نحوه نگهداری گل استرلیتزیا (پرنده بهشتی)

به گزارش دوست بلاگ، یکی از زیباترین و معروف ترین گلهای مناسب هدیه، گل استرلیتزیا یا پرنده بهشتی است. گلبرگهای این گل درست مانند اسمش همانند یک پرنده زیبا در اوج پرواز است و به همین دلیل از گلهای خاص برای دسته گل، تاج گل و یا انواع سبد گل محسوب می گردد.

نحوه نگهداری گل استرلیتزیا (پرنده بهشتی)

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرا درخت، جالب است بدانید که پرنده بهشتی را می توانید به صورت گلدانی و داخل خانه نیز نگهداری کنید و از زیبایی آن برای همواره لذت ببرید. اما در این مقاله با ما همراه باشید تا قبل از خرید گلدان گل پرنده بهشتی در خصوص روش نگهداری و احتیاجهای آن در منزل اطلاعات کافی داشته باشید.

گل استرلیتزیا ، پرنده ای در بهشت !

پرنده بهشتی (strelitzia reginae , Bird of paradise) بومی آفریقای جنوبی می باشد و برای رشد به شرایط معتدل مانند گلخانه احتیاج دارد. گلهای سبز رنگ با رگه های بنفش و گلبرگ های رنگارنگ از نارنجی تا آبی، این گل را به زیبایی زینت بخشیده اند. گلدهی پرنده بهشتی از زمستان آغاز شده و تا اواخر بهار ادامه می یابد. نوع گلدانی آن را می توان داخل منزل و پاسیو نگهداری کرد و در شمال کشور به راحتی در باغچه رشد می نماید اما به دلیل حساسیتی که به سرما دارد بهتر است در فصول سرد یک پلاستیک روی آن بکشید.

گلهای کاملا باز شده این گیاه شبیه به یک پرنده در حال پرواز است و این نام را به این گل اختصاص داده است. یکی از ویژگی های مثبت این گل مخصوصا برای گلفروشی ها، امکان رویش 10 شاخه گل تنها از یک بوته است. این گل همواره سبز است و می تواند تا حدود 1 متر ارتفاع داشته باشد. گلهای خاص و منحصر بفرد این گل نماد شادی و بهشت است و یک دسته گل مناسب برای خانم ها محسوب می گردد.

با شرایط نگهداری گل پرنده بهشتی آشنا شوید

نوردهی :

پرنده بهشتی به نور متوسط تا زیادی احتیاج دارد و در صورت دریافت نور کم متمایل به سایه، ممکن است گلدهی نداشته باشد و یا گلهای متولد شده نیز از بین بروند. درواقع نور کم سبب می گردد که گیاه مواد مورد احتیاجی که برای گلدهی به وسیله فتوسنتز از نور خورشید دریافت می نماید را در دسترس نداشته باشد و به همین دلیل نتواند به طور طبیعی گلدهی داشته باشد. البته در نظر داشته باشید که نور مصنوعی نیز مانند نور طبیعی برای گلدهی و رشد این گیاه خوب است. از قرار دادن این گل در معرض مستقیم آفتاب تابستان و یا نور شدید خورشید خودداری کنید. البته پرنده بهشتی نور آفتاب زمستان را می تواند تحمل کند.

آبیاری :

این گل همواره به خصوص در فصول رشد، به آبیاری نسبتا زیادی احتیاج دارد تا جایی که خاک آن اصلا خشک نگردد و کمی رطوبت را همواره با خود داشته باشد. پرنده بهشتی نیز مانند گلهای دیگر دوره استراحت و خواب دارد که نزدیک به مرداد ماه است و در این دوره باید آبیاری را خیلی کمتر کنید تا ریشه های گیاه نسوزد و در فصول رشد گلدهی گیاه تضمین گردد.

رطوبت :

گل استرلیتزیا رطوبت بالا (50 تا 70) را دوست دارد و می توانید از راههای تامین رطوبت گیاهان یاری بگیرید و شرایط مناسبی برای آن فراهم کنید. از جمله این راهها استفاده از جزیره در زیر گلدانی و یا قرار دادن یک ظرف آب در کنار آن است تا با تبخیر آب، رطوبت گیاه تامین گردد.

دما :

گل پرنده بهشتی کمی حساس است و سرمای بالا و نزدیک به انجماد به این گیاه آسیب می رساند. بهتر است در صورت سرد شدن بیش از حد هوا برروی آن یک پلاستیک بکشید و یا آن را در ابتدا در گلدان های عظیم بکارید تا امکان انتقال آن به داخل یا گلخانه فراهم باشد. در کل آب و هوای معتدل رو به گرم و مرطوب را دوست دارد و به همین دلیل در شمال کشور و یا باغهای ساحلی از رشد خوبی برخوردار است. البته باید توجه داشته باشید همانطور که گلدهی در فصل سرما انجام می گیرد یعنی برای فراوری گل به کمی دمای پایین احتیاج دارد اما این کاهش دما نباید برای آن ادامه دار گردد و دمای کمتر از 13 درجه سبب توقف و یا کند شدن رشد برگها خواهد شد.

خاک مناسب :

پرنده بهشتی به خاک قلیایی احتیاج دارد اما در اغلب خاکها می تواند رشد کند. این گل ریشه های گسترده ای دارد و به حداقل 50 سانتی متر عمق خاک در گلدان یا باغچه احتیاج دارد. بهترین خاک برای این گل مخلوطی از خاک باغچه، شن درشت یا پرلیت و کود دامی پوسیده است تا احتیاج های گیاه را برطرف کند.

کوددهی :

در فصول رشد یعنی بهار و تابستان به کوددهی منظم احتیاج دارد. در صورتی که امکان دادن کود منظم به آن را ندارید، می توانید خاک سطحی را به خاکی جدید و غنی از مواد معدنی تعویض کنید تا گیاه تغذیه گردد. در پاییز و زمستان بهتر است کوددهی را کم و یا کاملا متوقف کنید.

گلدهی :

همانطور که گفته شد، پرنده بهشتی برای گلدهی به دمای نسبتا پایینی احتیاج دارد و به همین دلیل این گیاه در ایران در روزهای زمستانی به گل می نشیند. بعد از کاشت جوانه های این گیاه، حداقل سه سال طول می کشد تا اولین گلدهی خود را داشته باشد. جالب است بدانید که عملکرد گل با افزایش سن گیاه بیشتر می گردد و ممکن است بعد از گذشت 5 یا 6 سال در فصل رشد گلهای بیشتری فراوری کند.

تعویض گلدان :

تعویض مرتب گلدان سبب افزایش سرعت رشد گیاه می گردد. بنابراین اگر می خواهید گیاهتان رشد بیشتری داشته باشد می توانید هر سال گلدان آن را عوض کنید. دقت کنید که حتما از گلدان های عمیق بهره ببرید تا ریشه ها فضای کافی برای گسترش را داشته باشند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 7241

به "نحوه نگهداری گل استرلیتزیا (پرنده بهشتی)" امتیاز دهید

2 کاربر به "نحوه نگهداری گل استرلیتزیا (پرنده بهشتی)" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه نگهداری گل استرلیتزیا (پرنده بهشتی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید