جونو دنیا یخی نزدیک مشتری را با برترین کیفیت نظاره کرد

به گزارش دوست بلاگ، قمر یخی اروپا که یکی از گزینه های احتمالی برای پشتیبانی از حیات فرازمینی محسوب می گردد، طی گذر نزدیک فضاپیمای جونو با نمایی واضح به تصویر کشیده شد.

جونو دنیا یخی نزدیک مشتری را با برترین کیفیت نظاره کرد

کاوشگر جونو (Juno) پنج شنبه 29 سپتامبر (7 مهر) گذر نزدیک خود را از کنار قمر یخی اروپا (Europa) انجام داد و پس از سفر فضاپیمای گالیله (Galileo) در 22 سال پیش، برترین نما را از اقیانوس های این دنیا دارای اقیانوس های زیرسطحی ثبت کرد.

این پرواز جونو که در ارتفاع 352 کیلومتری قمر اروپا و طی 2 ساعت انجام شد، یکی از نزدیک ترین گذرها از کنار این دنیا یخی محسوب می گردد. پیش از این در 3 ژانویه 2000 (13 دی 1378) فضاپیمای گالیله پیروز به ثبت تصاویر مشابهی شده بود.

در تصاویر تازه، عوارض ناهموار اروپا، به خوبی دیده می شوند. از جمله بخش هایی که باعث تشکیل سایه شده اند و در عین حال خط الرأس های روشن و تاریک و خطوط منحنی در سرتاسر این قمر به چشم می خورند.

گودال مستطیلی قرار گرفته در پایین تصویر هم احتمالا اثر بر جای مانده از یک دهانه برخوردی است. در حالی که داده های زمین شناختی از این گذر همچنان در حال دریافت است، مقامات ناسا اعلام کردند که این نگاه بی نظیر جونو به اروپا، بینش ارزشمندی برای مأموریت اروپا کلیپر (Europa Clipper) محسوب می گردد که حدود دو سال بعد به فضا پرتاب خواهد شد.

اروپا کلیپر که در دهه 2030 میلادی به قمر اروپا می رسد، اتمسفر، سطح و فضای داخلی آن را مطالعه خواهد نمود. هدف علمی اصلی این کاوشگر تشخیص مکان هایی زیر سطح این قمر با قابلیت پشتیبانی از حیات است.

به عنوان ششمین قمر بزرگ منظومه شمسی، اروپا از نظر مقدار شبیه به زمین است اما تاریخچه پیدایش و تکامل بسیار متفاوتی دارد. این قمر از یک پوسته یخی که یک اقیانوس را پوشانده، تشکیل شده است و دانشمندان فکر می نمایند که چنین محیطی می تواند مانند زمین از حیات پشتیبانی کند.

در طول پرواز جونو بر فراز اروپا، تصاویر با کیفیت بالا تا 1 کیلومتر به ازای هر پیکسل ثبت شد و علاوه بر این اطلاعاتی هم از محیط این قمر، جو، سطح و محیط داخلی آن به دست آمد.

کندی هنسن (Candy Hansen) پژوهشگر جونو و سرپرست برنامه ریزی دوربین جونوکم درباره نتایج این اطلاعات گفت: تیم علمی آنالیز خواهد نمود که آیا سطح اروپا در طول دو دهه تغییر نموده است؟

داد ه های ابزار رادیومتر مایکروویو جونو می تواند به ویژه برای مأموریت های آینده مانند کلیپر اهمیت داشته باشد تا منطقه ها بالقوه قابل سکونت و دارای آب مایع را زیر سطح یخی بزرگ اروپا کشف کند.

هدف اصلی این گذر اما تغییر اندک راستا جونو بود به طوری که اکنون در یک مدار منفرد اطراف مشتری قرار گرفته است که 38 روز زمینی طول می کشد. این در حالی است که مدار قبلی کاوشگر 43 روزه بود.

اگر این کاوشگر بتواند از محیط رادیواکتیو شدید در کمربند تشعشعی نزدیک مشتری جان سالم به در ببرد، انتظار می رود که در سال های 2023 و 2024 گذرهای نزدیکی هم از کنار قمر آتشفشانی مشتری یعنی آیو (Io) داشته باشد.

عکس ها: نگاه جونو به قمر اروپا سیاره مشتری

Credit: NASA/JPL-Caltech/SWRI/MSSS

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 مهر 1401 بروزرسانی: 9 مهر 1401 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 15473

به "جونو دنیا یخی نزدیک مشتری را با برترین کیفیت نظاره کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جونو دنیا یخی نزدیک مشتری را با برترین کیفیت نظاره کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید