معرفی ویزای والدین کانادا و شرایط دریافت آن

به گزارش دوست بلاگ، یکی از مشکلاتی که در رابطه با زندگی در کشورهای خارجی به ویژه برای ما ایرانی ها وجود دارد مربوط به پیوندهای عاطفی و دوری از خانواده است. این موضوع به شکلی است که حتی بعضی افراد قید خارج شدن از ایران را به همین علت می زنند. اما راهکارهایی وجود دارد که به وسیله آن ها می توان این مشکل را حل کرد. تدبیر اداره مهاجرت کانادا برای این موضوع ارائه ویزا به والدین افرادی است که اقامت این کشور را داشته باشند. اما شرایط و الزامات ویزای والدین کانادا شامل چه مواردی می گردد؟

معرفی ویزای والدین کانادا و شرایط دریافت آن

اگر علاقمند به سفر با بهترین هزینه سفر به کانادا چقدر است هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

چه روش هایی برای همراه بردن والدین به کانادا وجود دارد؟

برای این که بتوانید والدین خود را به کشور کانادا ببرید باید اقدام به دریافت ویزا برای آن ها نمایید که انجام این کار از چند طریق ممکن است. یکی از این روش ها دریافت ویزای توریستی است اما با این نوع ویزا حداکثر شش ماه می توان در خاک کانادا ماند و بعد از این مدت باید از کانادا خارج شد که این زمان برای بودن در کنار فرزندان چندان کافی به نظر نمی رسد. اما خوشبختانه اداره مهاجرت کانادا روش دیگری تحت عنوان ویزای والدین یا سوپر ویزا را نیز در نظر گرفته که به وسیله آن به والدین افراد مقیم کانادا اجازه داده می گردد تا مدت طولانی تری در کانادا بمانند. هر کدام از روش های بردن والدین به کانادا دارای الزامات و شرایط مخصوص به خود است که در ادامه آنالیز خواهد شد.

سوپر ویزا یا ویزای والدین کانادا چیست؟

سوپر ویزای کانادا از سال 2012 توسط اداره مهاجرت این کشور به عنوان یکی از زیرمجموعه های ویزای توریستی ارائه شده و تحت عنوان ویزای والدین نیز شناخته می گردد. این ویزا فقط به والدین و پدربزرگ و مادربزرگ افرادی تعلق می گیرد که شهروند کانادا بوده یا اقامت دائم این کشور را داشته باشند. دارندگان این ویزا می توانند به مدت دو سال بدون احتیاج به تمدید ویزای خود در کشور کانادا بمانند.

حداکثر مدت اعتبار سوپر ویزای کانادا 10 سال یا یک ماه قبل از اتمام اعتبار پاسپورت متقاضی است.

علاوه بر این، دارندگان ویزای والدین کانادا این امکان را دارند که بدون محدودیت از کانادا خارج شده و مجددا به آن وارد شوند. با وجود این که سوپر ویزا گزینه جذابی برای بسیاری از والدین افراد مقیم یا شهروند کانادا محسوب می گردد اما همه والدین، واجد شرایط اخذ این ویزا نخواهند بود.

آنالیز شرایط دریافت ویزای والدین کانادا

همان طور که گفته شد نسبت خانوادگی با افراد مقیم یا شهروند کانادا شرط لازم برای اخذ سوپر ویزای کانادا بوده اما شرط کافی نیست. برای این که والدین یا پدر بزرگ و مادربزرگ یک شخص مقیم یا شهروند کانادا بتواند ویزای والدین را اخذ کند باید واجد شرایط معین شده باشد. واجد شرایط بودن برای سوپر ویزای کانادا احتیاج به موارد زیر دارد:

1- متقاضی باید پدر یا مادر یا پدربزرگ یا مادربزرگ یک شهروند یا مقیم دائم کانادا باشد

2- داشتن یک نامه امضا شده از فرزند یا نوه که در آن از شخص متقاضی برای حضور در کانادا دعوت شده است. این نامه شامل موارد زیر می گردد:

  • تعهد حمایت مالی از والدین در زمان حضور آن ها در کانادا
  • لیست و تعداد افراد خانواده شخص در کانادا
  • کپی مدارک مربوط به اقامت دائم یا شهروند بودن شخص در کانادا
  • اطلاعات مربوط به شرایط شغلی و مالی شخص در کانادا

3- داشتن بیمه درمانی از یک شرکت بیمه کانادایی که شامل موارد زیر باشد:

  • از زمان ورود برای حداقل یک سال معتبر باشد
  • حداقل مبلغ 100 هزار دلار را برای مراقبت های پزشکی، بستری شدن در بیمارستان و… پوشش دهد
  • داشتن مدرک مبنی بر پرداخت هزینه بیمه

علاوه بر این موارد باید:

  • درخواست خود را برای سوپرویزا از خارج کانادا ارسال کنید
  • مجاز به ورود به کانادا باشید
  • در صورت لزوم، معاینه پزشکی را انجام داده باشید
  • واجد بعضی شرایط خاص دیگر باشید

نکات مهم در خصوص دعوت نامه کانادا برای والدین

اولین نکته ای که باید در رابطه با نوشتن دعوت نامه به آن دقت داشته باشید این است که شما فقط در خصوص ورود والدین به کانادا مسئول نیستید بلکه در کل مدت حضور آن ها در کانادا مسئولیت حمایت مالی از آن ها را بر عهده خواهید داشت. بنابراین باید در نوشتن دعوت نامه صادقانه رفتار نموده و به تمامی تعهداتی که در دعوت نامه قید نموده اید پایبند باشید. دعوت نامه را باید برای شخص دعوت شده به کانادا ارسال کنید. در بعضی موارد ضروری است که نامه به صورت محضری آماده شده باشد. اطلاعات زیر در خصوص شخص دعوت شونده باید در دعوت نامه ذکر شده باشد:

  • نام و نام خانوادگی
  • تاریخ تولد
  • آدرس و شماره تلفن
  • نسبت
  • هدف از سفر
  • مدت زمانی که شخص دعوت شونده میخواهد در کانادا بماند
  • محل اقامت شخص دعوت شونده در کانادا، نحوه پرداخت هزینه های زندگی و زمان مورد نظر او برای خروج از کانادا

همچنین فرد دعوت کننده باید اطلاعات زیر را در خصوص خود در دعوت نامه ذکر کند:

  • نام و نام خانوادگی
  • تاریخ تولد
  • آدرس و شماره تلفن
  • عنوان شغلی
  • فتوکپی از مدرکی که شرایط شخص دعوت کننده را به عنوان شهروند یا مقیم دائم کانادا معین می نماید از جمله کارت شهروندی یا کارت اقامت دائم کانادا
  • اطلاعات مربوط به خانواده شخص دعوت کننده از جمله نام، تاریخ تولد و…
  • مجموع تعداد افرادی که در حال حاضر جزو خانوار شخص دعوت کننده در کانادا محسوب می شوند

تمکن مالی لازم برای اخذ ویزای والدین کانادا

شخصی که والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ خود را به کشور کانادا دعوت می نماید باید ثابت کند که آن ها دارای حداقل درآمد معین شده هستند. در جدول زیر حداقل درآمد ناخالص معین شده برای شخص دعوت کننده بر اساس تعداد اعضای خانوار او در کانادا معین شده است:

تعداد اعضای خانواده شخص در کاناداحداقل درآمد ناخالص معین شده
یک نفر (خود شخص دعوت کننده)24,949 دلار کانادا
دو نفر31,061 دلار کانادا
سه نفر38,185 دلار کانادا
چهار نفر46,362 دلار کانادا
پنج نفر52,583 دلار کانادا
شش نفر59,304 دلار کانادا
هفت نفر66,027 دلار کانادا
بالاتر از هفت نفر6,723 دلار کانادا به ازای هر نفر

برای این که ثابت کنید چنین درآمدی دارید باید مدارک لازم را ارائه نمایید. در ادامه بعضی از اسناد و مدارکی که می توان از آن ها برای اثبات تمکن مالی استفاده کرد آمده است:

  • برگه ارزیابی Notice of Assessment یا T4/T1 برای آخرین سال مالیاتی
  • بیمه اشتغال
  • گواهی اشتغال به کار شامل حقوق و تاریخ استخدام
  • فیش حقوقی
  • پرینت گردش حساب بانکی

نحوه درخواست ویزای والدین کانادا

مراحل کاری برای دریافت ویزای والدین کانادا تا حد زیادی مشابه سایر ویزاهای کانادا است. در تمام این مراحل صداقت و کامل بودن ارائه اطلاعات و مدارک را باید به عنوان یک اصل مهم مدنظر قرار داد.

آماده کردن مدارک مورد احتیاج

اولین کاری که در رابطه با درخواست سوپر ویزای کانادا باید انجام دهید آماده کردن مدارک مورد احتیاج خواهد بود. مهم ترین مدارک مورد احتیاج شامل موارد زیر می گردد:

  • دعوت نامه با شرایط گفته شده از سوی فرزند یا نوه در کانادا
  • مدارک اثبات کننده تمکن مالی شخص دعوت کننده
  • مدارک مبنی بر پرداخت هزینه بیمه پزشکی کانادا با شرایط یاد شده
  • مدارک مبنی بر انجام معاینه پزشکی در صورت لزوم

ارائه درخواست ویزا

نکته مهمی که در ارتباط با ارائه درخواست برای ویزای والدین کانادا باید مد نظر داشته باشید این است که حتما باید درخواست خود را از خارج کانادا ارائه دهید. ارائه درخواست می تواند به صورت آنلاین یا حضوری انجام گردد. برای ارائه درخواست به صورت حضوری می توانید فرم های مربوطه را تکمیل نموده و همراه با سایر اسناد و مدارک به سفارت کانادا مراجعه کنید. با توجه به عدم فعالیت سفارت کانادا در ایران برای درخواست حضوری باید به کشورهای همسایه سفر کنید. اما با توجه به این که امکان تکمیل فرم های درخواست سوپر ویزای کانادا به صورت آنلاین نیز وجود دارد احتیاجی به مراجعه حضوری برای ارائه درخواست نخواهید داشت.

از مزایای درخواست آنلاین سوپر ویزای کانادا می توان به عدم وجود هزینه تحویل مدارک، سریع تر بودن ثبت درخواست و امکان آنالیز و پردازش سریع تر درخواست اشاره داشت. ضمن این که در صورت احتیاج به مدارک بیشتر می توانید سریعا آن ها را به صورت آنلاین ارسال کنید. همچنین در صورت وجود نقص در پرونده، موارد ناقص به شما اعلام خواهد شد تا مجددا نسبت به تکمیل آن ها اقدام کنید. بدین شکل از بروز تاخیر در فرآیند اخذ ویزا جلوگیری خواهد شد.

انجام انگشت نگاری و بیومتریک

در بسیاری از موارد، شخص متقاضی ویزای والدین کانادا باید اقدام به انجام انگشت نگاری کند. بعد از پرداخت هزینه مربوط به بیومتریک و ارسال درخواست ویزا نامه ای برای شما ارسال خواهد شد که نشان می دهد باید انگشت نگاری را انجام دهید. در این نامه شرح داده شده که چطور و در کجا باید اقدامات مربوط به انگشت نگاری و بیومتریک را انجام دهید. دقت کنید که برای انجام این کار حداکثر 30 روز زمان خواهید داشت. اگر هزینه بیومتریک را از قبل پرداخت ننموده باشید نامه ای را دریافت خواهید کرد که در آن از شما خواسته شده تا این هزینه را بپردازید.

انتظار برای رسیدگی به درخواست ویزا

بعد از ارائه درخواست برای ویزای والدین باید مدت زمانی را منتظر بمانید تا کار آنالیز درخواست شما به انتها برسد. در صورتی که مدارک شما ناقص باشند ممکن است این موضوع منجر به رد شدن یا ارجاع درخواست گردد بنابراین در جمع آوری مدارک مورد احتیاج دقت زیادی را به خرج دهید. بر اساس شرایط ممکن است افسر پرونده از شما بخواهد که در یک جلسه مصاحبه حضور پیدا کنید. همچنین بر حسب مورد ممکن است از شما درخواست گردد تا معاینات پزشکی و گواهی سوءپیشینه ارائه کنید.

به طور معمول مواردی نظیر هدف متقاضی از سفر، شرایط مالی شخص دعوت کننده و شرایط مالی و سیاسی کشور شخص متقاضی ویزا مورد آنالیز دقیق قرار می گیرند. رسیدگی به پرونده سوپر ویزای کانادا به طور معمول چند هفته طول می کشد. بعد از انجام کلیه آنالیز ها تمامی مدارک شما از جمله پاسپورت به شما بازگردانده خواهد شد. در صورتی که درخواست شما مورد تایید قرار بگیرد ویزای شما در پاسپورت زده خواهد شد. اما در صورت رد شدن درخواست، یک نامه برای شما ارسال می گردد که در آن شرحاتی ارائه شده است.

ویزای توریستی کانادا برای والدین

سوپر ویزای کانادا بهترین روش برای بردن والدین به کانادا است اما اگر به هر دلیلی قادر به اخذ این نوع ویزا نیستید راه های دیگری نیز برای این کار وجود دارد. یکی از این روش ها اخذ ویزای توریستی کانادا برای والدین است که شیوه ای قابل دسترس و مناسب برای ایرانی ها محسوب می گردد. ویزای توریستی کانادا به افرادی داده می گردد که هدف آن ها از سفر به کانادا مواردی نظیر گردش و تفریح، ملاقات با خانواده و بیزنس است.

ویزای توریستی کانادا در دو نوع سینگل و مولتیپل موجود است. با داشتن ویزای توریستی سینگل کانادا تنها یک بار اجازه ورود و خروج به این کشور را خواهید داشت در صورتی که با داشتن ویزای مولتیپل محدودیتی در تعداد دفعات ورود و خروج ندارید. برای اخذ ویزای توریستی کانادا باید شخص متقاضی مدارک مورد احتیاج مانند پاسپورت، ترجمه شناسنامه، فرم اطلاعات فردی و خانوادگی تکمیل شده، مدارک مربوط به تمکن مالی و… را آماده کند.

یکی از مدارک مهم در این رابطه وجود یک دعوت نامه از یک شهروند یا مقیم دائم کانادا است. البته برخلاف سوپر ویزا وجود دعوت نامه برای دریافت ویزای توریستی الزامی نیست. اما وجود دعوت نامه تاثیر بسیار مثبتی را در بالا رفتن شانس متقاضی برای دریافت ویزا خواهد داشت. در دعوت نامه باید اطلاعاتی مانند معینات متقاضی، دلیل سفر، مدت زمان اقامت، آدرس، تلفن و… ذکر گردد. ضمن این که شخص دعوت کننده نیز باید بعضی مدارک مانند کارت شهروندی یا کارت اقامت کانادا را ارائه نماید.

بعد از کامل کردن مدارک باید نسبت به ارسال درخواست ویزا اقدام نمایید. ارسال درخواست ویزا می تواند به صورت آنلاین یا حضوری انجام گردد اما روش آنلاین بسیار آسان تر و بهتر خواهد بود. بعد از ارسال درخواست باید منتظر نتیجه آنالیز پرونده باشید. رسیدگی به پرونده در خصوص ویزای توریستی کانادا از چند هفته تا چند ماه به طول خواهد انجامید. در صورت کامل بودن مدارک، اثبات تمکن مالی و داشتن دعوت نامه شانس بسیار خوبی را برای دریافت ویزای توریستی کانادا خواهید داشت.

تفاوت سوپر ویزا و ویزای توریستی کانادا برای والدین

بدون شک مهم ترین تفاوت بین سوپر ویزا و ویزای توریستی والدین در مدت زمان مجاز برای اقامت در کانادا است. با داشتن ویزای توریستی کانادا فقط برای شش ماه امکان اقامت در کانادا را خواهید داشت در حالی که سوپر ویزای کانادا اجازه اقامت در این کشور را به مدت دو سال به شما خواهد داد. همچنین ویزای توریستی مولتیپل اعتبار پنج ساله دارد اما مدت اعتبار سوپر ویزا ده ساله است. از طرف دیگر برای دریافت ویزای توریستی احتیاجی به دعوت نامه ندارید در صورتی که یکی از الزامات اخذ سوپر ویزا برای والدین داشتن دعوت نامه از فرزندان یا نوه ها است.

انتخاب این که از چه روشی برای بردن والدین خود به کانادا بهره ببرید کاملا بستگی به شرایط خودتان دارد. اما نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که دریافت ویزای والدین کانادا دارای پیچیدگی ها و ریزه کاری های خاص خود بوده و بهتر است از خدمات تخصصی و مشاوره ای موسسات معتبر فعال در این زمینه استفاده نمایید.

منبع: نیلگام
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 2982

به "معرفی ویزای والدین کانادا و شرایط دریافت آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی ویزای والدین کانادا و شرایط دریافت آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید