بانک جهانی: افغانستان پس از توافق احتمالی با طالبان نیز به یاری جامعه جهانی احتیاج دارد

به گزارش دوست بلاگ، بانک جهانی در گزارشی نوشت که حتی پس از توافق احتمالی دولت افغانستان با طالبان نیز احتیاج این کشور به یاری های خارجی کاهش نمی یابد و افغانستان همچنان به این یاری ها متکی خواهد بود.

بانک جهانی: افغانستان پس از توافق احتمالی با طالبان نیز به یاری جامعه جهانی احتیاج دارد

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود نوشت که افغانستان برای پیشرفت در زمینه اشتغال زایی، گسترش خدمات دهی و ادغام مخالفان مسلح دولت در ساختار جامعه در فاصله سال های 2020 تا 2024 میلادی احتیاجمند دریافت 6 تا 8 میلیارد دلار یاری های جامعه جهانی خواهد بود.

هنری کرالی رئیس دفتر بانک جهانی در افغانستان می گوید که با توجه به ادامه این احتیاجها، جامعه جهانی باید به طور محتاطانه و تدریجی و نیز با دقت و بر اساس احتیاجمندی های افغانستان میزان یاری هایش را کاهش دهد.

وی اضافه نمود: انتظار می رود که پس از دستیابی به توافق صلح و ایجاد ثبات سیاسی در افغانستان در بعضی از بخش ها احتیاج به تامین هزینه های بیشتر باشد.

به گزارش صدای آمریکا، رئیس دفتر بانک جهانی در افغانستان هشدار داد که کاهش ناگهانی یاری های خارجی می تواند به چشم انداز صلح پایدار لطمه بزند.

بانک جهانی اضافه نمود که باوجود افزایش درآمدهای دولت طی سال های اخیر هنوز هم سطح عواید که سالانه حدود 2.5 میلیارد دلار است با مصارف این کشور که حدود 11 میلیارد دلار می باشد نامتوازن است.

براساس این گزارش حدود 75 درصد از هزینه های افغانستان به وسیله یاری های خارجی تامین می گردد و کاهش این یاری ها در بخش نظامی و غیرنظامی بر روی خدمات اساسی که دولت باید به مردم ارائه دهد و نیز تحکیم صلح تاثیرگذار خواهد بود.

بانک جهانی تاکید می نماید که مردم افغانستان زمانی از توافق صلح سود می برند که پس از آن سرمایه گذاری در بخش خصوصی افزایش یافته و اشتغال زایی و دسترسی به خدمات عمومی افزایش یابد.

بانک جهانی در حالی از ادامه احتیاج افغانستان به یاری های جامعه جهانی تا چند سال آینده خبر می دهد که با گذشت بیش از 18 سال حضور آمریکا در افغانستان و هزینه میلیاردها دلار اقتصاد این کشور هنوز وابسته به یاری های خارجی است.

ارزیابی داده های وزارت دارایی افغانستان نشان می دهد که کمتر از نیمی از یاری های خارجی به دولت افغانستان داده می گردد و در هنگام اختصاص این یاری ها احتیاجهای جامعه افغانستان بدرستی در نظر گرفته نمی گردد.

چندی پیش بنیاد تحقیقاتی آبزرور در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشته بود که یکی از موارد عدم هماهنگی برای اختصاص بودجه های یاریی در حوزه کشاورزی افغانستان است؛ در حالی که حدود 80 درصد از مردم بطور مستقیم یا غیرمستقیم به این صنعت وابسته است تنها 400 تا 500 میلیون دلار از یاری ها به این بخش اختصاص داده شده که کسری از ده ها میلیارد دلاری محسوب می گردد که در بخش بازسازی اقتصاد افغانستان هزینه شده است.

از سوی دیگر نیز باوجود احتیاج شدید نیروهای امنیتی افغان به یاری های نظامی آمریکا، کاخ سفید بارها بخشی از بودجه نظامیان این کشور را برای ساخت دیوار مکزیک اختصاص داده است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 2221

به "بانک جهانی: افغانستان پس از توافق احتمالی با طالبان نیز به یاری جامعه جهانی احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک جهانی: افغانستان پس از توافق احتمالی با طالبان نیز به یاری جامعه جهانی احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید