ملاقات با میهمانان شمالی در میقان

به گزارش دوست بلاگ، هر ساله با تغییر شرایط آب وهوایی شاهد کوچ پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک هستیم و، با توجه به شرایط اقلیمی، مهاجرت پرندگان به این منطقه تا دی ماه نیز ادامه دارد.

ملاقات با میهمانان شمالی در میقان

خبرنگاران - مهدیه صالحی: تالاب میقان از ویژگی های بوم شناسی خاصی برخوردار است و این روزها صحنه هایی از حضور دسته های کوچک و بزرگ گونه های مختلف پرندگان زیبا و کم نظیر در این تالاب دیده می گردد. این تالاب در 15 کیلومتری شمال شرق اراک و در زمره 105 منطقه مهم برای پرندگان کشور و مهاجر محسوب می گردد که در مرتفع ترین شوره زارهای ایران قرار گرفته و میانگین ارتفاع آن از سطح دریا به 1700 متر می رسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این باره می گوید: حفظ تالاب میقان اراک به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان مهاجر، از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه این زیستگاه آبی به یکی از کانون های اقامت موقت در عرصه مهاجرت پرندگان کشور تبدیل شده و می تواند با تکمیل زیرساخت ها یکی از سایت های مناسب پرنده نگری کشورمان باشد.

  • زمستان گذرانی در میقان

رضا میرزایی می افزاید: در امسال بیش از 500 قطعه فلامینگو، هزاران درنای خاکستری و گونه های مختلف دیگر از نقاط شمالی کره زمین برای زمستان گذرانی وارد تالاب بی نظیر میقان شده اند. وی می افزاید: این در حالی است که سال گذشته حدود 25 هزار پرنده از جمله درنای خاکستری، فلامینگو، غاز خاکستری، انواع مرغابی ها و... تالاب میقان را به صورت موقت برای زیست خود انتخاب کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار می نماید: تالاب میقان در میان تالاب های کشور شرایط مناسبی دارد و تنها تالابی است که در عرض های مرکزی کشور واقع شده است و شرایط زیستگاهی خاص آن باعث شده پرندگان بی شماری به ویژه درنای خاکستری هر ساله این تالاب را برای زیست موقت خود انتخاب نمایند.

  • حال خوش تالاب

وی ادامه می دهد: تالاب میقان با بارندگی های خوب اخیر حدود 110 میلیون متر مکعب و به طور تقریباً صددرصدی آبگیری شد و از این بابت از تراز 40 ساله خود هم عبور کرد. این درحالی است که آب های سطحی 5 شهر استان نیز به سمت تالاب میقان راهنمایی می گردد. میرزایی ادامه می دهد: از سوی دیگر تالاب میقان ویژگی ها و خصوصیات منحصربه فردی برای شهر اراک دارد که این خصوصیات می تواند هم به فرصتی مناسب تبدیل گردد و هم اینکه تهدیدی جدی برای مردم اراک باشد.

وی به موضوع تهدید و خطرات این تالاب اشاره می نماید و می گوید: تهدید از این نظر که اگر اصول زیست محیطی، حقابه و ... این منطقه رعایت نگردد تالاب خشک و به یکی از کانون های بزرگ ریزگرد برای شهر اراک تبدیل خواهد شد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان می نماید: از منظر دیگر، این تالاب بی نظیر و ارزشمند فرصتی گران بهاست که در صورت رفتار درست و حفظ تالاب می تواند برای اراک و مردمان آن مفید باشد.

  • جاذبه ای برای گردشگران

میرزایی تأکید می نماید: این تالاب می تواند به یکی از سایت های بزرگ پرنده نگری تبدیل گردد و سالانه گردشگران و دوستداران طبیعت را به طرف خود بکشاند. این در حالی است که در سال های گذشته تجهیزات مورد احتیاج برای سایت خریداری و اطراف آن نیز فنس کشی شده است. همچنین حفظ تالاب علاوه بر اینکه از ایجاد ریزگردها جلوگیری می نماید نقش مهمی در تلطیف هوای اطراف دریاچه و شهر اراک و پایداری کشاورزی دارد.

وی با تأکید بر اینکه بر اساس اصل 50 قانون اساسی همه مردم در حفظ محیط زیست مشارکت دارند، می افزاید: با توجه به اهمیت این تالاب، سازمان حفاظت محیط زیست استان همه کوشش خود را برای حفاظت از این منطقه به کار گرفته است و دست مردم را برای مشارکت در این موضوع خطیر می فشارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار می نماید: خوشبختانه دوستداران طبیعت و سازمان های مردم نهاد مرتبط در استان مرکزی و به ویژه شهر اراک، نسبت به کشور بیشتر هستند، چراکه در سفر رئیس جمهوری به استان دومین دغدغه مردم بعد از موضوع اشتغال و اقتصاد مسائل زیست محیطی بود و این مهم باعث شد توجه ویژه ای از طرف مردم و جوامع محلی تالاب برای حفظ محیط زیست این منطقه صورت گیرد.

میرزایی اضافه می نماید: با توجه به اهمیت این تالاب بی نظیر، همه کوشش خود را به کار گرفته ایم و شرایط را به سمتی پیش می بریم که بتوانیم سایت تالاب میقان اراک را که در بین 45 تالاب کشور مطرح است به ثبت برسانیم تا این تالاب در زمره تالاب های بین المللی قرار گیرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 1945

به "ملاقات با میهمانان شمالی در میقان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاقات با میهمانان شمالی در میقان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید