داستان مصرف ویتامین d و ابتلا به کرونا چیست؟

به گزارش دوست بلاگ، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص نحوه مصرف ویتامین D گفت: وزارت بهداشت بر اساس بخشنامه ها و پروتکل هایی که در شبکه های بهداشتی و درمانی در حال اجراست توصیه به مصرف یک عدد قرص 50 هزار واحدی ویتامین D به صورت ماهانه نموده است که برای گروه سنی 2 تا 12 سال به مصرف هر دو ماه یک عدد قرص 50 هزار واحدی ویتامین D توصیه شده است.

داستان مصرف ویتامین d و ابتلا به کرونا چیست؟

به گزارش فرادید، دریافت کافی انواع ریزمغذی ها مانند ویتامین ها، املاح معدنی و دریافت کافی منابع پروتئینی به بهبود عملکرد سیستم ایمنی یاری می نماید که هر چقدر تغذیه مناسب تر باشد مقاومت بدن در مقابل بیماری کرونا و عملکرد سیستم ایمنی بهتر خواهد بود.

کدام ویتامین ها به تقویت سیستم ایمنی یاری می نمایند؟

یک سیستم ایمنی سالم به ترکیبی متعادل از ویتامین ها و مواد معدنی و بعلاوه الگوی متناسب خواب و ورزش منظم احتیاج دارد و توصیه می گردد به جز در بعضی موارد استثنا، بهتر است ویتامین ها و مواد معدنی را از غذا های خود به جای قرص های مکمل دریافت کنید.

در ادامه نکاتی برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج برای تقویت سیستم ایمنی بدن به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان بهداشت کلیولند بیان می گردد:

*ویتامین C: بیشتر افراد در خصوص اهمیت نقش مصرف ویتامین C. در تقویت سیستم ایمنی بدن می دانند، اما منابع این ویتامین حیاتی را به جز مرکباتی مانند پرتقال نمی شناسند. سبزیجاتی با برگ های سبز مانند اسفناج و بعلاوه کلم، فلفل دلمه ای، جوانه بروکسل، توت فرنگی و پاپایا هم منابع بسیار خوبی برای این ویتامین هستند. در حقیقت، ویتامین C. در غذا های زیادی وجود دارد و بیشتر افراد با مصرف آن ها احتیاجی به مصرف مکمل ها نداشته باشند، مگر اینکه پزشک توصیه نموده باشد.

*ویتامین E: این ویتامین هم مانند ویتامین C. یک آنتی اکسیدان قوی است که به بدن یاری می نماید تا از عفونت ها جلوگیری کند. بادام، بادام زمینی، فندق و تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین E. هستند. بعلاوه اسفناج و کلم بروکلی هم منبعی برای این ویتامین محسوب می شوند. ویتامین E. برای حدود 200 واکنش بیوشیمیایی بدن ضروری است، از این رو برای عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار حائز اهمیت است. بعلاوه مصرف غذا های سرشار از ویتامین B. 6 شامل موز، سینه مرغ کم چرب، ماهی های آب سرد مانند تن ماهی، سیب زمینی پخته شده و نخود هم در کنار ویتامین E. توصیه می گردد.

*ویتامین A: برای دریافت این ویتامین باید به سراغ مواد غذایی رنگارنگ بروید. غذا هایی که دارای ترکیبات رنگارنگی به نام کاروتنوئید هستند شامل هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل طالبی و کدو حلوایی بوده و بدن کاروتنوئید آن ها را به ویتامین A. تبدیل می نماید. این مواد غذایی یک خاصیت آنتی اکسیدانی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت دارند.

*ویتامین D: همان طور که بهتر است بیشتر ویتامین های خود را از مواد غذایی دریافت کنید، اما ویتامین D. ممکن است از این قاعده مستثنا باشد. شما می توانید اندازه مصرف خود را به وسیله غذا هایی مانند ماهی های چرب از جمله قزل آلا، ماهی خال خالی، ماهی تن و ساردین و غذا های غنی شده مانند شیر، آب پرتقال و غلات افزایش دهید. بسیاری از افراد به سختی قادر به جذب ویتامین D. از مواد غذایی هستند، بنابراین اگر کمبود ویتامین D. دارید، در خصوص مصرف مکمل های این ویتامین با پزشک خود مشورت کنید.

*فولات/فولیک اسید: فولات فرم طبیعی این ماده معدنی بوده و اسید فولیک فرم مصنوعی آن است که به علت فواید سلامتی آن اغلب به غذا ها اضافه می گردد. برای دریافت فولات بیشتر و به طور مرتب لوبیا و نخود فرنگی و بعلاوه سبزیجات دارای برگ های سبز را به بشقاب غذایی خود اضافه کنید.

بعلاوه بعضی از مواد غذایی غنی شده با فولیک اسید از جمله نان های غنی شده، پاستا، برنج و سایر محصولات غلات 100 درصد سبوس در بازار موجود است که می توانید با چک کردن برچسب های روی این محصولات از غنی بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.

*آهن: آهن که در جابجایی اکسیژن در سراسر بدن نقش مهمی دارد، به شکل های مختلفی وجود دارد. بدن می تواند به راحتی آهن هِم را که در گوشت بدون چربی مرغ و بوقلمون وجود دارد جذب کند. بعلاوه غذا های دریایی هم سرشار از آهن هستند. شکل دیگری از آهن در لوبیا، کلم بروکلی و کلم هم وجود دارد که البته جذب آن برای بدن سخت تر، ولی ممکن است.

*سلنیوم: سلنیوم تاثیر به سزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن به خصوص در کاهش سرعت واکنش بیش از حد بدن به بعضی از انواع تهاجمی سرطان دارد. سیر، کلم بروکلی، ماهی ساردین، تن ماهی، آجیل برزیلی و جو از منابع مهم سلنیوم به تعداد می فرایند.

*روی: روی در مرغ و گوشت قرمز بدون چربی، لوبیای پخته شده، ماست و نخود فرنگی وجود دارد. روی باعث کند شدن پاسخ ایمنی و کنترل التهاب در بدن می گردد.

بعلاوه پزشکان توصیه نموده اند در صورت عدم دسترسی به بعضی از مواد غذایی می توانید از نوع منجمد آن ها بهره ببرید و نگرانی از بابت این نوع مواد غذایی نداشته باشید.

داستان ویتامین D و ابتلا به کرونا چیست؟

ویتامین D یا ویتامین آفتاب، یک ویتامین محلول در چربی است که به وسیله تنظیم هوموستاز کلسیم و فسفات نقش مهمی در متابولیسم استخوان ایفا می نماید. تحقیقات نشان می دهد، ممکن است این ویتامین در تنظیم سیستم ایمنی هم نقش مهمی داشته باشد، اندازه انسولین خون را تنظیم می نماید و موجب کنترل دیابت می گردد، عملکرد ریه ها و سلامت قلبی و عروقی را حمایت می نماید و بر روی ژن هایی که در رشد سرطان نقش دارند، اثر می گذارد.

ویتامین D. در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به وسیله بدن فراوری می گردد، اما در بعضی مواد خوراکی همانند ماهی روغنی، تخم مرغ، لبنیات و مواد غذایی غنی شده هم یافت می گردد.

حالا سازمان بهداشت جهانی در یافته های خود هشدار می دهد که کمبود این ویتامین ممکن است خطر عفونت کرونا ویروس نو را افزایش دهد، اما از سویی دیگر از مردم می خواهد از مصرف خودسرانه این ویتامین بپرهیزند.

سویه نو کروناویروس که اکنون کووید-19 نام دارد و از ووهان چین سرچشمه گرفته، باعث ایجاد مسائل بهداشتی و تنفسی و در بعضی موارد مرگ بیمار می گردد. کارشناسان می گویند کروناویروس یک بیماری عفونت تنفسی است و علائمی شبیه به آنفلوآنزا یا سرماخوردگی دارد. ممکن است تعجب کنید که چگونه این مسئله با کمبود ویتامین D. مرتبط است.

مطالعات مشاهده ای گذشته و اخیر، رابطه بین عفونت های دستگاه تنفسی مانند برونشیت یا سرماخوردگی و کمبود ویتامین D. را نشان داده است. ویتامین D. گذشته از سالم و قوی نگه داشتن استخوان ها، تقویت سیستم ایمنی بدن را هم برعهده دارد. یک سیستم ایمنی قوی می تواند با اثر بخشی بیشتر با باکتری ها و ویروس های بیماری زا مبارزه کند.

مطالعات نشان می دهد که ویتامین D. به طور مستقیم با سلول های مسئول مبارزه با عفونت در تعامل است. به همین علت محققان نتیجه می گیرند که کمبود ویتامین D. می تواند خطر ابتلا به عفونت ویروس را افزایش دهد.

با این حال سازمان بهداشت جهانی هشدار می دهد که مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین D. در مدت طولانی می تواند باعث تجمع کلسیم در بدن و منجر به هیپرکلسمی گردد، شرایطی که می تواند استخوان ها را تضعیف کند و به قلب و کلیه ها آسیب برساند.

اندازه مناسب ویتامین دی در بدن بین 50 تا 70 است

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: فرارو
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 11393

به "داستان مصرف ویتامین d و ابتلا به کرونا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان مصرف ویتامین d و ابتلا به کرونا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید