ایران: نیازی به گفت وگو درباره بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی نداریم، خواهان لغو تحریم ها ظرف سه ماه آینده هستیم

به گزارش دوست بلاگ، نماینده ایران در سازمان ملل به شبکه الجزیره گفت که ایران هیچ نیازی به این ندارد که با آمریکا بر سر بازگشت واشنگتن به تعهدات برجامی و پایبندی به آن در چارچوب توافق هسته ای گفت وگو کند.

ایران: نیازی به گفت وگو درباره بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی نداریم، خواهان لغو تحریم ها ظرف سه ماه آینده هستیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نماینده ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران نیازی به گفت وگو درباره بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی و پایبندی به آن در چارچوب توافق هسته ای ندارد.

وی که با شبکه خبری الجزیره گفت وگو می کرد، اضافه کرد: ما خواهان لغو تحریم ها ظرف سه ماه آینده هستیم که در اینصورت ایران نیز بر اساس تعهداتش عمل خواهد نمود.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

نماینده ایران در سازمان ملل توضیح داد: آنچه که ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای انجام داده است، نقض برجام محسوب نمی گردد.

وی در ادامه این گفت وگو تأکید کرد که آمریکا قبل از بازگشت به گروه 1+5، باید تحریم های خود علیه ایران را لغو کند.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز اخیرا گفته که اقدام ایران در پنجم اسفند به منزله خروج از برجام نیست؛ تعهدات ما کاهش پیدا نموده است.

وی با تاکید براینکه هیچکس نمی تواند حسن نیت ایران را در مورد برجام زیر سوال ببرد، اضافه کرد: با نیت رسیدن به یک توافق و پایبندی به توافق وارد مذاکره شدیم، ایران به طور کامل به تعهدات خود در برجام پایبند بود و عمل کرد، حتی زمانی که آمریکا از برجام خارج شد تا یک سال در برجام باقی ماندیم و هنوز هم باقی مانده ایم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه توضیح داد: از نظر ما ملاک لغو تحریم هاست و اگر این اتفاق نیفتد که ظاهرا چنین است، اقدام پنجم اسفند ماه انجام و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می گردد.

از سوی دیگر، اعضای اروپایی برجام در حالی طی ماه های اخیر با انتشار بیانیه های متوالی از ایران خواسته اند به تعهدات هسته ای خود ذیل برجام پایبند باشد که خودشان تا به امروز کوچکترین تلاشی برای انجام تعهداتشان صورت نداده اند. آنها از زمان خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه 1398 تا به امروز بارها به ایران وعده داده اند که خسارات خروج آمریکا از برجام را جبران خواهند کرد؛ اما تا به امروز هیچ یکی از وعده های آنها از جمله راه اندازی یک سازوکار اقتصادی برای تسهیل تجارت با ایران عملی نشده و یا صرفاً در حد اقدامات نمایشی باقی مانده است.

کوتاهی های مکرر طرف های اروپایی برجام در عمل به تعهدات برجامی خود در نهایت باعث شد که ایران نیز درست یک سال پس از خروج آمریکا از برجام تصمیمات تازه ای را برای ایجاد توازن در برجام اتخاذ کند.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 در واکنش به کوتاهی کشورهای اروپایی در اجرای این وعده ها و تعهدات، در بیانیه ای خاطرنشان کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، بعضی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 9132

به "ایران: نیازی به گفت وگو درباره بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی نداریم، خواهان لغو تحریم ها ظرف سه ماه آینده هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران: نیازی به گفت وگو درباره بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی نداریم، خواهان لغو تحریم ها ظرف سه ماه آینده هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید