جشن روز ملی باستیل در فرانسه

به گزارش دوست بلاگ، در روز ملی باستیل در چهاردهم جولای که به آن له کتوز ژوئیه (Le 14 Juillet) می گویند، مردم فرانسه شاهد جشن های عمومی عظیم شامل رژه های نظامی و غیرنظامی، اجرای موسیقی، غذای همگانی، پایکوبی و نمایش های خیره کننده آتش بازی هستند.

جشن روز ملی باستیل در فرانسه

درصبح این روز یک رژه نظامی عظیم در پاریس برپا می گردد که نیروهای واحدهای مختلف از دانشجویان دانشکده افسری تا نیروی دریایی و لژیون خارجی فرانسه در این رژه شرکت می نمایند؛ تیپ آتش پاریس (Paris Fire Brigade) در انتهای رژه حاضر شده و هواپیمای نظامی در حین رژه بر بالای راستا پرواز می نماید.

همچنین رئیس جمهور فرانسه رژه را افتتاح می نماید و در کنار صف سربازان و هزاران نفر از مردم حاضر خواهد بود. عده ای نیز روزشان را در کنار خانواده و دوستان با پیک نیک و صرف غذا می گذرانند.

اما نام و تاریخچه این روز از کجا نشأت می گیرد؟ باستیل نام زندان و قلعه ای قرون وسطایی در پاریس است. بسیاری از مردم فرانسه از این قلعه با قوانین خشن سلسله بوربون (Bourbon) در اواخر قرن هجدهم یاد می نمایند. در 14 جولای 1789 میلادی، انقلابیون به باستیل یورش بردند.

این حرکت سرآغازی مهم برای انقلاب فرانسه بود و فتح این زندان قدرت مطلق لوئی شانزدهم را دچار تزلزل کرد. در 14 جولای 1790 فستیوال فدراسیون (Festival of the Federation) برگزار گردید که راهی برای جشن دریافت استقرار سلطنت مشروطه در فرانسه بود. سپس در 14 جولای 1879، این جشن ها شکل رسمی تری به خود دریافتد که شامل یک مراسم نظامی در لونشام (Longchamp) و برپایی جشن و سرور در سراسر کشور می شد.

در سال 1880، سیاستمداری به نام بانژمان راسپَیل (Benjamin Raspail) پیشنهاد کرد تا 14 جولای را به عنوان تعطیلات رسمی فرانسه در نظر بگیرند. این قانون را در همان سال تصویب کردند و روز باستیل برای اولین بار در سال 1880 تعطیل عمومی شد. از آن موقع به جز دوران جنگ دنیای، روز باستیل تعطیل رسمی به شمار می رفت. در دویستمین سالروز انقلاب فرانسه در سال 1989 مراسم ویژه ای برای روز باستیل تدارک دیده شد.

برج ایفل پاریس و پرچم سه رنگ فرانسه از نمادهای مهم روز باستیل هستند. این پرچم از سه نوار عمودی با عرض یکسان تشکیل شده که به رنگ های آبی، سفید و قرمز در کنار هم قرار گرفته اند. این رنگ ها برای تزئینات روز باستیل در کوچه و خیابان ها به کار می رود و در نوار پرچم ها و بنرها به چشم می خورند. مردم هم گاهی لباس با این رنگ ها بر تن نموده یا صورت خود را به شکل پرچم فرانسه رنگ می زنند. گفتنی است که بانک ، ادارات پست و بسیاری از شرکت ها در این روز تعطیل هستند.

رستوران ها و کافه های خارج از مناطق توریستی را هم ممکن است بسته ببینید. اما نانوایی و بعضی از مغازه ها به خصوص در فرودگاه ها و ایستگاه های قطار و عظیمراه های اصلی باز می باشند. خدمات حمل و نقل عمومی در این روز در هر منطقه متفاوت بوده و به برنامه های اجرا شده بستگی دارد؛ مثلاً بسیاری از خیابان ها را در مراکز شهرها و روستاها برای اجرای رژه و دیگر رویدادهای عظیم مسدود می نمایند.

از سال 1918 رژه نظامی روز باستیل در خیابان شانزلیزه ، از طاق پیروزی به سمت میدان کنکورد صورت می گیرد. این رویداد پرطرفدار از تلویزیون فرانسه پخش می گردد و قدیمی ترین و عظیم ترین رژه نظامی منظم اروپا به شمار می آید. در بعضی از سال ها گروه های بیرونی هم در این رژه مشارکت می نمایند و سیاستمداران خارجی به عنوان مهمان در مراسم حاضر می شوند. رژه های کوچک تر در شهرهای نظامی فرانسه مانند تولون (Toulon) و بلفورت (Belfort) با سربازان محلی روی می دهد. البته روز باستیل در همه جوامع فرانسوی در سراسر دنیا جشن گرفته می گردد؛ از ایالات متحده آمریکا در میلواکی (Milwaukee)، مینیاپولیس (Minneapolis)، نیویورک، فیلادلفیا، سان فرانسیسکو و سیاتل نیز گرفته تا فستیوال هایی از فرهنگ فرانسوی در فرانسهوک (Franschhoek) آفریقای جنوبی و مجارستان .

منبع: گردشبان
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 10158

به "جشن روز ملی باستیل در فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن روز ملی باستیل در فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید