محتوای قطعنامه تازه علیه ایران لو رفت!، پرونده به شورای امنیت می رود؟

به گزارش دوست بلاگ، به گزارش خبرنگاران، هنوز قطعنامه تازه شورای حکام منتشر نشده است. اما خبرنگار نشریه فارین پالسی درباره محتوای این قظعنامه توضیحاتی ارائه داده است.

محتوای قطعنامه تازه علیه ایران لو رفت!، پرونده به شورای امنیت می رود؟

براساس گزارش فارس، استفانی لیختن اشتاین خبرنگار اتریشی نشریه فارین پالیسی در توییت خود اطلاعاتی درباره این قطعنامه ارائه نموده است.

اول اینکه این قطعنامه فردا (چهارشنبه) عصر یا صبح پنجشنبه به رای گذاشته می گردد.

دوم اینکه لحن این پیش نویس تند نیست و در آن هیچ اشاره ای به ارجاع این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل نشده است.

سومین نکته اینکه در فرازهایی از این سند پیشنهادی که به رویت بعضی رسانه های غربی رسیده، آمده است: شورای حکام آژانس از ایران می خواهد برای انجام تعهدات قانونی خود به صورت فوری اقدام کند و پیشنهاد مدیرکل آژانس در خصوص تعامل بیشتر برای شفاف سازی و حل و فصل همه مسائل پادمان های به جای مانده را بلافاصله بپذیرد.

پیش از این هم گفته شده بود که احتمالا کشورهای صادرکننده این قطعنامه از ایران بخواهند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری لازم را داشته باشد و اطلاعات و دسترسی های مد نظر آژانس را در اختیار بازرسان قرار دهد.

شورای حکام 35 عضو دارد و گویا برای تصویب قطعنامه علیه کشورها به رای همه اعضا احتیاج نیست و کسب اکثریت آرا کفایت می نماید. ایرنا هم به نقل از شبکه های عربی اعلام نموده که آرای کافی برای تصویب قطعنامه علیه ایران وجود دارد.

اما صدور این قطعنامه چه تبعاتی برای ایران دارد؟

یوسف مولایی، استاد دانشگاه و حقوقدان حوزه بین الملل در گفتگویی با شرق به همین سوال جواب داده و گفته در صورت صدور قطعنامه نو علیه ایران، پرونده سریعا به شورای امنیت نمی رود. بلکه احتمالا در این قطعنامه اعضا از ایران درخواست های تعیین و معینی دارند. برای همین پیش بینی می گردد که این شورا به ایران فرصت بدهد که به درخواست ها عمل کند.

این استاد دانشگاه گفته اگر در مرحله بعدی هم ایران به درخواست های شورا توجه نکند، باز هم احتمال ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت کم است و ممکن است قطعنامه تندتری علیه ایران صادر گردد. اگر آن موقع ایران کماکان مخالفت خود را با شورای حکام و قطعنامه دوم نشان دهد احتمال ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 22 تیر 1401 بروزرسانی: 22 تیر 1401 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 14463

به "محتوای قطعنامه تازه علیه ایران لو رفت!، پرونده به شورای امنیت می رود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محتوای قطعنامه تازه علیه ایران لو رفت!، پرونده به شورای امنیت می رود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید