تالاب امیرکلایه شهر لاهیجان گیلان

به گزارش دوست بلاگ، امیرکلایه یک تالاب بین المللی بوده که در استان گیلان واقع شده است. امیر کلایه 1230 هکتار وسعت و حدود 85 متر عمق دارد. این تالاب دارای آب شیرین بوده و به همین علت نیز در سطح دنیا دارای معروفیت و با سایر تالاب های گیلان فرق دارد. تالاب امیر کلایه در یک کیلومتری دریا قرار گرفته است. این تالاب زیستگاه مناسبی برای گونه های مختلف گیاهی و جانوری می باشد.

تالاب امیرکلایه شهر لاهیجان گیلان

تالاب امیرکلایه شهر لاهیجان

تالاب امیرکلایه

پسته دریایی گونه ای از گیاهانی زیباست که در تالاب امیرکلایه رشد می نماید. ثعله به اقلی نام محلی این گیاه می باشد که محصول آن گیاه لاله تالابی است. ثعله به اقلی دارای کلاهک و دانه های کوچک سبز است که خواص دارویی نیز داشته و در طب سنتی از آن استفاده می گردد. دیگر گونه گیاهی تالاب امیرکلایه گل های نیلوفر آبی سفیدی می باشند که دارای جذابیت و زیبایی خاصی هستند. تالاب امیرکلایه در فصل زمستان میزبان هزاران پرنده مهاجر و محل زندگی 11 نوع ماهی می باشد.

جاهای تماشای لاهیجان

تاریخچه تالاب امیر کلایه

تالاب بین المللی امیرکلایه به خاطر واقع شدن در روستای امیرکلایه به ایت نام نامگذاری شده است. فاصله تالاب امیر کلایه تا لاهیجان در 46 کیلومتری شمال شهر لاهیجان و شهرهای لنگرود و بندر کیاشهر واقع در استان گیلان واقع شده است که با بلیط رشت نیز می توانید خود را به این استان برسانید. زیست بوم امیر کلایه در سال 1354 در کنوانسیون رامسر به علت شگفتی ها و ویژگی های خاصی که دارد، با نام تالاب امیرکلایه در لیست تالاب های بین المللی قرارگرفت. این تالاب یک محیط طبیعی برای زندگی آبزیان و پناهگاهی نیز برای حیات وحش بوده و تحت نظارت سازمان محیط زیست ایران واقع شده است.

برترین زمان سفر به تالاب امیر کلایه

سفر به گیلان و تماشا جاذبه ها و طبیعت زیبایش در هر فصلی مناسب است. بنابراین بادید از تالاب امیر کلایه نیز در هر زمانی از سال مناسب بوده و در هر فصل شاهد گونه های گوناگونی از گیاهان و پرندگان آن فصل هستید. البته در نظر داشته باشید که برای سرگرمی و پیک نیک در تالاب امیرکلایه از اوایل اردیبهشت تا اواسط مرداد ماه زمان بسیار خوبی می باشد.

رفتن به تالاب امیرکلایه لاهیجان

سرگرمیات تالاب امیر کلایه

  • قایق سواری
  • ماهیگیری
  • گردش در طبیعت
  • پیک نیک با خانواده

زندگی جانوری منطقه امیر کلایه

خزندگان تالاب امیرکلایه

در تالاب امیر کلایه گونه های مختلفی از خزندگان مانند مارهای آبی و لوس مار زندگی می نمایند. علاوه بر آن نیز چند گونه سوسمار هم در اطراف تالاب امیرکلایه زندگی می نمایند. که مطالعاتی روی آنها انجام نشده است.

دوزیستان تالاب امیر کلایه

سه نوع مختلف از قورباغه های دنیا در تالاب امیر کلایه می زیستند. این نوع قورباغه ها عبارتند از Rana یا قورباغه سبز و Hyla Arborea یا قورباغه درختی. علاوه بر آن لاکپشت های پشت برکه ای و لاکپشت پشت خزری نیز در این تالاب زندگی می نمایند.

پستانداران تالاب امیر کلایه

طبق مشاهداتی که در امیرکلایه اجرا شده، گونه هایی از شغال، سمور آبی، گربه جنگلی و تشی نیز مشاهده شده اند.

آبزیان تالاب امیر کلایه

چندین گونه مختلف آبزی در تالاب امیر کلایه زندگی می نمایند. سوف حاجی، سیم، کپور، لای ماهی، کلمه انول، ماهی سیم پرک، کاهی کپور، ماهی حوض وحشی، ماهی سرخ باله، ماهی ریز نقره ای، اسبله، گامبوزیا، رفتگر ماهی خاردار، سوزن ماهی، اردک ماهی و گاو ماهی مرمری از انواع آن ها هستند که مهم ترین این آبزیان اردک ماهی می باشد.

پرندگان تالاب امیرکلایه

بیش از صد گونه پرنده در منطقه امیرکلایه مشاهده شده و زیباترین آن ها کشیم کوچک، کشیم گردن سیاه، باکلان بزرگ، باکلان کوچک، حواصیل خاکستری، اگرت بزرگ، غاز خاکستری،اردک گیلار، اردک ارده ای، اردک خوتکا، اردک سرسبز می باشند.

چگونه به تالاب امیر کلایه گیلان برویم

برای رسیدن به تالاب امیرکلایه گیلان با اتومبیل شخصی، باید حدودا 330 کیلومتر از تهران به سمت گلان بروید و سپس در حد فاصل 42 کیلومتری شرقی لاهیجان به تالاب امیرکلایه بروید. برای رفتن به تالاب امیرکلایه با وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس، با اتوبوس های تهران به لاهیجان و بعلاوه با بلیط هواپیما تهران به رشت به شهر رشت و سپس به شهر زیبای لاهیجان رفته و از لاهیجان نیز به راحتی با یک ماشین کرایه ای به تالاب امیر کلایه بروید.

آدرس تالاب امیرکلایه

گیلان: گیلان، 36 کیلومتری شمال شرق لاهیجان، تالاب امیر کلایه

نقشه تالاب امیر کلایه لاهیجان

سوالات متداول تالاب امیر کلایه گیلان

  • چرا تالاب امیر کلایه، یک تالاب بین المللی است؟

این تالاب با اینکه در یک کیلومتری دریا قرار گرفته است، دارای آب شیرین بوده و به همین علت نیز در سطح دنیا دارای معروفیت و با سایر تالاب های گیلان فرق دارد.

  • پسته دریایی چیست و در کجا رشد میکند؟ نام محلی آن چیست؟

پسته دریایی گونه ای از گیاهانی زیباست که در تالاب امیرکلایه رشد می نماید. ثعله به اقلی نام محلی این گیاه می باشد.

  • آیا تالاب امیر کلایه به ثبت رسیده است؟

زیست بوم امیر کلایه در سال 1354 در کنوانسیون رامسر به علت شگفتی ها و ویژگی های خاصی که دارد، با نام تالاب امیرکلایه در لیست تالاب های بین المللی قرارگرفت.

  • برترین زمان رفتن به تالاب امیر کلایه چه موقع است؟

برای سرگرمی و پیک نیک در تالاب امیرکلایه از اوایل اردیبهشت تا اواسط مرداد ماه زمان بسیار خوبی می باشد.

  • نحوه رفتن به تالاب امیرکلایه چگونه است؟

برای رسیدن به تالاب امیرکلایه گیلان با اتومبیل شخصی، باید حدودا 330 کیلومتر از تهران به سمت گلان بروید و سپس در حد فاصل 42 کیلومتری شرقی لاهیجان به تالاب امیرکلایه بروید. برای رفتن به تالاب امیرکلایه با وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس، با اتوبوس های تهران به لاهیجان به این شهر زیبا رفته و از لاهیجان نیز به راحتی با یک ماشین کرایه ای به تالاب امیر کلایه بروید.

منبع: تریپ
انتشار: 15 مرداد 1401 بروزرسانی: 15 مرداد 1401 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 14785

به "تالاب امیرکلایه شهر لاهیجان گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب امیرکلایه شهر لاهیجان گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید