انتشار متن سند همکاری ایران و چین مشروط به موافقت طرفین است

به گزارش دوست بلاگ، سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در زمینه علت انتشار نیافتن سند جامع همکاری میان ایران و چین اظهار کرد: وزارت امور خارجه گزارش برگ این سند را که حاوی تمامی سرفصل ها، رئوس و محتوای توافق است منتشر نموده و به راحتی در دسترس همگان قرار گرفته است. انتشار متن کامل مشروط به موافقت طرفین است. ما هیچ ملاحظه ای برای انتشار آن نداریم، اما شاید نظر طرف چینی متفاوت باشد.

انتشار متن سند همکاری ایران و چین مشروط به موافقت طرفین است

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

علی ربیعی در اولین نشست خبری در سال 1400 با اشاره به امضای سند برنامه همکاری جامع ایران و چین گفت: در روز های گذشته شاهد سفر وزیر امور خارجه چین آقای وانگ ای به تهران بودیم. این سفر فرصتی برای تبادل دیدگاه های میان دو کشور در زمینه های مختلف مورد علاقه و به ویژه تعمیق همکاری های ایران و چین فراهم آورد. امضای سند برنامه همکاری جامع ایران و چین به منزله مهمترین دستاورد این سفر، در واقع نقشه راه 25 ساله ای برای همکاری، سرمایه گذاری و تجارت میان دو کشور است که امیدواریم در ماه ها و سال های آینده با توافق های تکمیلی بتوانیم گام های عملی در محقق کردن این چشم انداز برداریم.

سخنگوی دولت تاکید نمود: البته این سند بلند مدت تنها مختص ایران برای چین نیست و اولین مورد سند بلند مدت همکاری برای ما هم محسوب نمی گردد. همچنین این اسناد و برنامه های بلند مدت علیه هیچ کشور ثالثی نیست و تنها هدف آن تحقق و بهره برداری از همه ظرفیت های موجود در روابط میان ملت هاست.

ربیعی ادامه داد: ما امیدواریم و البته آمادگی داریم که با سایر کشور هایی که علاقه مند به توسعه روابط در زمینه های تجاری و امنیتی هستند، اسناد مشابهی را در همکاری با هم تنظیم کنیم. به همین ترتیب، اعتقاد داریم که این سند همکاری، آخرین امید ها به موفقیت آمیز بودن جهت احیای کامل برجام را تسهیل می نماید.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه علت انتشار نیافتن سند جامع همکاری میان ایران و چین اظهار کرد: وزارت امور خارجه گزارش برگ این سند را که حاوی تمامی سرفصل ها، رئوس و محتوای توافق است منتشر کرده و به راحتی در دسترس همگان قرار گرفته است. انتشار متن کامل مشروط به موافقت طرفین است. ما هیچ ملاحظه ای برای انتشار آن نداریم، اما شاید نظر طرف چینی متفاوت باشد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این سند صرفاً یک نقشه راه است و حاوی هیچ تعهدی برای طرفین نیست، توضیح داد: این چارچوب کلی و ظرفیتی است که در طول زمان باید به وسیله توافقاتی در حوزه علایق مشترک تکمیل گردد. بر همین مبنا این سند، پیمان، قرارداد و عهدنامه بین المللی محسوب نمی گردد و طبق این تفسیر حقوقی نیازی به مصوبه مجلس هم ندارد؛ بدیهی است در صورتی که بخواهد جنبه های اجرایی و عناوین معین حقوقی قرار گیرد به مجلس ارائه خواهد شد.

ربیعی با اشاره به واکنش های انتقادی به امضای این سند در روز های اخیر، گفت: یک بخش از واکنش ها نگرانی هایی است که ما باید به آن توجه کنیم، نخبگان جامعه و کنشگران سیاسی مایلند هیچ قراردادی خارج از منظر افکار عمومی منعقد نگردد. دولت برای دغدغه این گونه افراد که نگران استقلال کشور هستند احترام قائل است. جهت استحضار این عزیزان دولت ایران از ابتدا هیچ مسئله ای برای انتشار کامل این سند نداشته و طرف مقابل احتمالا به لحاظ بعضی ملاحظات مربوط به خود مایل به انتشار نبوده است.

وی تأکید کرد: به همین دلیل وزارت امور خارجه اقدام به انتشار گزارش برگ کرده است که حاوی کلیت این سند است و با اطمینان اعلام می کنم سرفصلی فراتر از آنچه در گزارش برگ آمده وجود ندارد و طی مذاکراتی که با همکارانم در وزارت امور خارجه داشته ام، ترتیب تبادل نظر هایی بیشتر با مردم و حتی منتقدان و در نتیجه شرح کامل برای اطمینان بخشی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دولت یادآور شد:، اما موضوع انتقاد، جنبه ای فراتر از دلسوزان استقلال کشور یافته و همانگونه که در سوال مطرح است یک جریان عملیات روانی عظیمی را به راه انداخته اند. بخشی از این افراد که وادادگی در مقابل بیگانگان را در سابقه خود دارند شروع کننده این فضاسازی و دروغ پردازی ها بوده اند.

ربیعی با بیان اینکه کاملا معین است اینان نه از سردلسوزی و نه وطن پرستی بلکه به دلیل مخالفت با استقلال طلبی جمهوری اسلامی یک جریان تبلیغاتی به راه انداخته و تحلیل های بی پایه را سامان دادند، اظهار کرد: فراموش نکردیم یک روز گفتند جزایر واگذار شد، یک روز گفتند نیرو های نظامی ایشان در ایران خواهند آمد، یک روز از واگذاری نفت گفتند. همه این ها دروغی آگاهانه بیش نیست. مردم ما می دانند استقلال سیاسی حفظ تمامیت ارضی عدم وابسته کردن کشور و حفظ منافع ملی عظیمترین دستاورد نظامی سیاسی است.

وی اضافه کرد: اتفاقا در دولت تدبیر و امید نیز وزارت امور خارجه مورد اعتماد مردم بوده و از ملی و وطن دوست ترین فرزندان این کشور امروز در صف مقدم حفظ و کسب منافع ملت ایران ایستاده اند. هر چند بعضی کشور ها از جمله دولت امریکا که به دنبال یک نظام تک قطبی بدون حفظ حقوق دیگران در دنیا هستند از این گونه اقدامات ناخشنود باشند، اما برای ما مهم نیست. ما بر اساس منافع ملی خودمان با هر کشوری که به مصلحت بدانیم سند همکاری را امضاء خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این امر برنامه آینده ماست و تا به امروز نیز با بعضی کشور های همسایه در این مورد اقداماتی داشته ایم، یادآور شد: قبلا هم آمادگی خود را به همه کشور های منطقه برای توافقات عظیم اعلام کرده ایم. در رئوس این سند، در یک نگاه 25 ساله دو طرف به رویکردی مبتنی بر احترام متقابل و منافع برد - برد در همکاری های دوجانبه منطقه ای و بین المللی را باید مدنظر قرار دهند.

ربیعی ادامه داد: به رسمیت شناختن اشتراکات فرهنگی، تقویت چندجانبه گرایی، حمایت از حق دولت ها برای برخوردی از حق حاکمیت برابر در بخش دیگری از این سند آمده است. در ارتباط با مسائل منطقه ای و بین المللی و به ویژه مبارزه با یکجانبه گرایی، این سند زمینه لازم را برای بسط همکاری ها در عرصه بین المللی در بین ایران و چین را فراهم آورده است.

وی گفت: همچنین طرفین زیرساخت های دفاعی و مقابله با تروریسم و همکاری در عرصه های مختلف دفاعی را تقویت خواهند کرد. در بعد اقتصادی نیز با تاکید بر بومی بودن مدل توسعه بر همکاری های اقتصادی بویژه در پیوند دادن ایران به زنجیره ارزش محور به منظور تامین بازار های داخلی دو کشور و کشور های ثالث و در نهایت بهره برداری از ظرفیت های ایران از جمله نیروی جوان و ماهر تاکید شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بر مشارکت موثر ایران در ابتکار کمربند راه طرف چینی تاکید شده است، اظهار کرد: در بخش دیگری در سند همکاری در زمینه های زیرساختی مختلف و تسهیل همکاری های بخش خصوصی و همچنین همکاری های اقتصادی و بانکی و تقویت همکاری های غیرنفتی با تمرکز بر حوزه کشاورزی و دانش بیان مورد تاکید قرار گرفته و در بخش های دیگری از سند هم به ارتقا گردشگری و همکاری رسانه ای و سازمان های مردم نهاد و انجمن های دوستی و دانشگاهی تاکید شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 11 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 9672

به "انتشار متن سند همکاری ایران و چین مشروط به موافقت طرفین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار متن سند همکاری ایران و چین مشروط به موافقت طرفین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید