روسیه و چین درباره خطر آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا هشدار دادند

به گزارش دوست بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، دو کشور روسیه و چین به صورت همزمان و مشترک نسبت به فعالیت بیولوژیکی آمریکا و متحدانش در بیش از 200 آزمایشگاه خارج از خاک آمریکا ابراز نگرانی کردند.

روسیه و چین درباره خطر آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا هشدار دادند

در این ارتباط مسکو و پکن با انتشار بیانیه ای مشترک اعلام نموده اند که فعالیت های بیولوژیک آمریکا در خارج از خاک این کشور خطرات جدی برای امنیت روسیه و چین ایجاد خواهد نمود.

این بیانیه مشترک در نشست اولین کمیته مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره مسائل مربوط به منع توسعه سلاح های بیولوژیکی اعلام و منتشر شده و در آن گفته شده است که بیش از 200 آزمایشگاه بیولوژیکی آمریکا در خارج از خاک این کشور به گونه ای مبهم و غیرشفاف فعالیت می نمایند.

این بیانیه که از سوی گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد خوانده شد، بعلاوه تاکید دارد که فعالیت مبهم آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکایی این سوال را در جامعه بین المللی ایجاد نموده که آیا این فعالیت ها مطابق با کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی صورت می گیرد یا خیر؟

مسکو و پکن در این بیانیه بعلاوه اعلام نموده اند که چنین فعالیت هایی از سوی آمریکا خطرات جدی برای امنیت ملی آن ها ایجاد می نماید و به امنیت منطقه ها آنها آسیب خواهد زد.

در خاتمه بیانیه یاد شده، چین و روسیه از آمریکا و متحدانش خواسته اند تا شفاف و مسئولانه عمل نمایند.

براساس گزارش ها و آنالیز های تائید شده، فعالیت های آزمایشگاهی بیولوژیکی آمریکا در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی در کشورهایی مانند گرجستان، ارمنستان، ازبکستان و قزاقستان دنبال می گردد. از سال 2008 پنتاگون سرمایه گذاری خود را جهت تأسیس آزمایشگاه های بیولوژیک در ارمنستان شروع نموده است. بر این مبنا، دوازده آزمایشگاه بیولوژیکی تحت اسم برنامه همکاری بیولوژیکی دفاعی ایالات متحده ایجاد شده است. بر اساس ادعای مقامات ارمنستان، این آزمایشگاه ها با اهداف پزشکی تأسیس شده اند و زیر نظر دولت ارمنستان اداره می گردد. اما روسیه، به فعالیت های بیولوژیک آمریکا در ارمنستان حساس است. مسکو تاکید دارد که تجهیز آزمایشگاه های ارمنستان به وسیله پنتاگون یک آمادگی و خطر بالقوه به وسیله آمریکا برای حملات بیولوژیکی و میکروبی است.

ازبکستان یکی دیگر از دیگر کشورهایِ مورد هدف آمریکا در منطقه، برای آزمایش سلاح های زیستی است. نزدیک بودن این کشور به روسیه و چین، به آن در برنامه بیولوژیکی آمریکا اهمیت بخشیده است. برنامه همکاری مشترک زیست شناسی و بیولوژیکی آمریکا و ازبکستان در سال 2004 تحت نظارت آژانس کاهش تهدیدات دفاعی پنتاگون و در پوشش کنترل شیوع بیماری های عفونی شروع به کار کرد. بر این اساس، آزمایشگاهی در تاشکند به آمریکا واگذار شد. بعلاوه در سال 2013 آزمایشگاه دیگری در استان اندیجان و در سال 2016 در گرگانج افتتاح شد. در حال حاضر تعدادی از امکانات ایمنی زیستی ازبکستان در اختیار آمریکاست از جمله ایستگاه نظارت بهداشتی در استان اندیجان، گرگانج و فرغانه؛ بعلاوه آمریکا حضوری جدی در مراکز تحقیقات دامپزشکی ازبکستان دارد. در دهه اخیر شیوع عفونت ها در ازبکستان مخصوصاً در حوالی مراکز آزمایشگاهی آمریکایی دیده شده است. از جمله در اگوست سال 2010 بیماری ای شبیه وبا در تاشکند شیوع پیدا کرد و در اوایل سال 2017 بیماری آبله در میان بزرگسالان ازبکستان همه گیر شد.

در خارج از منطقه قفقاز و آسیای مرکزی هم آمریکا فعالیت های بیولوژیکی نظامی و آزمایشگاهی دارد. یکی از مهمترین آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکا در اسکله نظامی شماره 8 بوسان در کره جنوبی قرار گرفته است. بوسان منطقه ای است که ایالات متحده در حال فعالیت های مخفی بیولوژیکی می باشد و این موضوع اعتراضات مردمی را به وجود آورده است. از نظر مردم بوسان، آمریکا در این منطقه در حال اجرا آزمایش هایی در مورد سلاح های زیستی و بیولوژیکی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 11736

به "روسیه و چین درباره خطر آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا هشدار دادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه و چین درباره خطر آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا هشدار دادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید