهای این بنای تاریخی را اندود آهکی تشکیل داده که با مرور زمان دچار فرسودگی و ریزش شده و با اجرای عملیات مرمتی اندودهای فرسوده، رسمی بندی ها، طاق ها و گنبدها تراشیده شده و پس از بند کشی مجدد و انجام عملیات دانه گذاری و تعویض آجرهای پوسیده، بخش های مذکور مجددا با اندود آهک پوشیده شد و تعداد 8 عدد از نورگیرهای این بنا نیز بر اساس الگوهای سنتی بازسازی و مرمت شد.

گرمابه قاجاری حاج ملامحمد تقی در 11 مرداد سال 1384 با شماره 12600 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و با مساحتی در حدود 500 متر مربع در بافت تاریخی قزوین، خیابان مولوی پایین تر از مدرسه صالحیه واقع شده است.

این بنای تاریخی دارای فضاهای سنتی بوده و بزرگترین فضای مرکزی یا سربینه حمام از هر طرف به یک نیم هشتی منتهی می شود که فضای مرکزی و نیم هشتی ها دارای تزئینات رسمی بندی زیبایی هستند.

ایرانیرو: ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 3708

به "گرمابه تاریخی حاج ملا محمد تقی قزوینی مرمت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرمابه تاریخی حاج ملا محمد تقی قزوینی مرمت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید