بررسی ویژگی های انواع حمل و نقل

به گزارش دوست بلاگ، در دنیا برای جابجایی و حمل ونقل کالا از نقطه ای به نقطه دیگر روش های زیادی وجود دارد. هر کدام از این روش های حمل ونقل دارای شرایط و خصوصیات خاصی هستند. ما در این مقاله به بررسی ویژگی های انواع حمل و نقل می پردازیم تا شما را بیشتر با این روش ها آشنا کنیم.

بررسی ویژگی های انواع حمل و نقل

انواع روش های حمل و نقل

جابجایی و حمل و نقل بار و کالا از طریق شرکت های حمل ونقل در داخل و همچنین شرکت های بین المللی در دنیا صورت می گیرد. حمل ونقل در داخل کشور دارای شرایط ساده تری نسبت به حمل ونقل بین المللی دارد؛ چراکه نیاز به انجام امور گمرکی، پیروی از قوانین بین المللی و یا هماهنگی با شرکت هایی در کشورهای دیگر نیست. در داخل هر کشور و یا در سطح بین المللی و در بین کشورهای مختلف از انواع روش های حمل ونقل یکسانی استفاده می شود. از جمله روش های حمل ونقل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمل و نقل هوایی
  • حمل و نقل دریایی
  • حمل و نقل زمینی

هر کدام از این روش های حمل و نقل کالا و بار برای شرایط مختلفی کاربرد دارند. در ادامه به هر کدام از آنها به طور مفصل می پردازیم.

حمل و نقل هوایی

یکی از سریع ترین و بهترین روش ها برای جابجایی بار و کالا حمل ونقل هوایی است. در این شیوه کالا و بارهای تجاری یا غیرتجاری از طریق هواپیماهای باربری یا مسافرتی جابجا می شوند. محموله های سنگین و با حجم بالا از طریق هواپیماهای باربری و کالاها و محصولات کم حجم و سبک از طریق هواپیماهای مسافرتی جابجا می شوند. از جمله خدماتی که از طریق حمل ونقل هوایی صورت می گیرد، خدمات پستی بین المللی است. پست اکسپرس یا پیشتاز در خدمات پست بین الملل از طریق هواپیما و به سریع ترین شکل ممکن انجام می گیرد.

پست بین الملل

از آنجایی که خطوط هوایی یکی از سریع ترین راه هایی جابجایی کالا بین کشورهای مختلف است، پست بین الملل از حمل ونقل هوایی برای خدمات سریع و ایمن خود استفاده می کند. البته بهره گیری از این روش حمل ونقل در پست بین الملل هزینه بیشتری هم در پی دارد. حمل ونقل هوایی به خصوص برای جابجایی مرسوله های پستی بین کشورهایی که در فاصله زیادی از هم قرار دارند و دسترسی آسان به سایر راه های حمل ونقل بین آنها وجود ندارد، روش بسیار سودمندی است.

ویژگی های حمل و نقل هوایی

بهره گیری از روش حمل و نقل هوایی از طریق شرکت های حمل و نقل بین المللی برای جابجایی بار و کالا دارای مزیت های فراوانی است. این روش حمل و نقل دارای ویژگی هایی است که برای جابجایی برخی از کالاها و محصولات تجاری و غیرتجاری بسیار مقرون به صرفه است. از جمله ویژگی های حمل و نقل هوایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سریع ترین روش حمل و نقل
  • قابلیت حمل کالاهای خطرناک
  • امنیت بالای حمل و نقل کالا
  • پشتیبانی از خدمات پست اکسپرس بین المللی
  • هزینه بالای حمل بار

روش حمل و نقل هوایی یکی از پرهزینه ترین روش ها در جابجایی کالاست؛ با این حال، به دلیل مزیت های فراوانی که دارد به شدت مورد استقبال افراد برای جابجایی کالا یا محصولات آنهاست. این روش در کنار تمامی مزیت های خود محدودیت هایی هم دارد که برای حمل برخی از محموله ها با شرایط خاص به کار نمی رود. در چنین شرایطی از روش های جایگزین استفاده می شود.

حمل و نقل دریایی

یکی از روش های دیگر جابجایی و حمل بار روش حمل ونقل دریایی است. در این شیوه محموله های بزرگ و سنگین از طریق کشتی های بزرگ تجاری در نقاط مختلف دنیا جابجا می شوند. روش حمل ونقل دریایی بیشتر برای کشورهایی مناسب هستند که به آب های آزاد راه دارند یا اینکه در نزدیکی دریاچه ای مثل دریاچه خزر واقع شده اند. برای این کشورها، حمل ونقل دریایی یکی از مقرون به صرفه ترین شیوه های جابجایی بار و کالا است.

ویژگی های حمل و نقل دریایی

روش حمل و نقل دریایی در مقایسه با سایر روش ها مثل حمل ونقل هوایی تفاوت هایی دارد. از این رو برای حمل برخی از کالاها ممکن است در الویت قرار نگیرد. ویژگی های خاص وسایل حمل ونقل در این روش مثل کشتی و همچنین راه و جهت حمل کالا باعث تمایز این شیوه می شود. از جمله ویژگی های حمل و نقل دریایی می توان موارد زیر را اعلام نمود:

  • قابلیت جابجایی محموله های سنگین و با حجم بالا مثل محصولات نفتی
  • امنیت بسیار بالا در حمل کالاهای خطرناک و قابل اشتعال
  • هزینه مناسب در مقایسه با حجم کالا
  • زمان طولانی در حمل کالا و بار

روش حمل و نقل دریایی برای شرکت هایی که به بنادر تجاری متعددی دسترسی دارند در الویت واقع شده است. اگر این شیوه و همچنین روش حمل ونقل هوایی میسر و یا مقرون به صرفه نباشد، می توانید از روش حمل و نقل زمینی استفاده کنید.

روش حمل و نقل زمینی

یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین شیوه جابجایی و حمل کالا روش حمل و نقل زمینی است. دسترسی به این روش تحت هر شرایطی و برای بیشتر افراد یا شرکت ها به سادگی امکان پذیر است. در روش حمل و نقل زمینی معمولا از کامیون یا تریلی های بزرگ و یا واگن ها یا قطارهای باری در حمل و نقل ریلی استفاده می شود. استفاده از حمل ونقل زمینی بستگی به شرایط جغرافیایی و همچنین قوانین حمل و نقل دارد. آگاهی از ویژگی های این روش به شما کمک می کند تا بهترین شرایط برای استفاده از آن را تشخیص بدهید.

ویژگی های حمل و نقل زمینی

روش حمل ونقل زمینی برای شرکت هایی که از آب های آزاد یا دریا دور هستند، شیوه مقرون به صرفه ای برای جابجایی محموله های سنگین و حجیم است. این شیوه حمل بار و کالا در مقایسه با روش هوایی و دریایی ویژگی های متفاوتی دارد. از جمله ویژگی های حمل و نقل زمینی عبارتند از:

  • دسترسی آسان در هر شرایطی
  • قابلیت حمل محموله های سنگین
  • هزینه مقرون به صرفه
  • حمل سریع کالا در حمل و نقل ریلی

استفاده از روش حمل و نقل زمینی یا سایر روش های حمل و نقل کالا و تشخیص آن معمولا به عهده شرکت های حمل و نقل است. به غیر از مواردی که خود شما برای انتخاب روش حمل و نقل تصمیم می گیرید، این شرکت ها با توجه به شرایط موجود بهترین شیوه را به شما پیشنهاد می کنند.

شرکت های حمل و نقل بین المللی

وظیفه حمل و نقل کالا و محصولات تجاری و غیرتجاری به عهده شرکت های حمل و نقل است. شرکت های حمل و نقل بین المللی از طریق روش های هوایی، زمینی و دریایی اقدام به جابجایی کالا می کنند. این شرکت ها تمامی مسئولیت ها و تعهدات مربوط به جابجایی و حمل بار را به عهده می گیرند. شرکت حمل ونقل بین المللی ستاره آبی دریا هم یکی از این شرکت های پیروز است که خدمات حمل در عرضه دنیای را به طرق مختلف به مشتریان خود ارائه می کند.

منبع: مجله سفر
انتشار: 2 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 13377

به "بررسی ویژگی های انواع حمل و نقل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی ویژگی های انواع حمل و نقل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید