آموزش و پرورش در استعدادیابی کوتاهی می نماید، توقع بالا رفته است

به گزارش دوست بلاگ، به گزارش خبرنگاران، پس از گذشت سه دهه از شروع راه سازندگی والیبال توسط یزدانی خرم، نسل طلایی این رشته در آستانه بازنشستگی واقع شده است و فدراسیون والیبال باید چاره ای برای استعداد یابی، حلقه مفقوده این روزهای والیبال کند. اینکه برنامه و راه چاره فدراسیون برای پشتوانه سازی و ساخت نسل طلایی دیگر برای جایگزینی چه باشد موضوع خبرنگاران است که در مصاحبه با کارشناسان و پیشکسوتان والیبال به دنبال آن است.

آموزش و پرورش در استعدادیابی کوتاهی می نماید، توقع بالا رفته است

علیرضا خوشرویی در مصاحبه با خبرنگاران درباره حلقه مفقوده در والیبال گفت: با بحث وقفه در استعدادیابی موافق نیستم. رویکرد والیبال به سمتی حرکت نموده که توقع و انتظار جامعه را بالا برده است، یعنی نباید استعداد یابی متوقف گردد. شاید در دو سال گذشته که فدراسیون با سرپرست اداره شد استعدادیابی به تأخیر افتاد و از روال عادی خود خارج شد اما متوقف نشد.

وی ادامه داد: پس از دوران یزدانی خرم سیستم استعدادیابی نه تنها ضعیف تر نشد بلکه قوی تر هم شد. آن موقع یزدانی خرم کانون ها را تشکیل و نظارت بر روی کانون ها به صورت متمرکز بود، یعنی استعدادیابی در استان ها گسترده نبود اما اکنون در استان ها توسعه یافته است ولی متمرکز نیست. برای متمرکز بودن فدراسیون نماینده های کمیته استعدادیابی را در استان ها تعیین و کار شروع شد. با نمایندگان استان ها هماهنگ می کردیم، هرچقدر نیرو مورد احتیاج بود در اختیار می گذاشتند و ما نفرات برتر را انتخاب می کردیم.

پیشکسوت والیبال تاکید نمود: تفاوت با دوره یزدانی خرم در این بود که آن موقع نفرات برگزیده متمرکز بودند و نماینده اصلی فدراسیون آنجا کار می کرد و تجهیزات سخت افزاری را در اختیارشان قرار می دادند اما الان خیر. آن موقع افراد خودشان کار می کردند رئیس هیأت استان نفرات برتر استان را دعوت و کمیته استعداد یابی از بین آنها نفرات برتر را انتخاب می کرد و در اختیار سرمربی تیم ملی وقت می گذاشت. اینگونه استعداد یابی گسترده تر و توسعه یافته تر بود.

خوشرویی در پاسخ به این سوال که چرا از یک ترکیب اصلی استفاده می گردد؟ گفت: پوست اندازی باید انجام گردد. از تیم 14 نفره نوجوانان چند بازیکن قرار است به المپیک راه پیدا کند؟ نهایتاً از این تیم 2 بازیکن به تیم بزرگسالان و یک بازیکن به المپیک راه پیدا می نماید و این یک فرایند است. سعید معروف که من و شهنازی مربی اش بودیم یک نفر بود که به المپیک راه پیدا کرد، محمد موسوی متولد 66 سال، فرهاد قائمی متولد سال 68، امیر غفور متولد سال 70، میلاد عبادی پور متولد سال 72، معنوی نژاد متولد سال 74 و… هستند. باید به بدنه اصلی بازیکن اضافه کنیم.

وی اضافه نمود: سعید معروف از سالی که به عضویت تیم نوجوانان در آمد و در مسابقات قهرمانی آسیا هندوستان حضور داشت و در جهانی تایلند سوم شد یک استثنا بود. هیچ یک از پاسورهای ما تداوم کا ر او را نداشتند. امیر حسینی، پزشکی، بهبودی و مهدوی همه با تجربه هستند. نفرات انتخاب شده باید سخت کوش باشند و دور را از پاسور بگیرند. عمر پاسور در والیبال بالاترین عمر والیبالی است. اگر پاسورهای ما نجنبند سعید معروف حالا حالا باید پاس بدهد.

پیشکسوت والیبال در پاسخ به این سوال که آیا با این صحبت که استعدادیابی در حال حاضر به صورت گلخانه ای صورت می گیرد موافق هستید یا خیر؟ گفت: بحث گلخانه ای هم اکنون عنوان می گردد. استعدادها در مدارس شناسایی می شوند. آموزش و پرورش در این زمینه کوتاهی می نماید. آیا برای اعزام تیم نوجوانان به مسابقات آسیایی تیمی از مدارس داریم که اعزام کنیم؟ خیر نداریم چون آموزش و پرورش کار استعداد یابی را انجام نمی دهد. کار استعداد یابی در آموزش و پرورش باید به موازات فدراسیون باشد که زمانیکه فدراسیون تصمیم به اعزام تیم نوجوانان گرفت آموزش و پرورش 80 درصد کار را انجام داده باشد.

خوشرویی ادامه داد: البته ناگفته نماند که آموزش و پرورش نه اینکه نخواهد استعدادیابی کند بلکه برای این کار احتیاج به بودجه، نیرو، هزینه و اردوهای بلند مدت دارد. همان کاری که جعفر هوتهم دو دوره انجام داد. در سالی که فدراسیون والیبال نتیجه گرفت همکاری فدراسیون والیبال بود. فدراسیون اردوها را به موازات کمیته های استعدادیابی انجام داد. من به عنوان دبیر ورزش استعدادها را شناسایی کردم. نادی، فائزی، تندروان و… همگی از مدارس و آموزش و پرورش شناسایی و به اردوهای ملی تحویل داده شدند. ولی در حال حاضر آنطور که در توان آموزش و پرورش باشد اردوهای بلند مدت فکر نمی کنم انجام گردد.

خوشرویی اظهار کرد: به کارمان ایمان داریم و هیچ چیز از کشورهای دیگر کم نداریم. بازیکن ساخته ایم و تحویل داده ایم. ولاسکو اگر در تیم ملی مدیریت و روانشناسی انجام داد و نکات ریز را به کار آموزها آموزش داد در واقع بستر برای او فراهم بود و اگر بستر مناسب نبود آیا ولاسکو می توانست از موجودی استفاده کند؟

کارشناس والیبال ادامه داد: یکی از دلایلی که مربی ایرانی انتخاب نمی نمایند این است مربیان از یکدیگر حمایت نمی نمایند و هوای هم را ندارند. اگر یکدیگر را حمایت نمایند با مربی ایرانی در المپیک می توانیم نتیجه کسب کنیم. 60 سال سن دارم و حدود 40 سال کار پایه و استعداد یابی انجام می دهم در خیابان، اتوبوس، صف نانوایی و هرجای دیگر استعداد ببینم به سراغش خواهم رفت. این عشق و علاقه است. از نقطه صفر مرزی تا مرکز استعداد یابی وجود دارد و 99 درصد بازیکنان در مدارس توسط معلمان ورزش آموزش دیده اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 4883

به "آموزش و پرورش در استعدادیابی کوتاهی می نماید، توقع بالا رفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش و پرورش در استعدادیابی کوتاهی می نماید، توقع بالا رفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید