مریخ نورد پشتکار ناسا زمین را به مقصد مریخ ترک کرد

به گزارش دوست بلاگ، مریخ نورد پشتکار طبق برنامه ریزی و بدون تأخیر زمین را با موفقیت به مقصد مریخ ترک کرد تا راه کاوش های گذشته مانند مریخ نورد کنجکاوی را برای جست وجوی حیات در مریخ ادامه دهد.

مریخ نورد پشتکار ناسا زمین را به مقصد مریخ ترک کرد

مریخ از نظر اقامت آینده انسان محیط مطلوب و در دسترسی به نظر می رسد و به همین علت تا کنون مأموریت های فضایی گوناگونی به سوی آن اجرا شده است. در تازه ترین اقدام، ناسا دقایقی پیش مریخ نورد پشتکار (Preseverance) را راهی این سیاره کرد تا امکان حیات را در آن آنالیز کند.

امروز در ساعت 7:50 منطقه زمانی شرقی (16:20 به وقت ایران) مریخ نورد پشتکار با موشک اطلس 5 راهی فضا شد تا پس از طی سفری 7 ماهه به مریخ برسد.

در این مأموریت، پشتکار ابزارهای تازه ای را با خود به مقصد مریخ حمل می نماید که به یافتن نشانه های حیات در مریخ به دانشمندان یاری خواهد نمود. این مریخ نورد برای این منظور به آزمایش سطح و جو مریخ می پردازد و مواد موجود در آن ها را آزمایش می نماید.

از دیگر وظایف این مریخ نورد می توان به آنالیز امکان فراوری اکسیژن از جو مریخ اشاره نمود. آزمایشی که برای اقامت انسانی در مریخ، نقشی کلیدی خواهد داشت.

  • همه آن چه باید درباره مریخ نورد پشتکار ناسا بدانیم

یکی از ابزارهایی که در این مأموریت به مریخ فرستاده می گردد یک هلیکوپتر مریخی است که می تواند تا 90 ثانیه در هر روز مریخی به پرواز درآید و داده ها را به وسیله مریخ نورد پشتکار به ماهواره ای در مدار مریخ و سپس به پایگاه زمینی انتقال دهد.

یکی از پژوهشگران آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در این زمینه گفت: روز خیلی بزرگی بود، خیلی شگفت زده ایم و افتخار می کنیم که کوشش های ما نتیجه داد. هرچند هنوز مراحل دیگری در این مأموریت داریم و باید امیدوار باشیم که به خوبی انجام گردد.

پس از قرارگیری در مدار پارکینگ و جدا شدن چهار موتور سوخت جامد و سپس در مرحله بعد جدایش تک موتور شتابدهنده RD-180، مجموعه پشتکار به یاری موتور پیشران آن Centaur، با موفقیت تصحیح مداری انجام داد و پس از قرارگیری در زاویه مناسب سفر بین سیاره ای خود به مریخ را شروع کرد.

مریخ نورد پشتکار در فوریه 2021 (بهمن 1399) به مریخ می رسد و فصل تازه ای را در کاوش های این سیاره شروع می نماید.

منبع: NASA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 6251

به "مریخ نورد پشتکار ناسا زمین را به مقصد مریخ ترک کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد پشتکار ناسا زمین را به مقصد مریخ ترک کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید