کرونا وبحران اقتصاد جهانی: رشد جهان منفی؛ رشد چین مثبت

به گزارش دوست بلاگ، چین و هند بر خلاف غالب کشورهای جهان در سال 2020 شاهد رشد مالی مثبت خواهند بود. این واقعیت به معنای کمتر شدن فاصله اقتصاد چین از اقتصاد آمریکاست.

کرونا وبحران اقتصاد جهانی: رشد جهان منفی؛ رشد چین مثبت

بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول در امسال میلادی به دلیل بحران پاندمی کرونا، اقتصاد دنیای رشد منفی را تجربه خواهد نمود و اقتصاد همه کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی، استرالیا و ژاپن و... رشد منفی را تجربه خواهد نمود، اما چین با رشد مالی 1.2 درصد از معدود کشورهایی خواهد بود که شاهد رشد مالی مثبت خواهد بود.

به گزارش خبرنگاران، بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول از رشد مالی دنیا در سال 2020، کشورهای چین و هند و بعضی کشورهای آفریقایی و شرق آسیا در امسال میلادی شاهد رشد مثبت خواهند بود در حالی که غالب کشورهای دنیا رشد منفی را تجربه خواهند کرد.

صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه ارزیابی جدیدی از میزان رشد مالی دنیا در امسال میلادی منتشر کرد و ارزیابی بدبینانه تری نسبت به ارزیابی ماه آوریل خود درباره تاثیرات کرونا بر اقتصاد دنیا، ارایه کرد.

نقشه شرایط رشد مالی کشورهای دنیا در سال 2020 بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول. مناطق سبز دارای رشد مثبت، نارنجی صفر یا رشد منفی زیر 3 درصد و مناطق قرمز دارای رشد منفی بیش از 3 درصد

این نهاد دنیای، کل ضرر مالی ناشی از کرونا بر اقتصاد دنیا را 12 تریلیون دلار (12 هزار میلیارد دلار) برآورد نموده و ارزیابی قبلی خود درباره رشد منفی 3 درصد اقتصاد دنیای را به رشد منفی 4.9 درصد تغییر داده است.

برای مقایسه میزان عظیمی رشد منفی 4.9 برای اقتصاد دنیای کافی است این میزان را تاثیر بحران اقتصاد دنیای در سال 2009 مقایسه کرد که طی آن سال رشد منفی اقتصاد دنیا تنها 1 درصد بود.

با این حال برآورد صندوق می گوید شرایط چین و هند و بعضی دیگر از کشورهای حوزه شرق آسیا و آفریقا در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا از نظر رشد منفی مالی بهتر است و چین امسال شاهد رشد 1.2 درصدی مثبت ئ هند نیز شاهد رشد 1.9 درصدی خواهد بود.

به بیان دیگر با عظیمی حجم اقتصاد چین رشد منفی 8 درصدی ایالات متحده آمریکا در سال 2020 و در مقابل رشد مثبت 1.2 درصدی چین، فاصله اولین و دومین اقتصاد عظیم دنیا را (ایالات متحده آمریکا و چین) را کمتر از همواره خواهد نمود و چین را به فتح صندلی نخستین و عظیم ترین اقتصاد دنیا، نزدیک تر خواهد نمود.

در امسال رشد منفی مالی ایالات متحده آمریکا و منطقه یورو بسیار بیشتر از متوسط رشد منفی اقتصاد دنیای خواهد بود. ایالات متحده آمریکا شاهد رشد منفی 8 درصدی و مطقه یورو نیز شاهد رشد منفی 10.2 درصدی یعنی بیش از دوبرابر متوسط رشد منفی اقتصاد دنیای خواهند بود.

تغییر 3 باره برآورد صندوق بین المللی پول از شرایط مالی دنیا در سال 2020 طی ماه های گذشته. هر بار صندوق برآورد بدبینانه تری نسبت به برآورد قبلی داشته است.

برای ایران نیز ارزیابی صندوق حاکی از رشد مالی منفی 6 درصد برای سال 2020 میلادی است. رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دیروز صحت این ارزیابی صندوق را زیر سوال برده است.

کرونا سومین اقتصاد دنیا را هم زمین زد

بانک دنیای: ویروس کرونا 100 میلیون نفر را فقیر می نماید

موسسه مک کینزی: در سناریوی خوشبینانه رشد مالی آمریکا به منفی 2.4 درصد می رسد

منبع: عصر ایران
انتشار: 2 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 5718

به "کرونا وبحران اقتصاد جهانی: رشد جهان منفی؛ رشد چین مثبت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا وبحران اقتصاد جهانی: رشد جهان منفی؛ رشد چین مثبت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید