نحوه نگهداری و کاشت گل محمدی در گلدان

به گزارش دوست بلاگ، بهترین نحوه کاشت گل محمدی در گلدان از طریق قلمه زدن و مناسبترین زمان کاشت برای کشت در باغچه یا گلدان، بهمن، اسفند و اوایل فروردین میباشد.

نحوه نگهداری و کاشت گل محمدی در گلدان

گل محمدی از گلهای بسیار زیبا، خوشبو و با خاصیت دارویی فراوان بوده، کاربرد اصلی این گیاه تهیه گلاب از آن میباشد. خاستگاه اصلی این گل ایران بوده، و غالبا در ارتفاعات مناطق خشک کشت می شود. از مزیتهای اصلی کشت گل محمدی در ایران، آفت نزدن گیاه در مناطق سرد و خشک است که نیاز به سم پاشی ندارد، از این رو کیفیت گل محمدی و گلاب گرفته شده از گلهای گیاه، در بهترینحالتش باقی می ماند .

کاشت گل محمدی در خانه و گلدان نیز بسیار رایج بوده، عطر و زیبایی بینظیر این گل فضایی دلنشین و عطرآگین را در منزل ایجاد میکند.

نحوه کاشت گل محمدی در گلدان

گل رز محمدی را می توان به روش های مختلفی ازجمله،خوابانیدن، پیوندزدن، قلمه زدن وازدیاد از طریق پاجوش تکثیر نمود. عمده ترین روش تکثیر این گل در فضای باز مانند مزرعه، باغچه، پارکها و فضای سبز، از طریق پاجوش های ریشه دار است. بدین ترتیب که پاجوشهای ریشه دار را از پایه مادری جدا نموده و پس از آماده سازی کاشته میشود.

برای کاشت گیاه در گلدان، همانند کاشت گل رز بهترین و مناسبترین روش ازدیاد، تکثیر از طریق قلمه زدن است. به ای منظور:

  • قلمه های گرفته شده را تا حدود 10-7/5 سانتیمتری خاک گلدان فرو برده، و خاک اطراف آن را با ملایمت فشار دهید.
  • سپس گلدانها را آبیاری نموده، در مکان محفوظی قرار دهید.
  • توصیه میشود روی گلدانها را با نایلون بی رنگی بپوشانید، طوری که رطوبت اطراف گیاه بیشتر شود.
  • قلمهها باید مرتب آبیاری شده و هرگز در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار نگیرند.
  • طی چند هفته قلمهها دارای ریشه شده و می توانند به گلدان های اصلی و دارای خاک مناسب منتقل گردند.
  • بهتر است، شاخه های جوان بعد از دومین یا سومین برگشان قطع شوند تا بدین ترتیب امکان منشعب شدن شاخه های جدید گیاه فراهم آید.

توجه داشته باشید بعد از کاشت باید بلافاصله آبیاری انجام شود . همچنین توصیه میشود، عملیات تکثیر در مرحله خواب و استراحت گیاه صورت گیرد

زمان کاشت گل رز محمدی

زمان مناسب برای کاشت این گل در مناطق گرمسیر و معتدل، زمستان و در مناطق سردسیرزمستان (در صورت عدم برف) و اوایل بهارمی باشد وبرای کاشت در باغچه و یا گلدان، بهمن واسفند ماه و اوایل بهار می باشد. در کل بهتر است گل محمدی را زمستان کاشت .

شرایط محیطی مورد نیاز

  • خاک: بهترین خاک برای کاشت گل رز محمدی خاک رسی شنی است، اگر چه انواع دیگر خاک ها هم مناسب این نوع گل سرخ هستند ولی خاک رس شنی با توجه به مواد معدنی آن برای این کار مناسب تر است.
  • آبیاری: نیاز آبی گیاه متوسط بوده، بسته به شرایط محیط هر 15 روز یکبار گیاه را به طور کامل آبیاری نمایید.
  • دما: درجه حرارت در حدود 20-15 درجه سانتی گراد برای غنچه دهی گل ضروری است. همچنین لازم به ذکر است، .اختلاف دمای 4-3 درجه سانتی گراد بین شب و روز، برای تشکیل جوانه گل بسیار مفید بوده و برای گل انگیزی، خواب زمستانه ضروری است .
  • نور: سایه اثر خوبی بر گلدهی گیاه ندارد. از این رو توصیه میشود گلدانهای خود را در محلهایی از خانه که در برابر تابش نور خورشید است قرار دهید.
  • کوددهی: گل رز محمدی نیازمند مواد غذایی و برنامه غذایی طولانی مدت می باشد.

گیاه شناسی گل محمدی

گل رز محمدی گیاهی چندساله از جنس رز و خانواده رزاسه است که دارای گل های زیبایی در رنگهای قرمز و صورتی وجود دارد. گل رز محمدی بیشتر به صورت درختچه ای بوده، دارای شاخه های گل دهنده تیغ دار، استوانه ای شکل، بدون شیار و دارای برگهای مرکب شانه ای که دارای 5-3 برگچه متقابل دندانه دار می باشد. رگبرگهای پشت برگ معین و بهم رفته، برگچه چرمی و بیضی شکل، نوک تیز به طول 5-3 سانتی متر، و روی برگها صاف و سبز و پشت آنها سبز کمرنگ و دمگبرگهایش خزی و نمدی است و با کرکهای غده ای پوشیده شده و تا انتهای جام گل کشیده شده است .

گلها به شکل صورتی خوشرنگ با 32 گلبرگ صورتی مشابه و یکدست که در اوائل صبح شروع به ظاهر شدن می نمایند. کاسبرگها به تعداد 5 عدد که حداقل سه تای آنها دارای زوائد بزرگی در لبه ها هستند. پرچم ها زرد رنگ به تعداد 100 عدد در ترکیب گل وجود دارند. میوه آن پس از ریزش گلبرگها گوشتی گرد و یا تخم مرغی به طول 5/1 سانتی متر که در داخل برجستگی کوزه ای شکل زیر گلبرگها قرار دارند .

قسمت مورد استفاده دارویی گل محمدی، گلبرگهای گیاه بوده، همچنین اسانس تهیه شده از این گل، یکی از عطرهای بسیار معروف می باشد که به طور وسیع در عطرسازی و سایر فراورده های آرایشی نظیر پودر دندان و انواع پمادها به عنوان خوشبو نماینده به کار می رود.

 
منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 7693

به "نحوه نگهداری و کاشت گل محمدی در گلدان" امتیاز دهید

47 کاربر به "نحوه نگهداری و کاشت گل محمدی در گلدان" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه نگهداری و کاشت گل محمدی در گلدان"

1 دیدگاه

رویا 14 اردیبهشت 1400

سلام لطفا فیلم کامل کاشت گل محمدی درگلدان را بگذارید وآیا الان که اردیبهشت میباشدمیشود گل محمدی در گلدان کاشت

پاسخ به رویا
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید