فرودگاه های خطرناک جهان برای فرود هواپیما کدامند؟

به گزارش دوست بلاگ، فرودگاه های خطرناک جهان به علت شرایط جوی و جغرافیایی شهر مقصد شرایط سخت و خطرناکی برای هواپیما، خلبان و مسافرانش ایجاد می نمایند.

فرودگاه های خطرناک جهان برای فرود هواپیما کدامند؟

سفر علاوه بر جذابیت های منحصربه فرد در هر حالتی با خطر توام است، حال اگر این سفر به وسیله هواپیما و در شرایط آب و هوایی و اقلیمی فوق العاده خطرناک باشد، این التهاب و ریسک به منتهای درجه خود می رسد؛ تصور کنید مسافر هواپیمایی هستید که قبل از نشستن بر باند فرودگاه مقصد باید از فراز انبوهی از دره های محصور در کوهستان های مه آلود در حین وزش شدید باد بگذرد! چه حسی به شما دست می دهد؟

در میان سخت ترین فرودگاه ها برای فرود آمدن در جهان آن هایی که مقصد مسافران کوهستان های آلپ و خیل عاشقان اسکی هستند، شرایط دشواری برای فرود هواپیما ها و خلبان هایشان ایجاد می نمایند؛ با این حال آیا می توان از جذابیت ها و دیدنی های کوهستانی کشورهای معروف اروپایی نظیر فرانسه، آلمان، ایتالیا، اتریش، سوئیس که کوه های مختلف سلسله جبال آلپ در آن ها واقع شده گذشت؟ نه. پس شرایط سخت اقلیمی و آب و هوایی مانع از آن نمی گردد تا مسافرانی که سفر هوایی به این منطقه ها را انتخاب می نمایند، از تصمیم خود صرف نظر نمایند.

در میان این مقاصد منطقه اینزبروک مقصد محبوبی برای اسکی بازانی است که خانه را به قصد این مکان رویایی در بخشی از کوه های آلپ واقع در اتریش ترک می نمایند. فقط یک مشکل وجود دارد، رسیدن به فرودگاه آن که از خطرناک ترین فرودگاه ها برای فرود هواپیما است!

شاید این توصیف چنین حال و هوایی را بهتر نشان دهد: کاپیتان روبرت کویمن خونسردانه ویدیوئی از لحظات فرود هواپیمای خود بر باند فرودگاه اینزبروک در اینستاگرامش منتشر نموده که شرایط سخت این منطقه برای پرواز هواپیما را نشان می دهد. دوربین که از اتاقک خلبان هواپیما، منظره ها روبرو را نشان می دهد، تعیین می نماید که هواپیما در شرایطی که مه سنگین دید خلبان را سخت نموده، باید از فراز قله های پنهان در مه گذشته و بر باند فرودگاه اینزبروک فرود بیاید!

فرودگاه اینزبروک به خاطر همین شرایط سخت در زمره خطرناک ترین فرودگاه ها برای فرود، یعنی در دسته سوم قرار می گیرد. در حالی که بیشتر فرودگاه های جهان در دسته اول، یعنی فرودگاه هایی که فرود در آن ها شرایط و ریسک خاصی را ایجاب نمی نماید، قرار می گیرند؛ تعداد دیگری از فرودگاه ها، در میانه و در دسته دوم، در جایی که اندکی ریسک و احتیاط برای فرود بر آن ها ضروری است، قرار می گیرند.

در فرودگاه های دسته سوم مانند اینزبروک شرایط و تمهیدات خاصی برای برخاستن، نزدیک شدن و نهایتا فرود هواپیما مدنظر قرار می گیرند. از جمله این ها شرایطی است که خلبان هواپیمایی مونارچ در نظری که برای ویدئوی روبرت کویمن در اینستاگرام گذاشت ذکر می نماید:

خلبانی که می خواهد به فرودگاه های خطرناکی نظیر اینزبروک مجوز پرواز پیدا کند، باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارد.

اول از همه با دستگاه های شبیه ساز شرایط واقعی را شبیه سازی می نماید، بعد از آن به صورت آزمایشی در معیت یک خلبان ارشد که آموزش او را بر عهده دارد، این جهت را پرواز می نماید و نهایتا در چند پرواز به عنوان خلبان رزو و جانشین (با یاری خلبان فرق می نماید) در این جهت پرواز تجربه کسب می نماید تا نهایتا بتواند صلاحیت پرواز مستقل به فرودگاه های چنین منطقه ها خطرناکی را کسب کند. دست آخر هر زمستان، خلبان ها تحت تمرینات مجدد دستگاه های شبیه ساز قرار می گیرند تا آمادگی شان حفظ و به روز گردد.

اما همه این سخت گیری ها چرا انجام می گردد؟ گذشته از شرایط سخت آب و هوایی که دید خلبان را در مصاف با کوه ها و دره ها سخت می نماید، تغییر جهت ناگهانی باد که اغلب توام با تغییر سرعت و قدرت وزش آن است، شرایط چالش برانگیزی را پیش روی خلبان می نهد که فائق شدن بر آن نیازمند مهارت و تجربه و قرار گرفتن قبلی در چنین شرایطی است.

اما اینزبروک تنها فرودگاه خطرناک جهان نیست! در ادامه شما را تعدادی از خطرناک ترین فرودگاه های جهان آشنا می کنیم:

فرودگاه شامبری فرانسه

باز هم آلپ و باز هم اسکی! تقریبا همان سناریوی اینزبروک، ولی این بار در همتای فرانسوی اش در منطقه اسکی شامبری. اینجا جایی است که اسکی بازان به چند تایی از ایده آل ترین پیست های جهان برای اسکی نظیر پارادیسکی دسترسی پیدا می نمایند. فرودگاه شامبری که به بدقلقی معروف است، از یک سو به منتها علیه جنوبی دریاچه بورژه فرانسه، عمیق ترین و یکی از بزرگ ترین دریاچه های این کشور و از سمت غرب و شرق خود به کوهستان های معروف این منطقه منتهی می گردد.

در اینجا نیز شرایط آب و هوایی و دشواری دید و وجود شرایط ناپایدار به خصوص در خصوص سرعت و جهت باد وقوع هر اتفاق ناگواری را محتمل می نماید! در چنین زمانی تصمیماتی که خلبان در لحظات آخر اقدام برای فرود می گیرد، سرنوشت فرود پیروز یا ناپیروز هواپیما را رقم می زند!

فرودگاه سایان سوئیس

گرچه معروفیت فرودگاه شهر سایان و مقدار مسافرانش به مقدار دو مورد قبلی نیست و فرودگاهی کوچک و کم رفت و آمدتر محسوب می گردد، با این حال مسافران این منطقه از شرایط آب و هوایی و جغرافیای فوق العاده خطرناک آن خبر می دهند.

در میان فرودگاه هایی که در میان کوه های آلپ واقع شده اند، این فرودگاه با بلندترین قله ها و بنابراین عمیق ترین دره های آن احاطه شده که حساسیت فوق العاده زیادی به لحظات خاتمهی پرواز و فرود روی باند می دهد؛ با این حال پاداش مسافران این فرودگاه دسترسی سریع به منطقه ها زیبای جنوب غربی سوئیس نظیر منطقه وربیه است.

فرودگاه سالزبورگ اتریش

خب در این لیست اتریش نماینده دیگری هم دارد! فرودگاه شهر سالزبورگ دسترسی علاقه مندان اسکی به منطقه ها معروفی نظیر اوبرتارن و شلادمینگ را فراهم می نماید. با این حال در اینجا نیز کوه های آلپ هستند که سدی در برابر عاشق و معشوق می شوند!

فرودگاه کورشول فرانسه

فرودگاه کوچکی در کمپ معروفی با نام کمپ کورشول و در قسمت فرانسوی کوهستان های آلپ قرار گرفته و باند کوچک آن علاوه بر شرایط سخت آب و هوایی و اقلیمی، مزید بر دلیل شده تا عملا هواپیما های تجاری و جت های شخصی اجازه فرود بر آن را نداشته باشند و فرود تنها برای هواپیماهایی با موتورهای بهره مند از توربین های گازی مقدور است؛ انرژی حاصل از این توربین ها هواپیما را قادر می سازد که با کشش و قدرت بیشتری روی زمین و هوا مانور دهد.

در خاتمه توجه شما را به ویدیوی فرود هواپیما در یک منطقه کوهستانی و برفی که مهارت خلبان منجر به فرود پیروزیت آمیز هواپیما بر باند فرودگاه می گردد، جلب می کنیم. پنج دقیقه خاتمهی این ویدیو را از دست ندهید!

برای خرید بلیط هواپیما همواره می توانید به وسیله موتور جستجوی پرواز خبرنگاران، بلیط مقرون به صرفه هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر بخرید.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 13100

به "فرودگاه های خطرناک جهان برای فرود هواپیما کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرودگاه های خطرناک جهان برای فرود هواپیما کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید