تاکید معترضان صربستان بر استعفای رئیس جمهور

به گزارش دوست بلاگ، هزاران نفر از معترضان صرب در پنجمین شب متوالی از اعتراضات خود، با برگزاری تظاهرات در مقابل ساختمان مجلس در بلگراد خواهان استعفای رئیس جمهور کشور خود شدند.

تاکید معترضان صربستان بر استعفای رئیس جمهور

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، هزاران نفر از مردم صربستان در پنجمین شب پیاپی از اعتراضات خود با زدن ماسک، مقابل مجلس کشور خود تظاهرات برپا کردند و خواهان استعفای الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان شدند.

خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش کرد، معترضان صرب که اغلب آنها را دختران و پسران جوان تشکیل می دادند، در اعتراض به سیاست های دولت خود در خیابان های بلگراد تظاهرات برپا کردند.

تظاهرات های خشن در خیابان های بلگراد از روز سه شنبه در اعتراض به تشدید محدودیت های قرنطینه ای مرتبط با کرونا شروع شد و سپس با اعتراض به سیاست های دولت ادامه داشته است و معترضان خواهان استعفای ووچیچ هستند.

استفان راجینوویچ یکی از معترضان در مورد انگیزه شرکت در تظاهرات های اعتراضی علیه دولت ووچیچ گفت: ما امیدواریم که مقامات صدای ما را بشنوند. ما می خواهیم که مسئولان دست از دروغگویی بردارند و می خواهیم که تمامی حقایق مربوط به شیوع بیماری همه گیر کروناویروس را بدانیم.

طبق این گزارش، علاوه بر بلگراد، راهپیمایی های اعتراضی آرامی نیز در شهرهای نووی ساد، زرنجانین، چاچاک و نیس برگزار گردید.

اواخر روز آدینه هفته گذشته، در درگیری نیروهای امنیتی با معترضان در پایتخت صربستان، 14 نیروی پلیس زخمی و 71 نفر نیز بازداشت شدند.

منتقدان می گویند که تصمیمات دولت در صدور مجوز برای برگزاری مسابقات فوتبال، مراسمات مذهبی، مهمانی ها و دورهمی های خصوصی در ماه می (خردادماه) و برگزاری انتخابات مجلسی در تاریخ 21 ژوئن (اول تیرماه) موجب افزایش تعداد مبتلایان به کروناویروس در صربستان شده است.

با اینحال، ووچیچ ضمن رد تمامی ادعاهای مربوط به نقش دولت وی در تسریع شیوع کرونا در صربستان، اعتراضات در این کشور را احمقانه توصیف نموده است.

صربستان با هفت میلیون جمعیت تا به امروز 18 هزار و 73 مورد ابتلا به کرونا و 382 مورد فوت مربوط به این ویروس را ثبت نموده است.

صربستان اولین کشور اروپایی محسوب می گردد که از زمان اعلام همه گیری ویروس کووید-19، انتخابات مجلسی برگزار کرد. شماری از احزاب مخالف در اعتراض به کنترل ووچیچ بر رسانه ها، انتخابات را تحریم کردند اما رئیس جمهور صربستان تمامی این اتهامات را رد نموده است.

از طرف دیگر، گوران وسیک، معاون شهردار شهر بلگراد، بعد از چهارمین شب پیاپی اعتراضات در این شهر، خسارت های وارد شده به بلگراد را در دو شب اول ناآرامی ها، 1.1 میلیون دلار (حدود یک میلیون یورو) بر آورد کرد.

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان روز سه شنبه هفته گذشته از وضع مجدد محدودیت هایی به منظور پیش گیری از همه گیری ویروس کرونا در این کشور اطلاع داد و توضیح داد که قوانین جدید منع آمد و شد از روز آدینه هفته جاری اجرا خواهد شد و در تعطیلات آخر هفته (شنبه و یکشنبه) نیز ادامه خواهد داشت.

درگیری ها برای اولین بار روز سه شنبه بعد از آن در پایتخت صربستان شروع شد که ووچیچ قبل از آنکه کشورش را به مقصد فرانسه ترک کند، تأکید کرد که به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کووید-19، مجدداً محدودیت های مربوط به قرنطینه را وضع خواهد نمود.

ووچیچ بعد از اولین شب اعتراضات، تندروهای راستگرا را مقصر خشونت در پایتخت صربستان دانست و بدون هرگونه شفاف سازی، سرویس های امنیتی خارجی را به اعمال نفوذ در اعتراضات صربستان متهم کرد و بعد از چهارمین شب متوالی اعتراضات، ضمن آنکه اعتراضات را بعنوان تروریسم محض محکوم کرد، هشدار داد که تروریست ها را بازداشت و مجازات خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 6042

به "تاکید معترضان صربستان بر استعفای رئیس جمهور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید معترضان صربستان بر استعفای رئیس جمهور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید