اسکالا بخرید، متین و موجه
به گزارش دوست بلاگ، نگاهی به هاچ بک فرانسوی رنو در ایران که با قیمت 200 تا 250 میلیون می تواند جانشین خودروهایی مثل چری آریزو5 یا جک S3 باشد.

اسکالا نامی است که واردکننده رسمی محصولات رنو روی نسل سوم مگان گذاشت تا شاید از این طریق بتواند فروشی بالاتر از سطح معمول را برای یک هاچ بک متوسط و اقتصادی شهری مهیا کند. اتفاقی که نه تنها سرانجام خوبی برای محبوب ترین محصول رنو در دهه 80 در ایران به همراه نیاورد که فروشی کمتر از انتظار را به خودرویی با ویژگی های خوب، کیفیت ساخت معقول که طراحی مناسبی هم دارد، تحمیل کرد. اسکالا که از سال 2014 (1393خورشیدی) به بازار ایران پای گذاشت، در بازار کشور در اقسام متنوعی به فروش رفت و حتی از نمونه روباز آن هم به تعداد نسبتا زیادی فروش رفت. با این حال این خودرو هرگز نتوانست اقبالی که محصولات دیگر رنو مثل تالیسمان، ساندرو یا کولئوس به دست آوردند را به دست آورد.
دلیل این موضوع شاید عدم تمایل بسیاری از خریداران به انتخاب یک هاچ بک به عنوان خودرو خانواده بود. موردی که شاید اگر در آن بازنگری کرد، انتخاب بهتری داشت. برای نمونه در رنج قیمتی 200 تا 250 میلیون تومان تنها گزینه های پیش رو مشتی کراس اوور ساب کامپکت چینی است که با برندهای چانگان، چری و جک کیفیتی کاملا معمولی دارند. با کمی پرداخت بالاتر هم می توان لیفان 820 یا چری آریزو5 توربو خرید اما آیا بهتر نیست نسخه های 2016 رنو اسکالا را با موتور 1600 و 2000 انتخاب و بسته به تیپ E2 و E4 دو خودرو، بهایی در محدوده 200 تا 300 میلیون تومان پرداخت کرد و ایمنی و زیبایی را در کنار کیفیت ساخت مناسب و اعتبار بالاتر برند یکجا به دست آورد؟
خب این شیوه امروزه در بازار چندان طرفداری ندارد و به محض شنیدن اسم خودرو کارکرده، بسیاری گارد بسته می گیرند. تجربه اما ثابت کرده خرید فرانسوی کارکرده بهتر از چینی صفر کیلومتر است.
مگان نسل سوم که در ایران با نام اسکالا شناخته می گردد، بهترین هاچ بک کلاس خود است که رقابت شدیدی با گلف نسل ششم، فورد فوکوس نسل قبل، پژو 308و اوپل کورسا(در نسل قبل) داشت. کافی است به آمار فروش این محصول در یک دوره زمانی هشت ساله در اروپا نگاه کرد تا متوجه فروش 1.5 میلیون دستگاهی خودرو مذکور در پررقابت ترین بازار جهان شد.
اسکالا که در نسخه فول به موتور 2000سی سی 143 اسبی مجهز است، در مدل 1600سی سی از موتوری کم مصرف و 115 اسبی سود می برد. البته که موتور اول کشش بهتری دارد و امکانات بیشتری را پیش روی خریدارانش قرار می دهد ولی برای مصارف شهری، نسخه 115 اسبی هم کاملا کفایت می کند. درباره گنجایش هم باید در مقام دفاع از اسکالا برخاست. ابعاد بدنه با 4.29 متر طول دقیقا هم اندازه یک گلف یا یک هیوندای آی30 است و صندوق بار هم گنجایشی معادل 405 لیتر دارد. ضمنا از آنجا که این خودرو نمونه هاچ بک سدان فلوئنس است، با توجه عرض دو متری بدنه اتاق بسیار جاداری برای پنج سرنشین بزرگسال فراهم می کند.
نقطه قوت اسکالا البته طراحی مهیج مدل فیس لیفت آن است که در دو نسخه 2015 و 2016 به کشور وارد شده و بسیاری را شیفته خودکرده. مدلی که تجهیزات خوبی هم دارد. به غیر از شش ایربگ، این خودرو به سیستم فرمان متغیر برقی، سنسور هشدار دهنده موانع، پشت سری محافظ گردن، سنسور باران و سیستم استارت دکمه ای مجهز است ضمن اینکه سانروف، صندلی های چرمی، گرمکن صندلی های جلو، صندلی عقب با سیستم ایزوفیکس، آینه های برقی، سیستم کمکی پارک خودرو، سیستم مدیریت پیمایش، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، نمایش میزان باد لاستیک، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه و چراغ های زنون همراه با شیشه شور چراغ و رینگ و لاستیک 16 اینچی از جمله تجهیزاتی هستند که مگان 2016 یا اسکالا E4 در مجموعه خود دارد.
این خودرو 1283 کیلویی که به لطف بدنه بسیار مستحکم و آپشن های ایمنی نمره 5 ستاره موسسه ایمنی یورو انکپ را هم داراست، در سیکل ترکیبی بین 7 تا 7.5 لیتر مصرف داشته و با توجه به استهلاک اندک، هزینه نگهداری اش در حد محصولات اقتصادی کره ای و ژاپنی است.
منبع: دیوار